In mei 2010 schreef ik een artikel over zakelijk twitteren op Frankwatching. Nu, een paar maanden later, heb ik nieuwe kennis en ervaring aan die informatie toegevoegd en ben ik tot een 6-stappenplan gekomen voor het opzetten van een ‘corporate’ of zakelijke Twitter. Een artikel over dit onderwerp is nooit uitputtend. Mocht ik iets vergeten zijn of mocht je nog een aanvulling hebben op onderstaand stappenplan, ik zie het graag terug in een reactie!
Zes stappen. Negen O’s.
1. Observeer en Overweeg
2. Organiseer
3. Onderneem en Ontdek
4. Optimaliseer
5. Onderzoek en Oordeel
6. Overleef
Stap 1. Observeer en Overweeg
Een inkoppertje: voordat je aan de slag gaat met Twitter is het slim om eens goed rond te kijken bij de concurrentie en te leren van succesvoorbeelden. Leer van andermans fouten en vind niet opnieuw het wiel uit. Overweeg daarna zorgvuldig of Twitter het juiste medium is voor je doel en doelgroep. Vraag je af:
- wat precies je doelstelling is. Kun je dit doel wel bereiken met Twitter? Twitter is minder geschikt als wervingskanaal, maar zeker geschikt voor identiteits- en imago ontwikkeling en relatiemanagement.
- wat je doelgroep is. Is je doelgroep wel actief op Twitter? Met welke reden gebruiken zij Twitter en social media in het algemeen? Kun je daarop aansluiten?
- of je genoeg capaciteit hebt om het account op te zetten en actief en actueel te blijven beheren.
Stap 2. Organiseer
Ga niet zomaar aan de slag met Twitter voor je hebt nagedacht hoe je het account gaat invullen en wie het gaat beheren. Een aantal vragen die je moet beantwoorden en misschien zelfs moet vastleggen voor je begint:
- Welke accountnaam kiezen we? Gaan we voor een naam die onze merknaam onderstreept “Monsterboard” of een naam die onderstreept waar we voor staan “Ikzoekwerk”. Maak de accountnaam die je kiest meteen aan (voor je het weet is hij weg).
- Wie gaat het account beheren? Een medewerker of meerdere? Hoe ga je dit beheren? Heeft of hebben de medewerker(s) in kwestie genoeg kennis of is er nog aanvullende training nodig? Communiceer je op Twitter wie het account beheert, zoals dat bijvoorbeeld bij weekendjeweg.nl gebeurt of houd je het liever onpersoonlijker? En staan de medewerkers die het account beheren hier achter?
- Hoe gaan je avatar en background eruit zien? Je avatar, wordt dat gewoon een logo of een plaatje dat onderstreept waar het account voor dient of misschien toch een foto van de medewerker die het account beheert? Hetzelfde geldt voor de achtergrond. Kies je een standaard background, een effen kleur of (en deze optie geniet de voorkeur) ontwerp je speciaal voor Twitter een background met een boodschap, die aansluit bij je doel? Voor hulp bij het ontwerpen van een achtergrond in Photoshop, klik hier voor een Photoshop template en hier voor de Themeleon customizer.
- Welke regels hanteer je voor de medewerkers die het account gaan beheren? Wat mag er getwitterd worden en wat niet? Waar reageer je op en waar niet op? Hoe ga je om met crises en negativiteit in de media? Stel richtlijnen op!
- Wie ga je volgen? Niemand? Alleen partners en leveranciers of ook klanten etc.?
- Wat ga je twitteren en hoe houd je het interessant? Maak een contentplan voor de eerste tijd, waarin je onder andere opneemt over welke onderwerpen je gaat twitteren, wat je tone of voice wordt en hoe vaak je minimaal wil updaten, waarmee je richting geeft aan je informatiestroom en garandeert dat je twitterfeed niet een exacte kopie van je algemene nieuwsfeed wordt.
- Bedenk hoe je naar je doelgroep gaat communiceren dat je bent gaan twitteren en hoe ze je kunnen volgen. Maak eventueel een communicatieplan.
Stap 3. Onderneem en Ontdek
De volgende stap: ga aan de slag met Twitter! Upload de avatar en de background, schrijf een biografie, vul een link in naar je website en tweet! Gebruik hashtags om onderwerpen aan je tweets toe te kennen en roep een hashtag voor je eigen bedrijf of evenement in het leven. Zo gebruikt de TU/e #TUeindhoven en de NOS #NOS. De belangrijkste vraag die nu volgt is: hoe krijg je meer volgers? Belangrijk daarbij is: het aantal followers is geen wedstrijd! Maak dat er dus ook niet van. Het gaat om de kwaliteit, de relatie met je volgers. Een aantal tips om meer followers te krijgen:
- Ga actief collega’s, partners, leveranciers en klanten volgen.
- Communiceer je twitteraccount in andere uitingen en op je website. Volg daarbij de beslissingen die je bij stap 2 hebt genomen.
- Zorg voor nieuwe, interessante, relevante content! Toegevoegde waarde = key.
- Ga de interactie aan. Reactief (kijk bij je @mentions) en pro-actief. Gebruik software om te zien wat men over je zegt (zie stap 4). Twitter is hier en nu. Voor reacties geldt daarom: zo snel mogelijk reageren, het liefst binnen 24 uur.
- Voeg URL’s toe en verwijs waar mogelijk naar meer informatie. Liefst natuurlijk op je eigen site.
- ReTweet interessante tweets van anderen.
- Bedank en vermeld altijd bronnen, wanneer je informatie van andere twitteraars gebruikt.
- Zet mensen waarvan je wil dat ze jou gaan volgen in een list.
- FollowFriday #FF.
Na een reactie van Frank Jansen van Frankwatching op dit artikel is aan deze stap ook het woord ‘Ontdek’ toegevoegd; een onmisbare toevoeging. Want natuurlijk is het, net als bij alle andere social media, een kwestie van proberen wat werkt voor jou en je organisatie. Uit de reactie van Frank: “Niet alles valt vooraf te bedenken, sommige zaken moeten je overkomen, moet je ervaren. Dat hebben we bij Frankwatching volop gemerkt. Dat een klacht een kans is tot verbetering wisten we al, dat dit nu razendsnel en zo direct kan geeft ongekende mogelijkheden. Twitter om auteurs te werven, Twitter als manier om mensen te interesseren voor opleidingen, Twitter als middel om de band, het contact met je bezoekers te intensiveren, zelfs om zaken als werkplezier en loyaliteit te verhogen. Wie had dat vooral kunnen bedenken, ik in elk geval niet!”
Wil je meer weten over het aanmaken van een Twitteraccount en het gebruik ervan, bekijk dan deze powerpointpresentatie.
Stap 4. Optimaliseer
Er kan nog meer met Twitter. Een aantal tips op een rij om je Twittergebruik te optimaliseren.
- Gebruik de nieuwste browser van Internet Explorer of gebruik Chrome, Firefox of Safari. In oudere versies van IE werkt de nieuwe Twitter vaak niet goed.
- Tweet niet alleen tekst, maar ook filmpjes en foto’s. Hou het levendig!
- Koppel je twitteraccount aan andere social media. Na koppeling bepaal je met de toevoeging van een hashtag, waar je tweets nog meer automatisch gepost worden. Denk aan Yammer (#yam), Hyves (#h), Facebook (#f) en LinkedIn (#in).
- Zoek personen of zoek op onderwerpen of #hashtags met Twitter Search
- Gebruik software zoals CoTweet en Hootsuite, waarmee je onder andere analytics kunt opvragen, automatisch URL’s kunt inkorten, tweets kunt inplannen en doorverwijzen naar collega’s, meerdere accounts kunt managen en real time updates van een bepaald zoekwoord of #hashtag kunt laten inlopen, zodat je ziet wat men over een onderwerp of over je zegt.
- Gebruik een app voor je telefoon.
- Embed je twitterfeed op je website, zodat bezoekers van je site kunnen zien wat er nieuw is en je meteen kunnen volgen of op je kunnen reageren.
Stap 5. Onderzoek en Oordeel
Evalueer regelmatig door je statistieken te bekijken. Analyseer welk type tweets het goed doen, bijvoorbeeld omdat er veel reacties of ReTweets op komen. Hou daarnaast de ontwikkelingen op het gebied van social media in de gaten en blijf je afvragen, past Twitter nog steeds bij mijn doel en doelgroep?
Stap 6. Overleef!
Succes gaat niet over 1 nacht ijs. Verwacht niet binnen een paar weken honderden volgers. Heb je even niets te melden? Retweet dan nieuws van anderen of ga op zoek naar nieuws, doe een onderzoek, ga op actief op zoek naar nieuwtjes, vraag volgers om feedback etc. En most of all: neem de tijd, experimenteer, leer, heb er plezier in en hou vol.
Nog een paar succesfactoren op een rij:
- Zorg voor interessante content en toegevoegde waarde. Laat je expertise zien.
- Laat je gezicht zien en blijf authentiek.
- Ga de dialoog aan, interactie is een must!
- Don’t overtweet.
- Maak niet teveel reclame.
- Experimenteer en neem de tijd om te leren.
- Vraag om hulp en bied hulp aan. Gevraagd en ongevraagd.
- Bedank en verwijs.
- Twitter altijd correct. Moreel correct en in correct Nederlands.
- Laat je enthousiasme zien en have fun!
Hoi Saskia,
Een prachtig vervolgverhaal, mooi bedacht en uitgewerkt, mijn compliment daarvoor!!
Mag ik er nog een stap tussenvoegen? “Ontdek!” Niet alles valt vooraf te bedenken, sommige zaken moeten je overkomen, moet je ervaren. Dat hebben we bij Frankwatching volop gemerkt. Je begint met zenden, maar je ontdekt ook hier de dialoog. Het zijn de toevallige kennismakingen die vaak zo leuk uitpakken. Lezers die fan worden, soms zelfs auteur. Vragen van bezoekers die leiden tot verbeteringen aan de site, nieuwsbrief. Een stroom van ideeën, tips en suggesties die op gang komt en waar je ongelooflijk veel van kunt leren en mee opbouwt. Dat een klacht een kans is tot verbetering wisten we al, dat dit nu razendsnel en zo direct kan geeft ongekende mogelijkheden. Twitter om auteurs te werven, Twitter als manier om mensen te interesseren voor opleidingen, Twitter als middel om de band, het contact met je bezoekers te intensiveren, zelfs om zaken als werkplezier en loyaliteit te verhogen. Wie had dat vooral kunnen bedenken, ik in elk geval niet!
@Frank: Bedankt voor je reactie! Ik twijfelde al de hele tijd tussen onderneem en ontdek :).. Maar een combinatie is inderdaad het beste. Ik zal de stap invoegen, bedankt voor je tip.
Goed artikel Sas! Ik mis bij vele bedrijven vaak nog de interactie. Dialoog is niet zo zeer het juiste woord, maar een verwijzing, persoonlijke reply of ReTweet is juist de kracht van dit medium. Zeg het voort! Want gevonden worden, is immers het nieuwe zoeken..
Duidelijk stuk, hier worden ze op mijn werk wel blij van, want ze proberen hier om Twitter te gaan gebruiken, maar weten niet hoe ze ermee moeten beginnen en wat wel en niet te doen.
@Roelfina: mooi dat ik heb kunnen helpen. Mochten er nog vragen zijn, mail gerust!
Hoi Saskia,
Ik zou stap 5 splitsen in: Meet en Evalueer.
Daarnaast hoop ik dat organisaties zich verdiepen in wat Social Media voor het personeelsbeleid kan betekenen. Zoals ik in mijn special hierover heb geschreven.
@Sassie: Eens dus, leuk! Mooi ook dat je het aan het artikel toegevoegd hebt!
Thanx! Ik ben nu bij bezig om twitter en facebook actief in te zetten op mijn nieuwe werk. Niet als reclame tool, maar meer om te laten zien waar we mee bezig zijn en hoe een productie tot stand komt. Achtergrondverhalen en artikelen zeg maar. 9ook omdat de website de mogelijkheid niet heeft. Het staat nog helemaal in de kinderschoenen en is nog lang niet zoals ik het wil dat het is, maar dit helpt er zeker bij! Ik kan het aan mijn collega’s laten zien die er nog niet zoveel van weten en het ook heel eng en spannend vinden en het nog een beetje zien als: waarom zou ik melden dat ik zit te eten? Maar met zon artikel kan ik ‘bewijzen’ dat het echt iets kan bijdragen en dat je er goed over na moet denken hoe je het inzet. En dan kan het een heel effectief middel zijn voor inderdaad binding en imago. En dan komt de output daarvan vanzelf wel. Daar heb je dan weer andere middelen voor. Mooi communicatiemiddel dat Twitter. Ik vind het echt een verademing in het aanbod van middelen. (facebook ook overigens)
Dus thanx!
@Maartje :Als je op je website wil laten zien waar je mee bezig bent, een dynamisch proces dus, kun je een blog invoegen, of als website maken. (wordpress) of trap ik nou een open deur in? Uit je berichtje wordt dat niet duidelijk. Ik ben er nu mee aan het experimenteren. Mijn website staat dus ook nog in de kinderschoenen wat bloggen betreft, maar ik heb daar juist voor gekozen, omdat ik graag de ontwikkeling van mijn bedrijf wil delen met de wereld/belangstellenden… (www.nathaliette.nl) Je mag altijd contact opnemen om ervaringen uit te wisselen.
@Sassie: thanks voor de informatie. Ik ga ermee aan de slag!