Writeaholic.nl

Persuasive profiling: online marketing op basis van jouw emoties

Zoekmachines en andere filtersystemen op het internet worden steeds complexer en gaan steeds meer voor ‘ons’ bepalen wat interessant en relevant is. Ook marketeers maken hier gretig gebruik van. Ik schreef al eens eerder over hoe ik over het web achtervolgd werd door een jurk. En we kennen allemaal de suggesties voor ‘andere leuke boeken’ op bol.com.

Het internet wordt meer en meer een gepersonaliseerde omgeving, waar zoekmachines en website-eigenaren bepalen wat jij ziet. Websites onthouden wat je zoekt, vindt, aanklikt, leuk vindt en aanschaft. But that’s just the beginning. Maurits Kaptein (TU/e) en Dean Eckles (Stanford University) suggereren dat we nog een stapje verder kunnen gaan: marketeers kunnen niet alleen personaliseren welke producten er getoond worden (wat je ziet), maar ook bepalen welke argumentatiestijl er gebruikt wordt om jou te overtuigen de getoonde suggesties te bekijken en aan te schaffen.

Verschillende argumentatiestijlen: persoonlijk persuasive profile
Niet iedereen is gevoelig voor dezelfde argumenten. In een experiment zetten Kaptein en Eckles een fictieve online boekwinkel op en spoorden de respondenten aan om op titels te zoeken en een aantal boeken in het winkelmandje te leggen. Door de ‘pitch’ (de argumentatie) in de suggesties aan te passen, konden de onderzoekers bijhouden welke argumentatiestijl het best werkt bij welke respondent. De een is gevoeliger voor autoriteit; ‘NAAM EXPERT zegt dat dit een goed boek is’, de ander weer voor sociaal bewijs; ’10 van je Facebookvrienden vinden dit boek leuk’ etc. Weer een ander reageert het best op koopjes; ‘Dit boek is nu 50% goedkoper.’

De onderzoekers ontdekten ook dat mensen op dezelfde manier reageren op argumentatie in heel verschillende markten. Met andere woorden; als je mensen op een bepaalde manier kunt overtuigen tot de aanschaf van een boek, dan kun je ze waarschijnlijk ook op die manier overtuigen tot het kopen van kleren. Als deze redenering klopt, dan is jouw persoonlijke persuasive profile dus flink wat geld waard.

Je angsten, zwaktes en onzekerheden uitbuiten
Als uit je persuasive profile blijkt dat je gevoelig bent voor kortingsacties, moet je dan bang zijn straks overal op het web banners te zien met ‘Nu 50% korting’ en ‘Speciale dagaanbieding, nog 20 uur!’ ? Misschien. Maar de onderzoekers geven aan dat persuasive profiling het beste werkt wanneer de consument het niet doorheeft. Hoewel er veel goeds kan voortkomen uit deze technologie (bijvoorbeeld DirectLife; een draagbaar coachingsapparaatje van Philips dat je helpt om gezonder te leven en te eten), stelt Wired terecht dat veel bedrijven niet per definitie jouw welbevinden centraal stellen.

Wired: “Denk aan wat er kan gebeuren als marketeers weten dat consumenten bepaalde producten aanschaffen wanneer ze gestressed zijn of zich niet goed voelen over zichzelf.” En wat gebeurt er als je ‘social presence’ gebruikt wordt? Wat dacht je van: ‘Onze analyse van je Facebookfoto’s toont aan dat je iets te zwaar bent. Probeer ons dieet.’ Persuasive profiling kan dus ook worden ingezet om je ‘psychological weak spots’, je angsten en onzekerheden uit te buiten.

‘Alle marketing is in essentie onwenselijk’
Arjan Haring, ‘chief Rebel officer’ bij PersuasionAPI (het bedrijf dat deze technologie verkoopt), geeft aan writeaholic aan deze ethische discussie ook zeer interessant te vinden. “Persoonlijk denk ik dat we de conclusie kunnen trekken dat alle marketing, dus niet alleen deze hele slimme marketing, onwenselijk is en dat in alle gevallen een opt-out mogelijkheid voor consumenten essentieel is. Onze CEO Maurits Kaptein heeft daarnaast vergevorderde ideeen over het teruggeven van profielen aan consumenten, zodat zij zelf kunnen bepalen of ze beinvloed willen worden of niet.”

Zelf weet ik nog niet zo goed wat ik van deze technologie moet vinden. Aan de ene kant vind ik het briljant; als marketeer of communicatiedeskundige is het ontzettend waardevol om te weten hoe je elke individuele consument kunt interesseren in je product of dienst en kunt overtuigen tot aanschaf. Maar tegelijkertijd krijg ik er als consument ook de kriebels van. Niet alleen omdat marketeers sneaky spelletjes met mijn gevoelens kunnen spelen, maar ook omdat de kans op ’toevallige ontdekkingen’ steeds meer afneemt.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

2 comments

  1. Zeer interessant artikel. Krijg er toch ook wel de kriebels van. Je zou er inderdaad goed gebruik van kunnen maken en anderen kunnen er misbruik van maken. Is het wel ethisch verantwoord?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>