Writeaholic.nl

Nichecontentmarketing: de themablog on steroids

Alweer een blog over nichecontent? Ja! Zoals ik al zei, het is mijn new found passion. En een onderwerp dat nog niet zo heel veel besproken en belicht is. En dat vind ik jammer. En stiekem ook wel een beetje gek. Want in een overvol internet, waar iedereen met SEO-technieken, social strategieën en Google ads strijdt om de aandacht van de bezoeker, biedt een site over de passie van jouw doelgroep veel kansen.

Themablog vs. Nicheblog

We kennen allemaal de themablogs, die zijn er al zo lang als we ‘loggen’. Is er eigenlijk wel verschil tussen een themablog en een nicheblog? Ja en nee. In feite is een nicheblog een themablog. Maar een themablog hoeft niet perse een nicheblog te zijn. Volg je ‘m nog? Even een voorbeeld. Als je gek bent van mode, kun je natuurlijk de zoveelste modeblog starten, maar dan ben je de 10.000ste. Ook al heb je een prachtig design en kies je een unieke insteek, het is heel moeilijk om op te vallen (in de zoekmachines). Kies je voor een site over schoenen, dan heb je al meer een niche te pakken. Ga je voor een site over pumps; dan ben je helemaal specifiek. Hoe specifieker, hoe minder concurrentie; dus je valt eerder op!

Eigenlijk is een nicheblog een vervolg op de themablog, een soort spinoff. Met Christmaholic had ik het geluk dat er nog weinig (kwalitatieve) sites zijn over kerst. Stel dat er over 5 jaar 100 goede sites zijn over kerst (ik hoop het niet natuurlijk) en ik niet meer de grootste ben, de concurrentie steeds meer bezoekers afpikt, dan is het misschien slim om een niche te vinden binnen het thema. Kerstversiering bijvoorbeeld, of kerstrecepten. Zo’n gefocusde blog maakt het vinden en schrijven van echt relevante content natuurlijk veel moeilijker, maar je spreekt wel weer een andere doelgroep aan, een specifiekere. Eentje die op zoek is naar kerstrecepten en kerstmenu’s. Kortom; je kop steekt weer boven het maaiveld uit. Eigenlijk is het gewoon marktwerking.

Adverteren wordt relevanter & specifieker

heartNichecontent verkoopt ook goed. En dan bedoel ik niet dat je geld vraagt voor je content, maar wel voor je advertentieruimte. Want een banner van een bedrijf dat materialen maakt voor kerstdorpjes, doet het op een kerstsite natuurlijk veel beter dan op een willekeurig andere blog (hogere CTR). Op een site over kersthuisjes en -dorpjes doet ‘ie het misschien nog wel beter, want je adverteert weer meer in het hart van je doelgroep. Dus als ik een site zou beginnen over kerstrecepten, spreek ik weer specifiekere adverteerders aan dan nu; uitgevers van receptenboeken, restaurants, fabrikanten van kookgerei etc.

Nichecontentmarketing

Het verbaast me dan ook dat de meeste grote merken hun contentmarketing beperken tot de corporate site, nieuwsbrieven en de sociale kanalen. En dan heb ik het niet over de webwinkeliers, die shops beginnen voor hondenkleertjes, kerstmutsen en geeky t-shirts. De e-commerce heeft nichemarketing al lang geleden in haar hart gesloten. Ik heb het echt over blogs en sites die om content draaien; met alle (SEO-)voordelen die daarbij horen. Ik snap bijvoorbeeld niet dat een Nespresso geen inspiratieblog heeft over espresso (voor zover ik weet). En dat Unox geen gave site heeft over ‘oerhollands koken’ in plaats van een pagina op hun website met recepten. Hoewel ze dan wel weer een gave nicheapp hebben; de Schaats-app.

Het is ook helemaal niet erg als je bezoekers weten welk bedrijf erachter je site zit. Sterker nog; het kan je imago alleen maar versterken, mits je het op een goede manier doet natuurlijk. Waardevolle content wordt in no time gespot. En gewaardeerd. Zolang je niet direct probeert te verkopen en je merk alleen in advertenties en op een interessante, leerzame, inspirerende manier in de content aan bod laat komen, zal geen bezoeker er over vallen. Sterker nog; echte fans zullen waarschijnlijk maar al te lief meeschrijven, is mijn ervaring.

Ik ben op zoek naar gave thema- en nicheblogs en -sites. Die echt een eigen gezicht hebben en een eigen publiek. Ken je zulke sites? Laat het dan zeker weten in een reactie hieronder.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>