Contentstrategie is mijn favoriete buzzword van ’t moment. Ik lees er veel over, ik schrijf er zo nu en dan over, ik verdiep me er met veel plezier in. En tijdens die verdiepingsslag, ben ik een aantal fijne artikelen & boeken tegengekomen die ik je niet wil onthouden. Hieronder daarom mijn lijstje (dat overigens nooit volledig zal zijn en voortdurend zal worden bijgevuld & aangepast) met fijne artikelen en boeken over o.a. contentmarketing, contentplanning, contentcreatie en contentstrategie. De beste content over content, dus.
Contentstrategie
Onderstaande artikelen gaan met name over het ontwikkelen van je eigen contentstrategie. Het zijn stappenplannen, artikelen met vragen die je jezelf zou moeten stellen als je met je eigen contentstrategie aan de slag wil en je vindt er tips & tricks in.
- ‘Bedenk je eigen contentstrategie in 12 praktische stappen‘ door Erik Hartman op Frankwatching
- ‘Denk als een uitgever: in 6 praktische stappen naar een contentstrategie‘ door Carlijn Postma op Frankwatching
- ‘Naar een werkende contentstrategie‘ door Joep van Loon op 42Bis (lees ook deel 2, 3, 4 en 5 uit deze serie)
- ‘23 vragen die je helpen bij het opstellen van je contentstrategie‘ door Ralph van Bemmel op Marketingfacts
- ‘How to start your content strategy: the discovery phase‘ door Chris Moritz op Content Marketing Institute
Contentmarketing
- ‘How content strategy and content marketing are separate, but connected‘ door Robert Rose op Content Marketing Institute
- ‘The 5 C’s of effective content marketing‘ door Ben Plomion op Convince & Convert
- ‘Contentmarketing: 6 manieren om het succes te meten‘ door Ralph van Bemmel op Marketingfacts
[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=l1JoyVxeHik’]
Contentplanning & -mapping
Wat is een contentkalender? En hoe werk je met contentmapping? Welke typen content moet je in welke verhouding creëren? Scroll down and find out :).
- ‘Contentmapping: vergroot het bereik & verleng de levensduur van je content‘ door Carlijn Postma op Frankwatching
- ‘Contentplanning: hoe maak je een contentkalender?‘ door mijzelf hier op Writeaholic
- The bloggers meal plan: 5 secrets for well-balanced content door Rebecca Hiscott op Mashable
- ‘Four dimensional content mapping‘ door John McTigue op Kunocreative
Contentcreatie & toffe cases
Welke content werkt op welk kanaal? En welke bedrijven weten precies hoe het moet? Antwoorden op die vragen vind je in onderstaande artikelen.
- ‘10x scoren met slimme content voor social media‘ door mijzelf op Frankwatching
- ‘8 Facebookposts die vrágen om interactie‘ door Robbert van Ooijen op Frankwatching
- ‘Conceptmarketing via social media: zet terugkerende contentconcepten in‘ door Jesper Stoel op Frankwatching
- ‘100 content marketing examples (ebook)‘ van Content Marketing Institute
- ‘Weg met plofcontent! Hier is de biologische contentboerderij‘ door Bouke Vlierhuis op 42bis
- ‘Coca-Cola’s content strategy: 3 lessons for b2b marketeers‘ door Stephanie Tilton op Content Marketing Institute
- ‘5 businesses that rock content marketing‘ door Stephanie Walden op Mashable
- ‘De formule voor geweldige content [infographic]‘ door Jeroen Hooijmans op 42bis
[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=LerdMmWjU_E’]
Blogs & links
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zoveel sites en blogs ben tegengekomen die echt goede content aanbieden over content. Hieronder de paar adresjes die je echt eens zou moeten checken.
- Content Marketing Institute: check ook zeker hun bibliotheek met whitepapers, echt een aanrader!
- Dossier Content van Frankwatching
- Content-artikelen op 42bis
- Platform Content
- Convince & Convert
- Infographics over content (op de Pinterest-pagina van Frankwatching)
Boeken
Over een vak dat zo in ontwikkeling is, worden toch ook wel gedrukte boeken geschreven. Je zou denken dat die zo achterhaald zijn, maar een boek biedt toch echt wat meer verdieping dan al die artikelen hierboven bij elkaar. Er zijn niet veel boeken over het onderwerp, maar hieronder de paar exemplaren waar je wat aan kunt hebben:
- Handboek Contentstrategie van Patrick Petersen: een praktisch naslagwerk, echt een handboek. Het boek leest helaas niet echt lekker weg, de opmaak is erg rommelig, de opbouw van het boek ook niet heel logisch (het lijkt meer een verzameling van eerdere publicaties & artikelen), maar het boek staat wel bomvol inzichten, modellen, buzzwords, tips & tricks.
- Contentstrategie voor het web van Karel Kolb en Joery Bruijntjes: dit boek is echt gericht op ondernemers, MKB’ers. Het is meer een basis-, beginboek dan het Handboek Contentstrategie en ook dit boek is verre van compleet. Vooral de hoofdstukken over thema’s en kernboodschappen kiezen, over cocreatie en reacties (o.a. user generated content) zijn interessant. Lees ook deze recensie.
- Content Rules door Ann Handley & C.C. Chapman: dit boek staat nog op mijn leeslijstje, maar ik had het genoegen naar de inspirerende C.C. Chapman te mogen luisteren en met hem kennis te mogen maken op het congres webredactie & contentstrategie. Als zijn boek net zo goed is als hoe hij spreekt, moet dit wel een toppertje zijn. Zodra ik het gelezen heb, plaats ik hier een update!
- Epic Content Marketing door Joe Pulizzi: ook een exemplaar die nog op mijn leeslijst staat; Joe is een van de founders van contentmarketing. Dit boek moet je dus eigenlijk gelezen hebben!
- Content Marketing door Rebecca Lieb: denk als een uitgever, hoe je content marketing online en op social media inzet. Aanrader!
Mist er wat jou betreft nog een link, artikel, boek of andere vorm van content in dit rijtje? Laat het zeker weten in een reactie hieronder!