Gisteren was ik – voor het eerst – op The Next Web Conference. Een evenement over het web en de toekomst ervan. Maar ook over (beginnen met) ondernemen met en voor het web. Van één van Google’s toptechneuten tot een comedian die de startupwereld op de hak neemt. Sprekers met allerlei achtergronden deelden hun inzichten en kennis over uiteenlopende onderwerpen. Mijn 5 favoriete quotes van gisteren en de belangrijkste lessen die ik eruit trok, vind je hieronder.
“Creativiteit is wat er fout gaat als je een ander kopieert”
Jij denkt dat je uniek bent? Dat jouw idee bijzonder is? Dat je kledingstijl echt alleen van jou is en de teksten die je schrijft mega origineel zijn? Vergeet het maar. Mark Earls, schrijver van boeken als Herd en Copy, Copy, Copy hield ons gisteren een stevige spiegel voor. Iedereen kopieert. Ook ondernemers en startups kopiëren. Apen elkaar na. Doen wat de ander doet. Schapen zijn we, stuk voor stuk.
Maar voor je in de verdediging schiet; dat is niet erg. Het feit dat we elkaar kunnen kopiëren is wat de mens mens maakt. Kopiëren is elkaar nadoen, kopiëren betekent leren. Zonder copycats, zonder leraren en leerlingen, zou de wereld vergaan. En om het nog wat mooier te maken; kopieergedrag leidt juist tot creativiteit.
Creativiteit is wat er fout of anders gaat als je een ander probeert te kopiëren. Door ‘slecht’ kopieergedrag ontstaan nieuwe dingen. Dat kan per ongeluk zijn bijvoorbeeld, maar ook expres door iets wat bestaat gewoon een beetje aan te passen. Door het groter of kleiner te maken. Door iets toe te voegen of weg te laten.
“We are the best at doing what other people do. Without copycats, society would die.” aldus @herdmeister #TNWEurope pic.twitter.com/EhPuxUNpfg
— Saskia de Laat (@Writeaholic_nl) 23 april 2015
Dus als je bang bent dat jouw verhaal al duizend keer verteld is, dat er al zoveel copywriters (haha!) of socialmediaspecialisten zijn zoals jij, dat jouw idee niet uniek genoeg is, dat jouw blog net is als zoveel andere… Dat klopt. Dat is ook zo. Maar juist jouw manier van dingen doen, de kleine aanpassingen die je doet, jouw inzichten, die voegen waarde toe.
Wat jij anders doet dan anderen, ook al doe je precies hetzelfde als de rest, dat is creativiteit.
“Getting things done is not about getting things done”
Naar de presentatie van productiviteitsgoeroe David Allen, schrijver van het boek Getting Things Done, keek ik het meest uit. Wat me het meest raakte? Zijn quote over dat Getting Things Done eigenlijk niets te maken heeft met Getting Things Done. Productiviteit gaat niet zozeer om veel gedaan krijgen, maar om rust in je hoofd. Om niet afgeleid te worden. Zodat je de vrijheid, de rust, en de mentale ‘plaats’ hebt om dingen te doen, in plaats van er alleen maar aan te denken.
Get out of your head.
“Every single e-mail, every single message is possibly significant. That is why it’s so addictive!” #TNWEurope pic.twitter.com/SlV0DdUT8T — Saskia de Laat (@Writeaholic_nl) 23 april 2015
“Als je kids een Kindle geeft, lezen ze 5 tot 10 keer meer boeken”
Dat zei Werner Vogels, de Nederlandse CTO van Amazon. Goede technologie maakt content leuker. Beter. Bereikbaarder. Makkelijker. Interessanter. En de wereld van digitale content, ook die van ebooks is enorm aan het groeien. In 2014 zijn er maar liefst 22% meer ebooks verkocht dan het jaar ervoor. We hebben geen bomen meer nodig om te lezen.
Het digitale scherm wordt steeds prettiger, en we wennen eraan. Hoewel ouders nog steeds liever hebben dat hun kinderen een papieren boek lezen, geven kinderen massaal de voorkeur aan het lichte, intuïtieve digitale boek. Ebooks zijn niet alleen milieuvriendelijker, ze zijn ook nog een stuk gebruiksvriendelijker. Makkelijk mee te nemen. Aan te passen aan jouw voorkeur (font, lettergrootte). En bovendien: goedkoper.
Dus lees verstandig, koop een e-reader. Doe je het niet voor jezelf, dan voor je kids.
“Als je kids een Kindle geeft lezen ze 5 tot 10 keer meer boeken.” aldus @Werner, CTO van @amazon #TNWEurope #TNW15 pic.twitter.com/aRp4MS18un
— Saskia de Laat (@Writeaholic_nl) 23 april 2015
“How about a serverless web?”
Brewster Kahle, de man achter The Internet Archive en The Wayback Machine, deelde zijn toekomstvisie voor het web. Waarin we nu zo vreselijk afhankelijk zijn van servers en hosts. Als Google omvalt, als WordPress.com omvalt, als Facebook het niet meer doet, wat dan? Het internet is van bedrijven geworden, zij hebben de macht. Zij hebben de informatie. Waarom worden we niet allemaal een beetje host? “WordPress, but distributed”, noemt Kahle als voorbeeld.
WordPress, but distributed? Every user a server, bittorrent style. @brewster_kahle sees a serverless web! #TNWEurope pic.twitter.com/JWeRo3gvH2
— Saskia de Laat (@Writeaholic_nl) 23 april 2015
Hij laat zijn WordPress website zien, niet gehost op de server van één of andere grote partij, maar door tientallen gebruikers die allemaal een stukje server zijn, ze delen zijn site via Bittorrent. Het is een vrij technisch concept, en ik moet zeggen dat ik Kahle ook niet helemaal kon volgen (zo technisch ben ik nu ook weer niet), maar zijn idee vond ik wel erg bijzonder!
Dat we terug gaan naar hoe het web ooit begon; computers die aan elkaar geknoopt werden, that’s it. Maar dan opgeschaald naar de tijd van nu. Een beetje zoals dat iedereen met een Ziggo-modem een deel van zijn netwerk deelt met andere gebruikers via een Wifi-hotspot.
De macht terug naar de mensen. Het web is van ons. Samen zijn we het web.
“Een nieuwe site of app? Start met persbericht en FAQ”
Working from the customer backwards, is hoe Werner Vogels de methode die Amazon toepast noemt. Wil je een nieuw Amazon product voorstellen? Dan begint de vergadering niet met een Powerpoint-presentatie met tig van die ellendige slides, maar met een ‘6 page narrative’, een verhaal van zes A4-tjes waarin je het verhaal vertelt. En de eerste dertig minuten van zo’n vergadering leest iedereen dat verhaal. In stilte.
Nieuwe app of site bouwen? Amazon werkt backwards. Eerst persbericht en FAQ, dan pas architectuur en code. #TNWEurope pic.twitter.com/tmSDxoxSVW — Saskia de Laat (@Writeaholic_nl) 23 april 2015
Waarom? Zodat mensen nadenken over het product, die nieuwe app, site of tool, als eindproduct. Hoe ziet het eruit? Hoe werkt het? Welke problemen lost het op en hoe werken mensen ermee? Product managers starten met een persbericht waarin de ‘key features’ staan, gevolgd door een FAQ met alle (rot)vragen die eindgebruikers kunnen stellen over het uiteindelijke product. Daarna volgt een User Interaction Model en een gebruikershandleiding. Dat alles gebeurt nog vóór er ook maar een regel code wordt geschreven.
Zo gaat het product leven. Zo voel je het al bijna. En dat helpt ongelofelijk bij het ontwikkelen van écht succesvolle nieuwe apps, sites, tools, producten, blogconcepten, formats or whatever eigenlijk.
Het leeft voordat het er is.
Bron foto boven deze blog: Flickr | The Next Web – Julia de Boer