Een beetje internetgebruiker heeft tegenwoordig een profiel op LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves en misschien zelfs op Blytes. Velen hebben daarnaast ook nog een eigen blog of schrijven artikelen voor een blog of online magazine. Werk je bij een hippe organisatie, dan heb je wellicht ook nog een profiel op het interne sociale netwerk, Sharepoint of op Yammer. Personal branding is hot. We bouwen steeds meer ons eigen merk via online communicatiemiddelen en laten onze persoonlijke digitale vingerafdruk achter. Al die verschillende profielen en kanalen heb je dus ook niet voor niks; elk medium heeft weer zijn eigen voor- en nadelen en geeft je de kans om op een andere manier en misschien ook met een andere groep ‘relaties’ in contact te komen.
Je eigen online strategie
Het gevolg is wel dat je steeds meer profielen up-to-date moet houden. Dat kost tijd en moeite. Niet verwonderlijk dat we steeds vaker onze verschillende sociale netwerken met elkaar koppelen. Zo kun je tegenwoordig met 1 tweet zowel je LinkedIn-connecties, Yammerende collega’s en Facebookende vrienden op de hoogte houden. Toch is dat niet altijd slim. Op elk netwerk ‘connect’ je immers met een andere groep mensen. En met je collega’s wil je waarschijnlijk andere dingen delen dan met je echte vrienden. In feite wordt je steeds meer je eigen communicatieadviseur, eindredacteur en pr-medewerker. Want telkens als je een bericht de wereld in wil zenden, vraag je je (onbewust) af via welk medium je dat het best kan doen. Met andere woorden; je bent steeds vaker bezig met vragen als:
- Voor welke mensen is dit bericht, deze foto of dit filmpje (niet) bedoeld?
- Welk doel heb ik met het delen van dit bericht of bestand?
- Welk medium is daar het meest geschikt voor?
En dat is nog niet zo makkelijk. Stel dat je ben je aan het orienteren op een nieuwe baan. Als je de juiste mensen volgt op Twitter, is de mogelijkheid aanwezig dat je via Twitter een baan vindt. Misschien wil je echter dat je collega’s nog niet weten dat je van plan bent om ergens anders te gaan werken. Als je collega’s je volgen op Twitter, of je Twitterprofiel is niet afgesloten, dan is de kans dat ze erachter komen groot.
Daarnaast is een bericht (of een foto of filmpje) dat eenmaal gepubliceerd voor altijd terug te vinden. Spijt is altijd te laat en berichten uit het verleden (of die bijvoorbeeld in een dronken toestand geplaatst zijn) kunnen tegen je worden gebruikt. En ook daar moeten we rekening mee houden. In feite zijn we als privépersoon dus steeds meer bezig met onze eigen online communicatiestrategie. Al staan we daar vaak nog niet bij stil. Het is niet heel onverstandig om na te denken over de manier waarop je je online netwerken indeelt en waarop je met je ‘doelgroepen’ communiceert en om dus een soort persoonlijke online strategie op te stellen. Denk daarbij aan de volgende punten:
1. Wat wil ik bereiken en met wie?
Vraag je allereerst af wat je wil bereiken en met wie? Heb je daarvoor al die profielen nodig of is het slimmer om op een bepaald aantal netwerken aanwezig te zijn. Zet je profielen doel- en doelgroepmatig in. Gebruik je Twitter gewoon voor vermaak en het delen van dagelijkse bezigheden? Of zet je het ook in als een zakelijk medium, voor personal branding of acquisitie. In het eerste geval is het misschien slim om je profiel af te schermen en alleen vrienden en kennissen toe te voegen. Als je niet wil dat je schoonmoeder meeleest, accepteer haar dan ook niet. In het tweede geval is openheid en transparantie een must, maar is het dus ook niet verstandig om al te persoonlijke informatie te delen. Probeer je voor te stellen hoe je overkomt op potentieel toekomstige opdrachtgevers, werkgevers en klanten.
2. Wat zegt men over mij?
Google jezelf regelmatig. Je toekomstige werkgever en opdrachtgever doet het ook. Zo houd je makkelijk in de gaten wat er over je gezegd en geschreven wordt en kun je waar nodig inspringen. Een handige optie is de Google Alert; daarmee krijg je automatisch een mailtje wanneer er een nieuw bericht ergens op het internet verschijnt met jouw naam erin.
3. Is het wel verstandig om deze update te plaatsen?
Of het nou op je blog, op Facebook, LinkedIn of Twitter is, vraag je bij elk bericht dat je op een open medium plaatst af: Hoe zou ik het vinden als mijn baas dit leest? Als je op zaterdag tweet dat je lekker aan de champagne zit en je maandag ziek meldt, dan kan je baas daar natuurlijk vraagtekens bij stellen. Ook al heeft het één niets met het ander te maken. Plaats je een update over het feit dat je met een bepaalde opdracht bezig bent voor je werkgever, vraag je je dan altijd af of je werk- of opdrachtgever daar wel zo blij mee is.
Je leraren afzeiken op Facebook is ook niet al zo slim. Zeker niet als die betreffende leraar daarna ineens je afstudeerbegeleider wordt. Hoe je je daarin opstelt is jouw keus. Gewoon jezelf zijn en geen blad voor de mond nemen, kan ook een strategie zijn. Zolang je je maar bewust bent van de gevolgen. Zet je foto’s van je nieuwe tv op twitter, weet dan dat criminelen ook meelezen. Zet je foto’s van jou in je nieuwe bikini op Facebook en is je profiel open, besef je dan dat je rare buurman ook kijkt.
4. Moet ik mezelf in bescherming nemen?
Probeer te vermijden dat je in tijde van verdriet, woede of dronkenschap berichten plaatst op een open medium. Het is makkelijk om een sociaal netwerk te gebruiken als uitlaatklep om je negatieve emoties over je school, werk, collega, schoonmoeder of vrienden te uiten, maar realiseer je hoe je op andere mensen overkomt. Zeker als je het vaker doet. Als je ervoor kiest om je situatie toch te delen, probeert het dan zo positief mogelijk te omschrijven. Dat heeft zelfs een positief effect op jou! Van positief schrijven of praten wordt je vrolijker. Wat betreft dronkenschap: er zijn zelfs programma’s op de markt die ervoor zorgen dat je niet dronken kunt gaan zitten twitteren of facebooken, zoals de social media sobriety test.
5. Is het verstandig om mijn sociale netwerken te koppelen?
Twitter kun je koppelen aan andere sociale netwerken, zoals LinkedIn, Facebook, Hyves en Yammer. Kies daarbij het liefst voor een voorwaardelijke koppeling, dat wil zeggen dat je een hashtag moet toevoegen aan je tweet om het bericht ook op een ander netwerk te plaatsen. Berichten één op één overnemen is niet altijd even handig! Je kunt dan niet bepalen welk bericht waar en dus bij wie terecht komt.
6. Hoe ga ik om met negatieve feedback?
Uit succesverhalen hebben we geleerd dat bedrijven negatieve feedback dankzij social media kunnen omzetten in tevredenheid. Datzelfde geldt voor individuen. Krijg je negatieve feedback, denk dan eerst na voordat je reageert. Vraag je af; wat voor feedback is het? Uit iemand een persoonlijk probleem, opbouwende kritiek, is het een aanval met gegronde reden of een aanval zonder gegronde reden? Alleen in het laatste geval is een reactie niet nodig, in de overige gevallen absoluut wel. Wil je weten hoe je t best met deze type feedback kunt omgaan, lees dan dit artikel op Mashable.com.
7. Hoe zorg ik dat ik geen wandelend reclamebord word?
Jezelf promoten via social media is slim. Maar dat wil niet zeggen dat je voortdurend reclame moet maken voor je eigen diensten, blog of hobby. Je promoot jezelf het best wanneer je jezelf als expert op een bepaald gebied in de markt zet. Schrijf artikelen over je onderwerp van expertise. Op je eigen blog of misschien op een gerennomeerd blog over dat onderwerp. Geef gevraagd en ongevraagd advies zonder daar iets voor terug te verwachten. Laat zien wat mensen aan je hebben: dat is de beste reclame.
8. Wat doe ik als mijn baas vraagt of ik ambassadeur wil zijn voor ons bedrijf op social media?
Een tevreden medewerker is de beste reclame. Niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven vragen om testimonials of zelfs ambassadeurschap van de eigen medewerkers. Vraag je af of je dat wel echt wil en of je er bezwaar tegen hebt om de komende 30 jaar nog geassocieerd te worden met het merk of bedrijf in kwestie. Elk schandaal heeft ook gevolgen voor jouw reputatie, maar dat geldt natuurlijk ook omgekeerd. In principe kan je werkgever je niets verplichten, tenzij het in je contract staat. Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik raad je aan alleen akkoord te gaan met een dergelijke overeenkomst als je zelf invloed hebt op de manier waarop je communiceert over het bedrijf.
9. Hoe blijf ik authentiek?
Het mooie aan social media is dat ze de wereld wat transparanter maken. Natuurlijk kun je een bepaald beeld van jezelf schetsen dat niet klopt, maar uiteindelijk val je altijd door de mand. Blijf dicht bij jezelf, weerhoud je van commentaar over onderwerpen waar je niet mee geassocieerd wil worden, ga niet mee met elke hype, volg geen mensen die je niet wil volgen, geef deze mensen ook geen toegang tot je netwerken en gebruik je gezond verstand. Dan komt het meestal helemaal goed. Zoek een goede tussenweg tussen wie je bent en wie je wil zijn en zet jezelf op een positieve, maar eerlijke manier in de markt.
Aanvullingen en feedback hoor ik natuurlijk graag in een reactie!
Ik ben erg blij met jouw blogpost, het geeft tips over waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van content op sociale media. En op dit moment is dit handig voor mijn opleiding.
De post gaat over het persoonlijk gebruik en je baan. Wat is jouw concrete visie op personal branding? en welke vormen zijn er om personal branding toe te passen? Denk je dat er ook verschillende manieren zijn om het in te zetten?