Ook deze week zette ik op Frankwatching het laatste social media nieuws voor je op een rij. Deze keer: social nieuws voor professionals met LinkedIn Today, real-time analytics voor like buttons op je website, Hootsuite social analytics reports en de vernieuwde Google-profielen.
LinkedIn Today: ‘social’ nieuws voor professionals
Weten wat er in je branche speelt is voor elke professional belangrijk. De nieuwe service van LinkedIn probeert orde aan te brengen in de stroom van informatie die dagelijkse op je afkomt. LinkedIn Today geeft je een overzicht van het laatste nieuws dat jouw connecties delen via LinkedIn en Twitter, van het nieuws dat je vak- of branchegenoten delen via LinkedIn en Twitter en van interessante verhalen van bedrijven ook buiten je branche. Daarnaast geeft het dieper inzicht in wie het nieuws deelt en bespreekt (en wat ze ervan vinden).
Als gebruiker kun je zelf bepalen hoe de homepagina van LinkedIn Today eruit gaat zien. Je kiest wie en wat je wil volgen (welke personen, bedrijven, branches en onderwerpen) en het nieuws dat gedeeld wordt verschijnt zonder tussenkomst van redactie op je homepagina. Tot slot is LinkedIn Today er ook in de vorm van een iPhone app. Bekijk onderstaande video, lees meer op de LinkedIn blog of ga direct naar LinkedIn Today.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BcAKtjV5dNQ[/youtube]
Real-time analytics voor Facebook plugins
Het afgelopen jaar zijn sociale plugins (zoals tweet en like buttons) steeds belangrijker geworden voor websites. Facebook lanceert deze week Insights for Websites, waarmee je meer inzicht krijgt in hoe mensen reageren op en omgaan met de content van je website. Insight for Websites geeft je een real-time overzicht van het aantal keer dat mensen een like button zien op je website en erop klikken en een like story op Facebook zien en erop klikken om naar je website te gaan.
De functionaliteit biedt daarnaast ook een overzicht van demografische gegevens (geslacht, leeftijd, locatie) van de interacties die plaatsvinden tussen je website en Facebook. Lees meer over deze functionaliteit op de blog van Facebook.