Woensdag 30 maart lanceerde Google de nieuwe functionaliteit ‘Plus One’, waarmee gebruikers zoekresultaten kunnen ‘raten’. 2 dagen later is er al een browserextensie ontwikkeld, die hetzelfde doet met Facebook-‘likes’. Daarnaast deze week in social media nieuws: je Facebook-profiel omzetten in een pagina en Timing op Twitter; hoe val je op in de timeline van je followers?
Google +1
Google heeft een nieuw sociaal element aan de zoekmachine toegevoegd. Gebruikers kunnen binnenkort zoekresultaten ‘+1-en’. Het principe is vergelijkbaar met het ‘liken’ via Facebook en is afgeleid van de manier waarop forum- en blogbezoekers +1 (of -1) gebruiken, om aan te tonen of een bericht in de smaak valt. In eerste instantie komt de functie alleen beschikbaar op Google.com, in een later stadium zullen er ook social buttons komen voor websites (net zoals de like- en tweet-button). De functie is vorige week uitgerold in een deel van de Verenigde Staten en zal de komende maanden worden uitgebreid naar meer landen en talen.
Gebruikers die ingelogd zijn met een Google-account kunnen dankzij Plus One binnenkort een zoekresultaat op Google direct ‘raten’. Ook is zichtbaar welke Gmail- en Twitter-contacten een resultaat hebben aangeraden. Facebook gegevens worden uiteraard weer niet gebruikt, omdat Facebook de gegevens niet openbaar maakt. In de zoekresultaten worden zowel de ‘+1-en’ van vrienden als van niet-vrienden meegenomen, maar het er wordt wel duidelijk onderscheid tussen gemaakt. Naast zoekresultaten kunnen ook advertenties gerate worden. In eerste instantie hebben de hoeveelheid en type ‘+1-en’ geen invloed op de relevantie en de positie in de zoekresultaten, maar volgens Matt Cutts, topman bij Google Search, zal het naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst wel een rol gaan spelen. Lees meer op de Google Blog.
Google Plus Like: het antwoord op +1
Twee dagen na de presentatie van Google’s Plus One, presenteert een ontwikkelaar een concurrerende functionaliteit. De nieuwe browserextensie, die volgens de ontwikkelaar in 1 dag gebouwd is, maakt inzichtelijk hoeveel likes een Google-zoekresultaat heeft op Facebook en geeft gebruikers de mogelijkheid een zoekresultaat meteen te ‘liken’.
De browserextensie is beschikbaar voor Firefox, Chrome en Internet Explorer. De extensie werkt nog vrij traag en bevat nog enkele bugs (de plaatjes van je Facebook-vrienden die een zoekresultaat ‘geliked’ hebben, vallen af en toe weg in Chrome), maar deze zullen ongetwijfeld binnen afzienbare tijd worden opgelost. De browserextensie is hier te downloaden.
Ik zelf vind dit wel een leuk idee, zo kan je toch zien dat websites nog altijd mee uitgebreider worden. Wel is het zo dat het niet al te uitgebreid moet worden, zoals google is een handige en overzichtelijke site en dan moet je wat mij betreft niet teveel buttons bij gaan plaatsen.
Wel is het makkelijk voor de bezoekers, maar is het wel zo betrouwbaar? Voor de één is het minder relevant en de ander vind het weer een super website. Dus je zult veel -1’s krijgen misschien, terwijl het voor de ander zijn favoriete website is waar hij elke dag even rondkijkt.
Al met al, ik vind dat google niet teveel dingen moet gaan toevoegen aan hun website. Google staat bekend als snel, makkelijk, en overzichtelijk. Het is de meest gebruikte site, dus waarom nog veranderingen aanbrengen?