Niet alleen social network sites als LinkedIn, die bedoeld zijn voor zakelijke relaties, maar ook Facebook & Twitter (twilliciteren) spelen een steeds grotere rol in het vinden van een nieuwe baan. Onderzoeksbureau Blauw Research deed (in opdracht van Randstad) onderzoek onder 810 werkenden naar het gebruik van social media bij solliciteren maar ook bij communicatie op de werkvloer. In deze blogpost de resultaten.
Solliciteren & social media
Social media spelen een steeds grotere rol in het sollicitatieproces. Van de ondervraagden zegt 22 procent dat zij alleen nog maar sociale media zouden gebruiken om vacatures te zoeken in plaats van traditionele vacaturesites (mochten zij op zoek zijn naar een baan). Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog sociale media (31 procent).
Social media worden ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Ze doen dit als voorbereiding op een sollicitatie(gesprek) (40 procent). Opvallend genoeg vertrouwen de werknemers de informatie over werkgevers op social media niet (59 procent). Volgens de onderzoekers zijn mensen zich bewust van “het subjectieve karakter van sociale media of de commerciële aard van corporate profielen”.
Social media inzetten om carriere te maken
Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op sociale media zoals LinkedIn en Facebook. Met name in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van sociale media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt. Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt sociale media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben zien social media als het middel naar de top.
Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over sociale media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op LinkedIn of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook een stuk minder bij (31 procent).
Zakelijk profijt van sociale media
Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van sociale media. Met name hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Opvallend genoeg biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot social media op het werk.Veel werknemers zoeken via social media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd, al geeft deze groep ook toe dat social media hen enigszins van het werk houden (38 procent).
Twitter voor interne communicatie
Uit het onderzoek blijkt tot slot dat Twitter een geduchte concurrent lijkt te worden van e-mail als intern communicatiemiddel: zo gebruikt 15 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega’s op de hoogte te houden van wat ze doen. Heel opvallend, als je bedenkt dat Twitter een externe (of publieke) tool is, en daarom niet bijzonder geschikt voor het delen van bedrijfsgevoelige informatie.
Meer weten over dit onderzoek? Download de Werkmonitor over social media van Randstad. Je moet wel even je gegevens achterlaten.