AOL en Bovitz Research Group hebben in een onderzoek vrouwen onderverdeeld in groepen, gebaseerd op hun online communicatiegedrag. Van de 7 groepen bleek de meest actieve groep het kleinste. Zo’n 8% van de vrouwen valt in de categorie ‘social expressionista’s’.
Social expressionista’s gebruiken het internet om hun meningen te uiten en online te communiceren met mensen zoals zijzelf. De social expressionista omschrijft zichzelf als iemand die het web gebruikt om haar meningen en creativiteit te delen met anderen. Zij gelooft dat het web mensen samenbrengt en is gepassioneerd over community’s. Social expressionista’s houden dus ook heel erg van social networking sites. SNS’s zijn vitaal voor hen, omdat het de locatie is waar zij gelijkgezinden vinden en hun opinie kunnen delen. Bijna 90% van deze groep gaf aan dat social networking sites hun meest favoriete type site, dat is 13% meer dan de volgende groep: de alpha trendsetters.
De Alpha trendsetters (13%) nemen zowel hun privéleven als hun carrière heel serieus. Ze zijn brand consious en er wordt naar hen opgekeken.
Volgens het rapport kun je als marketeer het best buzz creëren onder social expressionista’s om hen onderdeel van de dialoog te maken en de kans te geven met brand assets te spelen en daarmee hun eigen content te ontwikkelen. Alpha trendsetters zijn veel minder actief online, veel minder discussie-georiënteerd, maar vinden het nog steeds leuk om ideeën en informatie over nieuwe producten te delen. Zij weten er ook meestal het eerst vanaf. Voor deze groep is ‘early access’ het belangrijkst. Zij zijn dus het meest geschikt als je het hebt over iets nieuws of trends.
Lees meer social media nieuws (Facebook betaalt gebruikers voor kijken reclame & 7 Twitter tips voor online redacties) op Frankwatching.
Een facebook/twitter verslaving klinkt inderdaad veel mooier als je het als sociaal expressionistisch beschrijft 😉