Wij actieve tweeps wisten het natuurlijk al lang, maar nu is het ook bewezen door TNO. Het gebruik van sociale media als Twitter of Facebook onder werktijd is niet slecht voor de medewerkers noch voor de baas, maar juist goed voor de creativiteit en de innovativiteit! En dat we last zouden hebben van zogenaamde information overload of informatiestress blijkt niks dan een broodje-aapverhaal. Gerechtigheid!
Social media prikkelt!
TNO constateert, op basis van een tweejarig onderzoek, waarbij ruim 3300 werknemers in verschillende bedrijven zijn gevolgd, dat het gebruiken van social media onder werktijd met name positieve gevolgen heeft. Niet alleen op het gebied van productiviteit (wat al eerder aangetoond is), maar ook op het gebied van originaliteit en vernieuwing. “Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen”, zegt Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO.
Eigen inbreng van medewerker vergroot innovatiekansen
“Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis. Inzet van social media in het bedrijfsproces leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.”
Mensen die beroepsmatig veel met informatie omgaan, zoals ondergetekende, hebben het positieve nut van sociale media volgens TNO ook echt omarmd. Bongers: “Maar liefst 43% van de twitteraars of facebookers komt uit deze groep. Ook managers, die 10% van de social media-gebruikers uitmaken, zijn goed vertegenwoordigd. Zij vertonen dus meer innovatief gedrag!” De onderzoekers vonden bovendien dus helemaal geen bewijs voor de zogenaamde ‘informatiestress’ die door het (veelvuldig) gebruik van social media zou ontstaan.
Meer weten? Bekijk het informatieblad van TNO over dit onderzoek.
Of creatieve en inovatieve werknemers twitteren meer. Voor de zoveelste keer wordt een correlatie uitgelegd als een oorzaak – gevolg relatie. Het ligt er natuurlijk maar aan wat je wilt aantonen…
Ik betwijfel of een onderzoeksinstituut als TNO zo’n cruciale fout maakt… Hoewel ik ’t met je eens ben dat creatieve en innovatieve werknemers waarschijnlijk eerder geneigd zijn om social media te gebruiken dan hun minder creatieve en innovatieve collega’s.