Incentives zijn altijd al hot geweest: ‘Bent u de honderdduizendste klant, dan wint u een jaar lang gratis boodschappen!’. Ook bij het opbouwen van de fanbase op social networking sites worden ze veelvuldig ingezet. ‘Word fan van onze Facebookpagina en win een iPad!’ (PayPal) en meer recent (ja heus) ”Word fan van mijn Facebookpagina en ik verloot 2 Google+ invites.’ Ik vind het een lastig onderwerp. Natuurlijk worden mensen vooral fan van een Facebookpagina om op de hoogte te blijven van de organisatie en voor korting en winacties, dus sluit je absoluut aan bij de behoefte. Toch sla je de plank heel makkelijk mis.
Zijn het wel ‘echte’ fans?
Natuurlijk hangt het af van het product dat je inzet, een taart voor het 7000ste LinkedIn-lid is natuurlijk iets heel anders dan bijvoorbeeld een TV of een iPad. Als je strooit met gewilde gadgets als iPads, loop je het risico een grote fanbase op te bouwen waar je weinig tot geen relatie mee hebt. Mensen die je niet echt leuk vinden, die niks met je merk hebben, maar gewoon je prijs willen winnen en daarna wel weer ‘unliken’ of jouw berichten gewoon weren uit hun news feed, waardoor je ze nooit meer bereikt.
We weten allemaal dat het aantal followers of fans er niet toe doet, maar dat de relatie die je er mee hebt het meest belangrijk is. En toch zijn de doelen bij bijna elke willekeurige organisatie gericht op het vergroten van de fanbase. Vreemd. Onlangs bleek al uit onderzoek dat adverteren op Facebook onder je fans veel meer sales oplevert dan adverteren naar niet-fans. Het is algemeen bekend dat het goedkoper is en meer geld oplevert om een bestaande klant te behouden, dan een nieuwe binnen te halen.
Kwaliteit boven kwantiteit
In plaats van focussen op het vergroten van je fanbase, is het dus veel verstandiger te investeren in relatiemanagement met je huidige fans (waar social media ook bij uitstek geschikt voor zijn), die je leuk vinden om wie je bent als merk en de content die je deelt. Retentieacties, gericht op het belonen van je huidige fanbase, zouden volgens die logica dus ook veel meer succes moeten hebben. Met andere woorden, als Apple een iPad verloot onder de likers van een statusupdate op hun Facebookpagina, dan sta ik daar helemaal achter. En dan volgen de fans vanzelf.
Wat vinden jullie? Incentives inzetten bij het opbouwen van je fanbase, wel of niet?
Ah precies de juiste voeding op het juiste moment. Ik zit voor onze stichting in deze afweging en deze opinie bevestigt ook mijn idee. Zeker voor een stichting wil ik juist alleen de mensen die ons werk ook echt steunen!
@Eddy Absoluut met je eens dus :). Kijk eens op de Facebookpagina Hartstichting http://www.facebook.com/wehebbenjehartnodig (die doen ’t leuk) en bijvoorbeeld de bloeddonoractie van Sanguin, met de grote chocolade duim http://binnenland.nieuws.nl/646676/chocoladeduim_onthuld_voor_bloeddonors.
Incentives op een juiste manier is niet slecht maar je ziet te vaak dat bedrijven het verkeerd doen. Recent voorbeeld; Paypal. Wordt onze vriend op Facebook en maak kans op een iPad2. Resultaat, 30k fans erbij in korte tijd. Zijn dat echt mensen die ook Paypal gebruiken? Denk het niet. Gaan ze Paypal volgen om op de hoogte te blijven? Denk het niet.
Deze bedrijven gaan dan mee met een hype. Net als rond de feestdagen, RT mijn bericht en ik doneer 10ct aan 3FM. Ben dan een man (of vrouw) en zeg gewoon, ik doneer 10.000 euro. RT mijn bericht en ik vermeld je naam er ook bij. Het bedelen om fans is nogal jammer.
Als je dit plaatst in de ‘echte’ wereld zie je ook dat het absurd is: Loop door een winkelstraat en vraag mensen om je winkel te bezoeken WANT ze kunnen een iPad winnen. Zie je de mensen je winkel al in wandelen en weer uitwandelen? Uiteraard is de moeite op SoMe iets minder waardoor het allemaal makkelijker en goedkoper is maar het is en blijft hetzelfde.
Hoe hier dan wel mee om te gaan, is natuurlijk lastig. Eerder zou je kunnen denken aan iets wat zorgt voor engagement. Bv speel een spelletje en maak iedere week kans op ‘iets’. Ook hier zit een grijs gebied. Je zult moeten spelen met de mogelijkheden die je hebt.
@Arvid engagement is een manier inderdaad. Retentieacties vind ik dus ook een goede. En eh, het voorbeeld van Paypal haalde ik al aan in ’t artikel he 😉
Ik denk dat incentives niet zorgen voor echte fans. Je ziet ook wel veel dat mensen de pagina vervolgens weer unliken, nadat de actie voor bij is. Ik denk wel dat als je na zo’n actie echt iets relevants kunt bieden op je pagina aan de mensen die er op ingaan dat ze misschien langer blijven liken en wellicht misschien toch wel positief beïnvloed worden. En dan is een incentive dus een manier om mensen te verzamelen en je bereik te vergroten. Maar goed, zoals Arvid zegt: spelen met de mogelijkheden in een hoop grijs gebied 😉
En hoe denk je over Punchtab? Bezoekers belonen voor daadwerkelijke interactie.
@Bjorn Ik ken het niet, dus ik kan er moeilijk over oordelen. Het belonen voor daadwerkelijke interactie klinkt als ‘als jij doet alsof je een enthousiaste fan bent, dan betalen wij jou.’ Maar misschien zit ik er helemaal naast.
Heel interessant onderwerp. Ik denk dat dergelijke korte-termijnacties maar voor even leuk zijn. Mensen followen een account bijvoorbeeld waar ze écht niets mee hebben, maar waar ze wel de prijs willen winnen. De dag na de bekendmaking ontvolgen ze weer net zo gemakkelijk. Zonde, want social media zijn juist zo geschikt om een echte relatie met echte fans op te bouwen, maar, net zoals in het echte leven, relaties opbouwen kost tijd.
Toch ben ik het hier niet mee eens.
Het is een feit dat het werven van ‘loze likes’ nooit direct klandizie op zal leveren. Het zijn immers vreemden.
Maar een grote fan-base heeft, ongeachte de achtergrond van de Liker, wel degelijk voordelen. Zo wordt een bedrijf met meer Likes als meer betrouwbaar gezien.
Voor kleine ondernemers met weinig tot geen Likes geldt, dat wanneer zij wat meer Likes verzamelen, zij enthousiaster worden over het gebruik van Facebook. Door dit enthousiasme steken deze kleine ondernemers meer tijd in hun pagina, waardoor de kwaliteit ervan vaak toeneemt.
En dit zijn slechts enkele voorbeelden van voordelen…