Uit analyse blijkt dat Nederlanders overwegend positief zijn over Google’s nieuwe social sharing plaftorm Google+. Verder in deze social media nieuwsupdate: Hoe zorg je dat updates van je Facebookpagina bovenaan in de news feed terecht komen? En: geruchten social search platform van Microsoft.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching.
Nederland overwegend positief over Google+
Nederland heeft het social sharing platform van Google, Google+, overwegend positief ontvangen. Dat blijkt uit een sentimentanalyse van social media monitoringsbureau Buzzcapture. Het nieuwe sociale netwerk wordt positief ontvangen in 23% van de uitingen, een minderheid van de uitingen (16%) had een negatieve teneur.
“De strategie van Google om een beperkt aantal uitnodigingen voor Google+ ter beschikking te stellen heeft weliswaar tot veel extra exposure geleid, maar de keerzijde is dat er weinig te beleven is voor de eerste gebruikers”, aldus Alex van Leeuwen, directeur en oprichter van Buzzcapture. “De discussies in de sociale media worden gekenmerkt door een mengeling van frustratie en bewondering voor Google+. Frustratie over de lanceringsstrategie en het gebrek aan activiteit in het netwerk; bewondering voor het design en enkele vernieuwende features, zoals Circles en Hangouts, die beter uitgewerkt lijken dan bij de (beoogde) concurrent Facebook.”
Opvallend is ook de focus op de titanenstrijd Google vs. Facebook. Facebook (n=3.831) wordt in ruim 15 procent van de uitingen genoemd in combinatie met Google+, terwijl Hyves in 1.212 uitingen over Google+ voorkomt. Er wordt voorspeld dat Google+ binnen zes maanden groter zal zijn dan Facebook. Het nieuwe sociale netwerk wordt gezien als de grootste bedreiging voor Facebook en ook denkt men dat Google+ een geduchte concurrent is voor andere sociale media platformen, zoals Twitter en Linkedin. De ‘invite’ – uitnodiging – is de meest besproken term. De handel in invites vindt voornamelijk plaats via Twitter. En voor de echte fans (+1’ers) er zijn zelfs al speciale Google+ T-shirts te bestellen (zie foto).
News feed optimalisatie voor je Facebook fanpage
Sommige Facebookupdates komen hoger in de news feed dan andere. Als eigenaar van een Facebook fanpage is het belangrijk om te weten hoe je kunt zorgen dat jouw statusupdates bovenaan het tabblad “Meest belangrijk” terecht komen. Als eerste is het belangrijk om te weten dat Facebook een algoritme gebruikt, genaamd Edgerank, om te bepalen welke content bovenaan wordt geplaatst in het nieuwsoverzicht van een individuele Facebookgebruiker. Elke keer dat er interactie (comment, tag, like) plaatsvindt naar aanleiding van een statusupdate heet dat een ‘edge’. Hoe belangrijker de ‘edge’, hoe hoger de statusupdate scoort. Het belang van de edges wordt bepaald naar aanleiding van:
– Affiniteit: de relatie tussen de ‘edge creator’ en de persoon die kijkt. Hoe vaker je een profiel van een vriend bezoekt, hoe vaker je op iemand reageert, des te hoger is jouw affinity score met die bepaalde vriend.
– Gewicht: elk type ‘edge’ krijgt een gewicht mee, een reactie krijgt bijv. meer gewicht dan een like
– Tijd: hoe ouder, hoe minder belangrijk
Jeff Widman, Facebook analytics expert, ontdekte dat 99% van de comments die mensen plaatsen op een statusupdate van je Facebookpagina, via de news feed (nieuwsoverzicht) geplaatst worden in plaats van op de wall (prikbord) van je Facebookpagina. Naar aanleiding daarvan stelde hij een aantal voor de hand liggende, maar goede tips op voor news feed optimalisatie.
1. Engaging content: zorg voor content die reactie uitlokt. Zet de vraag die reactie uitlokt eerst, in plaats van achteraan de statusupdate. Stel vragen waarbij mensen niet eerst hoeven te klikken (read more) om antwoord te kunnen geven. Focus op ja-nee vragen om de drempel te verlagen. Ook als je foto’s of video’s plaatst; zorg dat je altijd een vraag bijvoegt of de mogelijkheid om zichzelf te taggen.
2. Vraag om de ‘like’: ben niet bang om om de like te vragen. Direct vragen is het meest krachtig, ben er niet bang voor. Bijvoorbeeld ‘klik op ‘vind ik leuk’ als je ons nieuwe homepage design leuk vindt.
3. Ben verwelkomend: Zorg dat je facebookpagina up-to-date is, visueel aantrekkelijk, geen spamachtig uiterlijk heeft en zorg dat je je aan kunt passen. Zoals je fans veranderen en ontwikkelen, is het belangrijk dat jij ook mee ontwikkelt en verandert.
4. Gebruik tools: Gebruik Facebook Insights of een andere Facebook analytics tool om te achterhalen welke content je fans het meest uitdaagt tot interactie en betrokkenheid etc.
Microsoft lekt social search platform
Microsoft heeft, naar eigen zeggen per ongeluk, de eerste beelden van een eigen sociaal platform gelekt. Dat schrijven diverse media op basis van de website Socl.com waar per ongeluk een welkomstpagina voor een sociaal platform genaamd Tulalip verscheen. Inmiddels staat op de website: “Bedankt voor het bezoek. Socl.com is een intern project van een team binnen Microsoft Research dat per ongeluk online gezet is. Dat was niet bedoeling, echt niet.”
Het lijkt niet zo zeer te gaan om een eigen sociaal netwerk als wel een concurrent van Facebook of Twitter, omdat je met accounts van deze websites kan inloggen bij Tulalip, zo bleek uit de welkomstpagina. Een andere optie is dat het platform zoekmachine Bing socialer zou kunnen gaan maken. Zo was te lezen: “Met Tulalip kan je vinden wat je nodig hebt en dat gemakkelijker dan ooit delen met anderen.” Tulalip is de naam van een groep indianen die dichtbij Redmond leven. De thuisbasis van Microsoft. De gelekte pagina verschijnt bijna 2,5 week nadat Google het sociale netwerk Google+ lanceert. Bron: nu.nl