Na het lezen van een aantal interessante blogposts over Pinterest, ben ik vandaag ook maar eens een kijkje gaan nemen. Voor degenen die de nieuwkomer in social medialand nog niet kennen: via Pinterest kun je je interesses als het ware op een online, sociaal prikbord kunt ‘pinnen’ (prikken).
Wat is Pinterest?
Waar het bij de meeste andere sociale media vooral om tekst draait, gaat het bij Pinterest juist om beelden: foto’s, afbeeldingen, tekeningen, video, infographics. Het draait allemaal om je prikborden, waar je afbeeldingen en/of video’s aan toevoegt. Ben je gek op Middeleeuwse schilderkunst, dan maak je daar een prikbord voor. Ben je een echte foodie? Dan maak je een board met recepten. Je kunt naar hartelust online afbeeldingen en video’s die je inspireren op je boards pinnen. Visueel social bookmarking, dus!
Het is een sociaal netwerk, dus je vrienden, maar ook onbekenden (want je pins zijn hartstikke publiek) kunnen je ‘pins’ repinnen (op hun eigen prikbord doorpinnen), liken ♥ of er een reactie op geven. Je kunt ook met meerdere mensen aan een board werken.
Wat heb je eraan?
Pinterest is hot! Het aantal unieke bezoekers is de afgelopen zes maanden met 4000% gegroeid. De nieuwkomer genereert nu al meer verwijzend verkeer naar websites in vergelijking met bijvoorbeeld Google+, LinkedIn en YouTube, grote namen! Pinterest werkt dus geweldig als trafficbooster voor je site.
Het is een nieuw sociaal netwerk, dat unieke mogelijkheden biedt ten opzichte van de rest. Juist, omdat het om beelden draait! Daarmee kan Pinterest een mooie aanvulling zijn op je contentstrategie. Je kunt het gebruiken voor wedstrijden, als crowdsourcingtool, als moodboard, als samenwerkingsomgeving (hoewel publiek), als overzicht van je productassortiment of productontwikkelingsinstrument, als brandingtool, als portfolio, als manier om foto’s en video’s (behind the scenes) te delen en natuurlijk als manier om je doelgroep te inspireren. In dit artikel van Bart van der Kooi vind je handige tips om Pinterest succesvol in te zetten.
Amerikaanse (succes)voorbeelden zijn er al genoeg, ik ben benieuwd wanneer de eerste Nederlandse sites & etailers Pinterest gaan inzetten (ik denk bijvoorbeeld aan Wehkamp en Bijenkorf). Natuurlijk biedt Pinterest ook goodies. Het is er voor je smartphone, dankzij een browserextensie kun je afbeeldingen, waar je ook bent, meteen op je boards pinnen. En een share button voor Pinterest is er natuurlijk ook.
Zelf kun je Pinterest gebruiken als fotoalbum, als moodboard voor bijvoorbeeld je bruiloft of de inrichting van je huis, als receptenboek, als plek om je creaties te laten zien (creatief portfolio) en als manier om helemaal geïnspireerd te raken. Mijn eerste indrukken van Pinterest? Gewoonweg geweldig! Er zijn zoveel mooie beelden, zoveel prachtige spullen, plekken, foto’s en video’s. Pinterest is helemaal anders dan de rest en ontzettend inspirerend. Ojee, weer een sociaal kanaal erbij om bij te houden!
Wat vind jij van Pinterest?
Wat een enthousiasme, leuk! Ik heb me gisteren aangemeld, maar dat had je al gezien. Ik moet nog even uitvogelen wat Pinterest voor mij te bieden heeft, maar ik geef het een kans.
Leuk artikel! Was Pinterest her en der ook al eens tegengekomen en werd eigenlijk steeds nieuwsgieriger… hoog tijd om het uit te proberen dus!
Ik heb sinds maandag een account en moet me er nog echt in gaan verdiepen! Het lijkt me wel interessant, maar of ik dit erbij wil hebben? Ik gebruik tumblr al voor plaatjes, etc.
@Rianne het lijkt inderdaad wel wat op Tumblr, maar dit is volgens mij net iets socialer! 🙂