Vorige week kwam ik tot de schokkende conclusie dat ik in 2012 slechts 9 blogposts heb geschreven. Hier op Writeaholic althans, want op andere platforms, zoals Frankwatching, Christmaholic en VastelaovendinLimburg.nl schreef ik er tientallen. Maar al sinds november 2012 bungelde hier dezelfde, eenzame post bovenaan. Hoog tijd dus voor iets nieuws.
Nichecontent
Het afgelopen jaar stond voor mij in het teken van de nichecontent; ik heb me vol overgave gestort op mijn kerstsite Christmaholic.nl, waar ik van september tot en met half januari heb geprobeerd hét platform over kerst neer te zetten. Met de laatste trends, de lekkerste recepten en menu’s en creatieve ideetjes voor het maken van versiering, het dekken van de tafel en ga zo maar door. Ik heb me gestort in de doodenge wereld van sales, het verkopen van advertenties. En voor het eerst opengestaan voor promotie; met mijn neus in tijdschriften en kranten. Ik bedacht een crossmediale contentstrategie en probeerde met veel tijd en weinig budget de bezoekersaantallen te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Dat is ruimschoots gelukt.
Ook schrijf ik graag over carnaval – of beter de vastelaovend – op de site van collegablogger Arvid Bux; VastelaovendinLimburg.nl. Een auteur van Frankwatching grapte laatst “jouw leven hangt ook van feesten aan elkaar, he?” En daar lijkt het zeker op. Maar als ik eerlijk ben, vind ik het schrijven over die feesten nog veel leuker dan de feesten zelf. Ik heb in nichecontent een nieuwe passie ontdekt.
In het steeds voller wordende web zijn de nichesites de pareltjes. De blogs die dicht bij zichzelf blijven, een thema omarmen in woord, beeld en daad. Ik hou ervan om nicheplatforms tot een ander niveau tillen, om mede-enthousiastelingen te vinden die ook willen schrijven en hun tips en ervaringen te delen. Ik vind het heerlijk om relevante evenementen te bezoeken, om prachtig beeld te ontdekken, om fans en gelijkgezinden te vinden en hen via social media te voeden in hun passie. Om helemaal in het thema te duiken en vol enthousiasme de sfeer die ik proef en het gevoel dat ik ervaar over te brengen.
Tijd voor verandering
Hoewel die eenzame blogpost uit november 2012 erop leek te wijzen dat ik maanden heb stilgezeten; niets is dus minder waar. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn ’thuisfront’ wel een beetje uit het oog ben verloren. Daarom heb ik besloten ‘mijn Writeaholic’ in een nieuw jasje te steken. Geen blogdesign meer, waar ik jarenlang zo’n voorstander van ben geweest. Maar een site, een ‘corporate’ design, met een mooie slider voorop en een overzicht van mijn laatste blogs en laatste projecten. Met pagina’s die meer vertellen over mij, mijn werk en waar ik mensen graag bij help.
Daarnaast heb ik me ten doel gesteld om minstens 1x per maand te gaan schrijven, hier op Writeaholic. Over de dingen die ik leer, de nieuwe technologieën die me verbazen en inspireren. Over mijn ervaringen met opdrachten en natuurlijk met die nichecontent. Want stilstand is achteruitgang, tijd voor nieuwe energie!
Hoi Saskia,
Wat een mooi nieuw design! Ziet er goed uit!
En je situatie is erg herkenbaar. Bij mij was het de afgelopen maanden ook stil. Sinds deze week probeer ik het weer op te pakken en meer te gaan bloggen. En jouw verhaal stimuleert me alleen maar meer.
Ook ik ben achter de schermen bezig met een nieuwe look. Het is tijd voor een frisse nieuwe start.
Succes met ‘Writeaholic 2.0’!
Groetjes,
Bianca
Hey Bianca! Dankjewel 🙂 Jij blogt al tijden elke week op Frankwatching, da’s echt niet mis! Ben benieuwd naar je nieuwe design, ik zie ‘m waarschijnlijk wel langskomen op Facebook als het zover is he?
Klopt. Frankwatching gaat goed, maar ik bedoelde mijn eigen weblog. Dat wil ik graag weer oppakken.
Ik houd je zeker op de hoogte!