Voor de 5e keer werd dit jaar door NewCom het grootste longitudinale onderzoek van Nederland naar het gebruik van social media in Nederland uitgevoerd. Een totaal van 15.179 respondenten hebben aan het onderzoek van 2014 deelgenomen, dat is niet niks! Jarno Duursma wees me eerder vandaag op de uitkomsten van dit vijfde socialmedia-onderzoek. In deze blog zet ik de belangrijkste resultaten, cijfers en nieuwsfeitjes op een rij.
[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=U1NZljglfRU’]
Facebook is het allergrootste & het allerbelangrijkste!
Facebook is nog steeds het grootste platform met 8.9 miljoen Nederlandse gebruikers en het is ook het belangrijkste platform voor Nederlanders op dit moment (90%). Van de Nederlanders tussen de 15 en 19 jaar gebruikt 75% Facebook dagelijks, in de leeftijdsgroep 20 t/m 39 jaar is dat 68%. Daarnaast haken steeds minder mensen af ten opzichte van het jaar ervoor. Het lijkt er dus op dat de geruchten over de aanstaande ‘dood’ van Facebook op dit moment nog erg onwaarschijnlijk lijken.
Facebook en YouTube populairst, Google+ groeit het hardst
Facebook en YouTube zijn anno 2014 de meest populaire platformen in Nederland, blijkt uit de cijfers van het onderzoek. Google+ maakt relatief gezien de grootste groei door, ook in gebruik. In alle leeftijdscategorieen is het gebruik van Google+ toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
Jongeren lopen weg van Twitter
Een erg opvallend resultaat uit het onderzoek is dat steeds meer jongeren weglopen van Twitter. Het dagelijks gebruik in de leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar is ten opzichte van 2013 afgenomen van 36% naar 29%. In de andere leeftijdsgroepen is het dagelijkse gebruik overwegend wel licht gestegen. Jongeren lopen ook massaal weg, het afgelopen jaar stopte maar liefst 22% van de Nederlandse jongeren (15 – 19 jaar) en 17% van de mensen tussen 20 en 39 jaar stopte.
Nieuwe social platformen veroveren terrein
Erg interessant om te zien is de opkomst van nieuwere platformen, waaronder SnapChat, Foursquare, WeChat, Pinterest en Instagram. Vooral Instagram wordt alsmaar populairder, het gebruik ervan op dagelijkse basis is het afgelopen jaar gestegen met maar liefst 347%. Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram, waarvan 536.000 mensen dagelijks.
Het rapport gaat verder ook nog in op maatschappelijke thema’s als zorgen en vertrouwen rondom social media, ook die cijfers zijn erg interessant. Je kunt het rapport hier kosteloos downloaden (wel na het achterlaten van je gegevens).