Als serial blogger hou ik de ontwikkelingen in de blogosphere nauwlettend in de gaten. Soms gebeurt er maanden niks noemenswaardigs, maar de laatste weken buzzt de blogwereld voor mijn gevoel weer volop. Hieronder 3 ontwikkelingen die elke blogger zeker in de gaten zou moeten houden.
Ga jij bloggen op LinkedIn?
LinkedIn staat verre van stil. Onlangs kondigde het zakelijke sociale netwerk aan hun Influencer Program te gaan open stellen voor alle leden, wereldwijd. Zo wordt LinkedIn een publishing platform voor experts in hun eigen branche. Na overnames van bedrijven als SlideShare en Pulse is dit een logische volgende stap van LinkedIn. Het bedrijf heeft als doel zich niet alleen te blijven positioneren als een sociaal netwerk, maar vooral ook meer als een contenthub voor professionals.
Influencers, zoals bijvoorbeeld Richard Branson, krijgen de mogelijkheid om naast de welbekende korte statusupdates ook blogs – echte long reads – te gaan publiceren. Inclusief kop, links, foto’s en social share buttons. Aan je profiel wordt een mooi visueel overzicht gekoppeld van de posts die je geschreven hebt, met bijbehorende statistieken.
Hoe het werkt? Je meldt je aan via deze link met twee van je recente publicaties (heb ik een tijdje geleden al gedaan, ik heb helaas nog geen toegang). Als je de toegang eenmaal hebt, dan krijg je de mogelijkheid om, op dezelfde manier als je een status update toevoegt, een artikel toe te voegen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je complete verhaal op LinkedIn te zetten, maar een inleiding van een paar alinea’s met een read more link naar je blog of website kan natuurlijk ook. Op je profiel worden je laatste publicaties ook mooi weergegeven, zie bijvoorbeeld het profiel van Richard Branson. Hartstikke interessant voor je personal branding, maar natuurlijk ook voor een stukje SEO en traffic naar je blog.
Medium: van de makers van Twitter
Evan Williams, een van de oprichters van Twitter, lanceerde onlangs een nieuw medium, en het heet: Medium. Het is een blogplatform, een soort sociaal netwerk voor bloggen en lezen, waar artikelen kunt lezen, collecties kunt maken en volgen (over bepaalde onderwerpen), artikelen kunt bookmarken en natuurlijk zelf ook je verhalen kunt delen. Een beetje zoals Tumblr, maar dan gericht op tekst. Wat nog niet kan (althans, ik heb het nog niet gevonden) is bepaalde auteurs volgen. Medium is gekoppeld aan je Twitterprofiel en jouw naam + bio op Twitter wordt ook gebruikt voor je artikelen op Medium.
Het gaat op Medium, naast schrijven, echt om lezen. Slow reading, couch mode on. Elk artikel is voorzien van een gigagrote foto bovenaan en bevat verder alleen tekst. Grote zwarte tekst, quotes, kopjes, witregels, schuin- en dikgedrukte zwarte tekst. En, if you must, hier en daar een link, ook zwart, onderstreept. Maar geen foto’s, filmpjes en andere media. Elk artikel lijkt zo heel erg op het vorige en de ‘leeservaring’ is erg eendimensionaal. Maar het leidt tegelijkertijd ook niet af; lezen zul je. Wat ik erg leuk vind, is dat je rechts bovenaan bij elk verhaal kunt zien hoe lang je erover doet om het uit te lezen (1 min., 3 min. 5 min. etc). Een waardevolle toevoeging.
Geen reacties, maar notes
Wat voor mij echt even wennen is, is het volgende. Je kunt de verhalen wel delen (via Twitter uiteraard en via Facebook) en aan elk verhaal links toevoegen naar andere Medium-artikelen over het zelfde onderwerp. Maar je kunt niet onder het artikel reageren, zoals we dat van blogs gewend zijn. Wat wel kan, is notes toevoegen bij een bepaalde alinea. Een beetje zoals de opmerkingen in Google Docs of Word. De discussie gaat in Medium dus niet over het hele verhaal, maar over een deel ervan, heel specifiek. Die discussie is ook helemaal niet zo publiek als we gewend zijn van blogs, de notitie is alleen zichtbaar voor jou en de auteur van het artikel, tenzij de auteur ervoor kiest je notitie publiek te maken.
Getty Images: gratis stockphotos voor bloggers
Getty Images komt met een nieuwe feature, waardoor je hun stockfoto’s gratis op je site kunt embedden in een YouTube-achtige player, zo schrijft The Verge. De player heeft een Facebook en Twitter-share button, waardoor de foto in kwestie ook gedeeld kan worden. Ook is duidelijk de bron te zien en linkt de foto naar GettyImages.com.
Voorwaarde voor het gebruik van de foto is wel dat je tekst niet commercieel is. Maar je mag als blogger wel inkomsten vergaren door advertenties (zoals Google AdSense). Nice, toch? Overigens laat Getty de deur wel open staan om in de toekomst via de embedded players advertenties te gaan tonen, maar dat is op dit moment nog niet het geval. Weer een mooi voorbeeld van toegang verruilen voor bezit, als je het mij vraagt.
Handige tips, dank je wel. Die Getty images ga ik eens bekijken.
Graag gedaan Debbie! 🙂
Fijne update! Ik ga eens kijken naar LinkedIn en Medium! Het liefst gebruik ik mijn eigen beeld of foto’s bij blogs, maar wellicht komt Getty Images wel ooit van pas. Ondertussen ben ik ook erg benieuwd hoe iedereen straks omgaat met de nieuwe Facebook layout. Google+ schijnt ook een re-design te krijgen. Ze houden ons bezig! 😉