Titels boven je blog of artikel, ze zijn zo verrekte belangrijk. Mensen zijn – naast visuele kijkers – kopppensnellers. Als de kop goed is, dan klik je. Het web staat bol van de tips voor zoekmachinevriendelijke titels (denk: het belangrijkste woord voorop, een getal in de titel etc.). Maar wie ooit dit artikel op De Speld heeft gelezen, weet dat te veel van die standaardtitels je lezers gaan vervelen. Hoe hou je je koppen dan kek (en origineel)?
Engelse titels
Ik ben als schrijver regelmatig stikjaloers op de Engelse taal. Titels op sites als The Next Web, Mashable en The Verge (een paar van mijn favoriete sites) zijn vaak schitterend. En ook minder fantastische sites als Buzzfeed en BoredPanda kunnen er wat van. Maar probeer je hun titels te vertalen naar het Nederlands, dat kom je vaak bedrogen uit. Het wordt veel te lang. Het bekt niet. Of het klinkt gewoon echt te Amerikaans voor ons Hollanders. En Dat Ze Elk Woord Met Een Hoofdletter Schrijven Hoeft Van Mij Trouwens Ook Niet Zo. Dus wat doe je dan?
10x inspiratie
Zit je vast? Heb je geen idee wat je nu weer voor kop boven je blog moet zetten? Of zoek je gewoon wat inspiratie voor een originele formulering? Ik heb de afgelopen tijd wat ideetjes en tips verzameld voor als ik het zelf echt even niet meer wist. En die deel ik hieronder graag met je!
1. Stel een vraag
We beginnen met de makkelijkste van allemaal: stel een vraag! “Kunnen we nog wel zonder internet?” of “Welke kerstkleur wordt dit jaar jouw favoriet?”. Spreek de lezer in je titel bij voorkeur persoonlijk aan. “Welke 7 soorten bloggers zijn er?” spreekt bijvoorbeeld veel minder aan dan “7 soorten bloggers: welk type ben jij?”.
2. Geef ook het antwoord
Een leuke variatie op bovenstaande is niet alleen de vraag stellen, maar ook het antwoord geven. “Je mobiele app verbeteren? Organiseer een hackathon!” of “Starten met een blog? Deze tips helpen je op weg.”. Bij het laatste voorbeeld benut je ook meteen tip nummer 4 (zie hieronder).
3. Go negative
God, wat zijn wij Nederlanders goed in zeuren. En daar kun je bij het formuleren van je titels ook gretig gebruik van maken. Mijn ervaring is; steek je de kop negatief in, dan zorgt dat bij Nederlandse lezers voor meer kliks & views dan wanneer je ‘m positief insteekt. Denk aan een kop als “10 dingen die Facebook je nooit vertelt” in plaats van iets bravers en positievers als “10 Facebook-geheimen”.
Ook een ontkenning (dubbel als je wil) werkt goed. “Nee, Nederlanders zijn niet verslaafd aan internet. Echt niet.” Wil je meer views via social media, zeg dan liever “Deze 10 make-upfouten maak jij ook”, of “Trap niet in deze 10 make-upvalkuilen”, dan iets als “10 tips om goed om te gaan met make-up.”. Uiteraard moet je je stuk daar dan ook op aanpassen, schrijf ‘m in de vorm van de 10 fouten/valkuilen in plaats van 10 tips.
4. En nog meer…
Oh do we love ♥ lijstjes. Maar wil je een keer geen standaard lijstjeskop (5 tips om, 3 trucs voor, 15 quick wins om, 6 strategieën voor), maak het dan eens wat spannender en geef 1 van die tips/quick wins/strategieën of andere zaken in je lijstje weg in de kop. Bijvoorbeeld: “Nederlanders zijn verslaafd aan internet en nog 4 beroemde fabels”. Dat klinkt alweer een stuk spannender dan “5 beroemde internetfabels”.
5. Deze/dit & zo
Op Frankwatching, de site waar ik nu 3 jaar voor werk, staan geregeld praktische artikelen. Meestal in de vorm van lijstjes of stappenplannen. Maar je wil, zoals gezegd, niet altijd die standaardvorm als ‘Een succesvolle socialmediastrategie in 10 stappen’ gebruiken. ‘Deze/dit’ en ‘zo’ zijn topwoordjes om de formulering van je titel om te vormen.
Gebruik je deze of dit, dan wordt je titel bijvoorbeeld: “Met dit simpele stappenplan vorm je een succesvolle socialmediastrategie” of “Volg deze 10 simpele stappen en je socialmediastrategie staat!”. Als je ‘zo‘ gebruikt, dan kun je denken aan: “Simpel stappenplan: zo wordt social media voor jou een eitje” of “Kekke koppen schrijven: zo doe je dat!”.
6. Waarom & hoe
Het is geen vraag, maar een stelling. En toch triggert ie net zo lekker als een vraag. De woorden waarom & hoe zijn mijn BFF’s. Ik hou van titels als: “Waarom Nederlanders zo van oranje houden” of “Hoe je in 3 maanden 10 kilo afvalt.” Wil je het aparter/spannender, zet er dan nog iets achter. “Waarom Nederlands zo van oranje houden. Geef maar toe, jij ook.”
7. Time after time
Heb je het in je blog of artikel over ontwikkelingen, veranderingen, vernieuwingen, kortom; iets dat met tijd te maken heeft, dan kun je dat benutten in je titel. Wat koppen ter inspiratie: “WordPress: hoe gaat het 10 jaar later?” of “1 maand Netflix: wat vindt Nederland?” of “Een week zonder social media: leef ik nog?”.
Je kunt in je kop ook aangeven hoeveel tijd het kost om je stuk te lezen of hoe lang je nodig hebt om de tips die je geeft toe te passen. Denk aan “In 1 minuut een bol knoflook pellen.” Frankwatching heeft een boekenserie getiteld “Digitale trends & tools in 60 minuten“. Alle boekjes, waaronder ‘Zakelijk twitteren in 60 minuten’ en ‘Slimmer online werken in 60 minuten’, zijn in 60 minuten uit te lezen.
8. Quote it
Een quote gebruiken in je kop, why not? Het is natuurlijk wel belangrijk dat je quote prikkelt en spannend is, anders gebeurt er helemaal niets met je stuk. Een beetje zoals de PerezHiltons, Story’s en Privé’s van deze wereld het aanpakken. Wat dacht je bijvoorbeeld van: “Koningin Maxima: ‘Nederlanders zijn verslaafd aan internet'” (heeft ze nooit gezegd natuurlijk) of “Zoeken naar afbeeldingen: ‘Bing is beter dan Google'”.
9. Humor & taal
Deze is het lastigst. Want wat ik grappig vind, snap jij misschien helemaal niet, of andersom. Maar humor in je koppen nodigt uiteraard uit tot klikken en lezen. Woordgrapjes (als ‘dikke titels’, boven dit stuk) of funny stellingen als “Google was 30 minuten uit de lucht en de wereld verging niet” doen het altijd goed. Overigens wil een alliteratie ook meestal wel werken “Vier vreselijke voorbeelden van…” of “Kekke koppen”.
10. Prikkelen & teasen
Ik schreef eerder een blog over een content format voor je socialmediakanalen dat gegarandeerd voor meer kliks zorgt. En dat principe kun je natuurlijk ook toepassen in de titels van je artikelen of blogs. Het geheim? Niet alles weggeven in je kop, de nieuwsgierigheid lekker aanwakkeren: “Je gebruikt aluminiumfolie al je hele leven verkeerd.”
Cosmopolitan past het vaak toe op hun Facebookkanaal, en dan meestal in deze vorm: “OMG! Dit celebritykoppel gaat scheiden”. Zo’n woordje of stelling met een uitroepteken of vraagteken voorop doet het daarbij altijd goed: “Huh? Wat gaat Facebook nu weer veranderen?” of “Verklapt! Dé truc voor meer bezoekers op je website” of “Shocker! Heeft de Amerikaanse president een affaire?”.
Gratis ebook
Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.
Variatie!
Zo, dat was mijn lijstje met *kuch* toptips. Een belangrijke laatste tip: varieer en varieer nog meer. Want hoewel standaard lijstjeskoppen je lezer vaak de neus uit komen, is na 10x een quote in je titel ook niet meer origineel. Natuurlijk is er nog veel meer inspiratie te verzinnen/verzamelen. Pas jij nog trucs toe voor de titels boven jouw blogs of heb je gewoon een goede tip die in dit rijtje thuishoort? Dan hoor ik het graag in de comments hieronder. Thanks!
Altijd wel moeite gehad met het verzinnen van titels, wel een erg leuk artikel, krijg er wel inspiratie van!