Nichebloggen, nichecontent en je eigen niche vinden, het is weer hot topic op het interweb. Niet zo gek natuurlijk nu de wereld van blogs en sites steeds verder verzadigd raakt. Overal is wel een site over en de beauty-, fashion- en lifestyleblogs duikelen over elkaar heen.
Nichebloggen is hot!
Ik word de laatste tijd ook regelmatig gevraagd om mijn kennis en ervaring op het gebied van nicheblogs te delen (Christmaholic is natuurlijk een niche pur sang). Met eerstejaarsstudenten op Fontys bijvoorbeeld, afgelopen maandag. Dat was zó leuk om te doen! En nu wilde het toeval dat diezelfde avond ook #blogpraat – de maandagse Twitterchat – over nicheblogs ging. Hoog tijd dus om hier op mijn eigenste blog eens wat vragen en afwegingen rondom nicheblogs te behandelen. Tussen de tekst door vind je een paar slides uit mijn presentatie aan de Fontys-studenten van eerder deze week.
Wat is een nicheblog eigenlijk?
De term ‘niche’ komt uit de marketingwereld, nichemarketing is het bedienen van kleine, maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Daarvoor worden dan vaak speciale producten of diensten ontwikkeld. Een doelgroepgerichte benadering dus. Maar bij nichecontent en een nicheblog, is de insteek wat mij betreft toch net wat anders. Het onderwerp is de niche. En dat onderwerp spreekt soms een specifiek marktsegment aan, maar soms ook mensen uit allerlei traditionele ‘doelgroepen’.
Wat is het verschil tussen een thema en een niche?
Ik schreef er al eens eerder over. Een niche is meestal kleiner en specifieker dan een thema. Je gaat wat meer de diepte in. Het is specialistischer, unieker. En dat maakt het makkelijker om op te vallen. Een goede niche (of althans: een niche met groeipotentie) kent voldoende geïnteresseerden, maar tegelijkertijd wordt er nog niet zoveel over geschreven. Heb je ambities met je blog en wil je weten of je niche uiteindelijk geld kan opleveren, dan is dat zeker iets om te onderzoeken.
Datzelfde geldt voor potentiële adverteerders; zijn er bedrijven geïnteresseerd in het publiek dat jij kan aantrekken? Voor een kerstblog, een blog over rijsport en reisblog over de USA kun je je dat natuurlijk heel goed voorstellen. Overigens kan een niche ook de manier zijn waarop je blogt, denk aan het type of de stijl content die je maakt.
Hoe kies je jouw niche?
Overweeg je een blog te beginnen? Of blog je op dit moment heel breed (bijvoorbeeld over algemene mama-zaken) en wil je opvallen, iets unieks neerzetten, het anders doen dan anderen? Dan is het kiezen van een niche misschien wel een oplossing voor je. Maar hoe kies je dan die niche?
Blijf dicht bij je passie
Zoek je een niche voor je persoonlijke blog? Dan is het zaak om te beginnen bij je passie. Want je kunt alleen dag in, dag uit over hetzelfde onderwerp schrijven als je er echt in geïnteresseerd bent. Waar kun je uren over praten? Waar wil je expert in worden? Wat doe je het liefste in je vrije tijd? Die passie is essentieel, want geloof me, hoe leuk ik kerst ook vind, ook mij komt het wel eens de neus uit.
Het vrijblijvende gaat er wat vanaf
Wat je je ook moet realiseren, is dat die hobby en passie – als je echt die ambitie hebt om er geld mee te verdienen – op een gegeven moment wel een beetje ‘werk’ wordt. Dat kan ongelofelijk leuk zijn, maar dat haalt ook wel wat van het vrijblijvende van je passie af. Ik heb daar echt mee moeten leren omgaan.
Je thema vernauwen
Heb je al een blog en overweeg je je thema te vernauwen? Om terug te keren naar het voorbeeld van de mamablog: wat vind je het leukste om over te schrijven op je blog? Waar krijg je de meeste reacties op? Wat mis je nog op andere mamablogs? Misschien is het wel leuk om te gaan praten over technologie en apps die de wereld van moeders net even wat makkelijker maken. Of over koken voor kinderen? Ik noem maar wat.
Een nicheblog voor je bedrijf
Zoek je een niche voor je bedrijf? Dan geldt denk ik hetzelfde als voor de mamablogger. Stel dat Douwe Egberts een blog wil gaan beginnen, voor een stukje klantenbinding bijvoorbeeld. Dan is het natuurlijk zaak dat de niche dicht bij je kernactiviteit en je merk blijft. Je kunt als Douwe Egberts natuurlijk een brede themablog over koffie beginnen, maar als blijkt dat daar al teveel concurrentie in is, dan kan een niche bijvoorbeeld beter passen. Denk aan een blog over koffie zetten, over de leukste koffietentjes in de hele wereld, over slow coffee. Je snapt ‘m wel.
Doe onderzoek naar de haalbaarheid
Want is er wel voldoende interesse voor jouw gekozen niche? Zijn er wel genoeg malloten die net als jij gek zijn op [vul je niche in]? Met zoekwoordonderzoek kom je al een heel eind als het gaat om achterhalen of er voldoende zoekopdrachten zijn rondom de thema’s waar jij over wil schrijven. Ook is het belangrijk om te achterhalen hoeveel concurrentie je al hebt. Doe een klein beetje marktonderzoek. Waar wordt al veel over geschreven? Wat mis je op andere sites en blogs over jouw passie? Daar zitten zeker mogelijkheden!
Maak je niche niet te klein & stick to it
Kun je wel 52 weken per jaar (of in mijn geval: vier maanden per jaar) voldoende content over dit onderwerp blijven produceren? Is er wel genoeg over te vertellen? Is er genoeg nieuws, gebeurt er genoeg in de wereld van jouw niche? Heb je voldoende inspiratie om steeds iets nieuws te verzinnen.
@Writeaholic_nl @Elja1op1 ja ik merk dat het steeds lastiger wordt om een taalblog te verzinnen #blogpraat
— Martha Pelkman (@drspee) 20 april 2015
Het is namelijk wel degelijk belangrijk dat je ’trouw blijft’ aan je niche. Je lezers verwachten blogs over Kerst, dan kun je niet ineens over Pasen beginnen. Inspiratie te kort? Hier kan een goede jaarlijkse of tweejaarlijkse brainstorm met andere bloggers echt heel veel bij helpen, heb ik gemerkt!
@Elja1op1 V5 Niet breder gaan dan de niche. Kies je niche, blog je gek en neem jezelf niet te serieus http://t.co/3Gzn78OHeA #blogpraat
— PUNKMEDIA (@punkmedia) 20 april 2015
Blijft het wel een niche?
En tot slot: blijft je gekozen niche wel een niche? Het is iets wat ik me ook heel vaak afvraag. Stel dat er nou een grote uitgever een hoop geld pompt in een kerstsite met een vergelijkbare brede insteek als Christmaholic.nl, blijf ik dan nog wel levensvatbaar? Blijft er dan nog wel groeimarkt? Willen bedrijven dan nog wel bij me adverteren?
Misschien ga ik dan wel dieper een niche in, en ga ik me alleen focussen op kerstdecoratie en kersttrends. Het is in elk geval – als je geld wil (blijven) verdienen – belangrijk om het concurrentielandschap in de gaten te blijven houden. Datzelfde kun je je afvragen voor de interesse van je doelgroep. Je kunt nu een nicheblog beginnen over Huawei-smartphones, maar zijn er over vijf jaar nog wel smartphones, bestaat Huawei nog wel?
Doe je eigen ding en focus op kwaliteit
Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je vooral je eigen ding moet doen. Bloggen moet echt leuk zijn en blijven, anders is het onmogelijk vol te houden. En mijn ervaring leert ook: als je begint met het idee dat je geld wil verdienen met je blog, dan kom je vaak bedrogen uit. Focus op kwalitatieve content, op content waar mensen op zitten te wachten en ook echt naar zoeken via Google.
En schrijf lekker op jouw manier, breng iets authentieks en persoonlijks. En ja, dan kun je binnen een paar jaar tienduizenden unieke bezoekers of meer in de maand realiseren. Maar dat lukt je niet met een focus op bezoekersaantallen. Ik las een prachtige quote in deze blog op Frankwatching, van Boris Veldhuizen van Zanten (The Next Web):
“Page views zijn als applaus voor muzikanten: je doet het niet voor het applaus, maar je moet het wel krijgen.”
Spot on, vind ik. Ik focus me veel liever op groei in kwaliteit, dan in kwantiteit. Hoe kan ik nog betere content voor mijn lezers maken? Hoe kan ik mijn niche nog sterker neerzetten? En het leuke is: als je dat doet, groeien de bezoekerscijfers als vanzelf mee.
Je briefje met de omschrijving van een niche zegt het eigenlijk het best. Het kan ook de manier zijn waarop je blogt. Veel mensen vinden het interessant om een bepaalde persoon of schrijver te volgen. Als jij interessante dingen te vertellen hebt of je schrijft over de juiste dingen je mening, zal jij toch een groep volgers aantrekken. Zo word jij de niche.