Instagram heeft mijn hart gestolen. Ik gebruik het niet alleen privé, maar ook om mijn inhoudelijke blogartikelen te promoten. Dat laatste is echter nog niet zo eenvoudig. Ik vroeg me af; hoe deel je inhoudelijke content nou leuk én effectief op Insta? Al zoekend naar creatieve ideeën, keek ik de kunst af bij bloggers, instagrammers en vakplatformen. And because I like to share, vind je in dit artikel de 10 ideeën die ik opdeed, inclusief een hoop voorbeelden. Je blog promoten op Instagram, doe je dus zo!
1. Een foto van jezelf die niets met je blog te maken heeft
Hier moest ik écht even aan wennen: foto’s delen die helemaal niks, noppes, nada te maken hebben met de inhoud van de blog die ze promoten. Maar ik zie het steeds meer bloggers doen. En dan bedoel ik niet alleen lifestyle bloggers die over zaken als mode, food, interieur en beauty bloggen. Maar ook mensen die inhoudelijk bloggen & kennis delen. En guess what? Het werkt als een tierelier!
Hoe ga je te werk? Je plaatst een influencer style foto van jezelf. Geen selfie dus, maar een mooie foto die iemand anders (of de zelfontspanner) van je heeft gemaakt. In de beschrijving onder die foto vertel je vervolgens dat je een nieuwe blog hebt geschreven en waar die over gaat. In je bio zet je een link naar je blogpost. That’s it!
O.a. bloggers als Charlotte Meindersma (@CharlottesLaw) en Marjan Heemskerk (@TheHappyFinancial) doen dit met succes. En ik inmiddels ook!
De foto trekt de aandacht
In het begin vond ik deze werkwijze te gek voor woorden. Wat heeft mijn snuit nou met mijn inhoudelijke verhaal te maken? Niks dus. Maar hey, het werkt! De foto trekt de aandacht en vervolgens lezen mensen de beschrijving. Zelf wissel ik dit soort foto’s wel af met plaatjes van lekker eten, privékiekjes en mooie dingen.
En ook met foto’s waar ik niet zelf op sta. Op den duur word je anders, zoals iemand laatst tegen me zei, helemaal gek van al die foto’s met je eigen kop erop. Maar uiteraard is dat helemaal jouw eigen keus. Overigens kun je ook kiezen voor een tussenvorm, een foto van jezelf die wél betrekking heeft op de inhoud van je blog, zoals Julia Flynn hieronder op hilarische wijze doet.
2. Een plaatje met een quote uit je blog
De volgende tip, is een quotepost! Deze methode werkt goed ter afwisseling van de vorige. Zoek naar een spraakmakende quote in je blog en zet die op een mooie manier op een plaatje. Je kunt natuurlijk ook gewoon de titel op het plaatje zetten. Dit soort posts maak ik het liefst met Canva of Adobe Sprout (hier lees je meer over plaatjes met tekst maken). Hieronder een paar links naar interessante voorbeelden:
- Een post van Pink Marketing ter promotie van hun blog over Facebook advertising
- Een post van Studio Aboven over de footer van je website
- Een post met een aap van Charlotte’s Law over auteursrecht en foto’s van Pinterest of Google
Minder likes, meer kliks
Mijn ervaring met quoteposts is dat er minder interactie direct op de foto komt; minder likes, minder comments. Maar het levert in verhouding wél veel kliks naar mijn blogpost op. Daarom wissel ik het af. Vaak plaats ik zowel een influencer style foto van mezelf om naar mijn blog te verwijzen, en een weekje of wat later een quotepost.
In plaats van een plaatje waarop je met een fotobewerkingsprogramma zelf tekst zet, kun je je quote natuurlijk ook opschrijven in een boekje of op een mooi letterbord zetten. En daar vervolgens een toffe foto van maken! De post hieronder verwees niet naar een blog, maar dat ga ik binnenkort zeker eens uitproberen.
3. Een vraag in plaats van een quote
Je kunt ook kiezen voor een vraag op je plaatje, in plaats van een quote. Op die manier ‘betrek’ je de lezer direct bij je verhaal. Ik dit principe laatst getest bij het promoten van mijn vorige blog over de verschillende blogtypes en gestructureerd bloggen, zie de post hieronder. Mijn ervaring? Dit werkt best goed. De interactie lag een stukje hoger dan op mijn doorsnee ‘quoteposts’. Maar uiteindelijk nog wel lager dan de foto’s met mijn hoofd erop.
4. Een flatlay geïnspireerd op je blogpost
Tip numero drie; maak een flatlay met items die gerelateerd zijn aan de inhoud van je blogpost. Voor wie het begrip niet kent; een flatlay is een foto die van bovenaf is genomen. Op de foto vind je allerlei ‘spulletjes’ die plat op de vloer liggen.
Soms is er ook een hand, arm of paar benen zichtbaar. Zet je een flatlay in om je blogpost te promoten, dan vertellen die ‘spulletjes’ bij voorkeur natuurlijk een verhaal dat perfect aansluit bij de inhoud van je blog. Een paar creatieve ideetjes om je blog in de spotlights te zetten:
- Fotografeer je telefoon, laptop of tablet met daarop je blogpost in beeld
- Zet een quote uit je blog op een notitieboekje
- Gebruik houten letters of kleine stempeltjes om een relevant woord te spellen
- Fotografeer een product dat een directe link heeft met de inhoud van je verhaal
- Kies voor kleuren die passen bij de huisstijl van jouw blog
Hoe maak je de perfecte flatlay?
Remke Vet van Bold Sourcing & Liscensing heeft laatst een superhandige blog geschreven met tips voor het maken van creatieve flatlays. Must read als je hier mee aan de slag wil! Verder vind je via dit Instagram-account en de hashtag #flatlay onwijs veel inspiratie. Ben je zelf niet zo van het foto’s maken? Je kunt ook flatlays die anderen al voor je gemaakt hebt gebruiken. Op Unsplash vind je diverse mooie plaatjes, die je gratis en rechtenvrij mag gebruiken. Zélfs commercieel.
Mijn eerste poging tot een ‘blogpost flatlay’ vind je trouwens hieronder. Ik moet nog een hoop oefenen, I know. Helaas lagen al mijn Instagram related props, letters, stempeltjes en andere leuke dingen op kantoor (en was ik thuis). Dat maakte het een stuk ingewikkelder. En ik moet ook nodig wat ondergrondjes enzo inslaan. Maar ik ga hier zeker mee door, want het is echt onwijs leuk om te doen!
5. Je verhaal delen in je Instagram stories
De meeste bloggers vragen al aandacht voor nieuwe blogs in hun story. Vaak blijft dat echter bij één slide, en dat werkt natuurlijk al super goed. Toch is het een gemiste kans. Want waar Instagram stories zich perféct voor lenen, is het vertellen van een verhaal.
En dus kun je heel makkelijk de samenvatting van je nieuwe blog delen op je story, one slide at a time. Frankwatching heeft dat bijvoorbeeld heel goed gedaan met de stories hieronder. Grappig genoeg gaat deze blog ook nog eens over Instagram stories. Key is natuurlijk om niet álles weg te geven in je story, maar net genoeg te prikkelen.
Als je meer dan 10.000 volgers hebt kun je een link aan je stories toevoegen. Wanneer mensen dan omhoog swipen, komen ze direct op je blogpost terecht. Heb je – net als ik – nog lang niet zoveel followers, dan kun je in je laatste slide het beste een verwijzing naar je blog opnemen. Maak daarvoor bijvoorbeeld een shortlink (zoals: www.writeaholic.nl/instapower) die je weergeeft op je laatste slide. En leg daarnaast uit dat de directe link in je bio staat.
6. Templates voor je Instagram stories maken
Om het jezelf wat makkelijker te maken, kun je templates ontwikkelen in Canva voor je stories. Zo kun je veel sneller de inhoud van je nieuwe blog delen. Iedere keer dezelfde template gebruiken, vind ik al gauw een beetje saai worden, moet ik toegeven. Een beetje variatie is wel wenselijk.
Then again; misschien valt het je volgers wel helemaal niet op dat je iedere keer dezelfde basis gebruikt en is het juist fijn voor de herkenbaarheid. Daarin ben ik nog een beetje zoekende, merk ik. Wat denk jij?
7. ‘Live gaan’ om je blog te promoten
Allright, time for the next tip. Als je durft, zou je ‘live kunnen gaan’ in je stories om de inhoud van je nieuwe blog te bespreken. Je kunt meteen vragen beantwoorden en mensen vertellen waarom ze jouw blog zouden moeten lezen.
De meeste van je volgers krijgen hiervan een notificatie, dus daarmee val je extra op. En natuurlijk blijft je ‘live video’ nog 24 uur te vinden via je stories. Je kunt de inhoud ook delen in (een serie) videostories natuurlijk, dat is wat veiliger, want die kun je lekker deleten als ze niet goed zijn en gewoon weer opnieuw beginnen.
8. Een 60-second video op je account
Het is ook geen gek idee om een video te delen op je account zelf, waarin je – in zestig seconden – de belangrijkste punten van je nieuwe blogpost uitlicht. Dat zorgt ook weer voor wat variatie op je profiel! En video’s beginnen automatisch af te spelen, dus dat heeft weer extra attentiewaarde. Je moet het wel durven hoor, voor mij persoonlijk ligt hier nog wel een drempel. Maar wie weet ga ik dit in de toekomst ook eens uitproberen.
Gratis ebook
Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.
9. Gebruik Linktree of Linkin.bio om links te delen
Een groot nadeel van Instagram: je kunt geen links delen bij je posts. En in je bio is ruimte voor slechts één link. Toch wil je misschien wel diverse blogposts (en andere content) tegelijk promoten. Zodat mensen die een oude Insta post tegenkomen, toch de bijbehorende blogpost nog kunnen vinden.
Daar zijn gelukkig handige tools voor, zoals Linktree. Met Linktree maak je een lijstje van links aan, die via een centrale link in jouw profiel te bereiken zijn. Ben je meer visueel ingesteld, dan kun je ook voor een tool als Linkin.bio (van Later) of Storybox gaan. Deze tools plakken als het ware achter ieder plaatje op je Instagramprofiel een link.
Volgers kunnen dan op het juiste plaatje klikken, en worden zo naar de juiste link verwezen. Nadeel van Linkin.bio: je betaalt 19 dollar per maand. Maar dan heb je wel meteen alle andere functionaliteiten (zoals scheduling) van Later erbij.
10. Promoot je posts voor meer (nieuwe) lezers
Als je je blogs deelt op Instagram, bereik je natuurlijk met name je bestaande volgers. Als zakelijk blogger wil je waarschijnlijk graag een nieuw publiek aanspreken. Naast het gebruiken van populaire hashtags, waardoor je post door onbekenden gevonden wordt, kun je je post ook heel eenvoudig via de Instagram app promoten. Dat kan al vanaf een euro per dag.
Je kiest zelf je doelgroep en bepaalt welke ‘knop’ er bij jouw ad komt te staan. En dat levert je absoluut nieuwe bezoekers op! Wat het beste werkt voor jou, is een kwestie van experimenteren. In de Instagram stories adverteren kan trouwens ook, maar daarvoor heb je de Facebook Power Editor of Facebook Advertentiebeheer nodig. Het kan (vooralsnog) niet via de Instagram app zelf. Mocht jij hier ervaringen mee hebben; laat zeker hieronder een reactie achter. Ik ben benieuwd of en hoe het werkt!
11. Een hoogtepunt voor je blogposts
Deel je al die prachtige slides vol informatie over je blog in je story, zijn ze na 24 uur weer verdwenen. Zonde! Sowieso is het geen gek idee om dezelfde of net iets andere slides een weekje later nog eens te posten (herhaling, herhaling!). Maar je kunt ze daarnaast ook een permanente plek geven op je profiel, door er een hoogtepunt voor te maken. Hoogtepunten krijgen een plek op je profielpagina. Als iemand erop klikt, krijgen ze alle in dat hoogtepunt verzamelde stories op een rij te zien.
“Een cover voor je Instagram hightlights maken is geen rocket science. Maar het kan ontzettend veel doen voor je branding. Op Canva vind je een heel scala aan gratis iconen, die je makkelijk aan jouw huisstijl kunt aanpassen. Wil je exclusievere highlights, dan kun je voor de betaalde iconen gaan. Of je laat je hoogtepunten ontwerpen door een graphic designer natuurlijk.”
Fallon van Kuil, brandingadviseur (FallonvanKuil.nl)
Steeds meer Instagrammers hebben prachtige ‘covers’ voor hun highlights. Die maak je bijvoorbeeld, zoals Fallon hierboven al zegt, met Canva. Hieronder vind je een aantal creatieve voorbeelden van Insta higlights. Niet allemaal met een ‘blog’-sectie, maar die zou nergens misstaan. Overigens hoef je je blog-highlight niet persé “blogs” te noemen. Tips mag ook bijvoorbeeld, of “nieuwste post”. Maak er iets leuks van, dat bij jou (en je bedrijf) past!
12. Wissel af & varieer
De allerlaatste tip, is ‘wissel af’. Doe niet steeds hetzelfde. Ga de ene keer voor een influencer style foto, en dan weer voor een flatlay. Zo houd je je volgers geïnteresseerd en verras je mensen steeds opnieuw. Iedere keer dezelfde templates voor je quoteposts en stories gebruiken, zorgt natuurlijk voor een stukje herkenbaarheid. Maar op een gegeven moment wordt het saai en oninteressant. Dus ga regelmatig op zoek naar nieuwe vormen en technieken, wissel je templates af, zodat je het – binnen jouw huisstijl – spannend houdt.
Sowieso is het slim om meerdere keren naar één blogpost te verwijzen via Instagram. Lang niet al je volgers zien iedere post, je mag ze er daarom gerust vaker op wijzen. Doe dat dan wel steeds op een andere manier. Content mapping is een techniek die je kunt gebruiken om je blogpost op te knippen in interessante content items die je kunt delen via je diverse kanalen. Tijdens de workshops Zakelijk Bloggen die ik geef, leer je daar meer over.
Je blog promoten op Instagram: wat spreekt jou aan?
Zo, dat was me de blog wel. Meer dan 2000 woorden vol ideeën, tips en ervaringen. Allemaal over je blog promoten op Instagram. Ik ben onwijs benieuwd welk van deze technieken en ideeën jou het meest aanspreekt. En vooral ook; wat voor jou het beste werkt. Misschien ontbreekt er nog wel een mooie manier aan deze lijst. Deel je jouw ervaringen met het delen en promoten van jouw blogposts op Instgram in de reacties hieronder? Alvast onwijs bedankt!
Training Zakelijk Bloggen
Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn training ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw blogstrategie. Op 20 maart vindt de voorlopig LAATSTE training in Eindhoven plaats.
Helemaa met je eens hoor, dat het raar is om ‘influencer style’ foto’s te gebruiken om een blogpost aan te kondigen.
Ik ben het vooral gaan doen omdat ik merkte dat selfies gewoon super goed scoorden en alle afbeeldingen die minder persoonlijk waren en wel over de blogpost gingen het minder goed doen.
Nadeel is soms wel dat als de foto te leuk is, ik toch vooral reactie krijg op de foto en niet op de blogpost.
Merk verder dat ik te veel blog om veel van jouw tips goed in te kunnen zetten 🙂
Sja, als het werkt, gewoon blijven doen haha! Doe ik ook. En hmmm, als je 3x per week blogt dan is het echt te veel werk om steeds een hele story met diverse inhoudelijke slides aan je blogpost te wijden. Maar je zou er wel één of twee per maand kunnen uitkiezen waarbij je dat doet. Over zeer actuele thema’s bijvoorbeeld. Of juist als je echt van die tijdloze ‘cornerstone content’ hebt gemaakt. Anyway, je doet het al briljant, dus vooral lekker zo doorgaan zou ik zeggen!
Leuk geschreven, helder verhaal, bedankt voor je tips!
Lieve groet,
Janneke
Graag gedaan! 🙂
Wow, dat zijn een hoop goede tips, dank je! Ik gebruik Instagram nog maar héél weinig voor mijn bedrijf, maar ik ga deze tips wel eens uitproberen!
Bedankt! Dit is heel interessant. Ik zal het deze week al uittesten (en ondertussen je blog ook beginnen volgen 🙂
Groetjes
Katia
Graag gedaan! En ik ben je meteen terug gaan volgen 🙂
Leuke blog en heel interessant!
Ik ben net pas begonnen met Instagram en wil ook gaan bloggen, al vind ik het best spannend om te doen.
Bedankt voor de goede tips! Ik volg je nu ook om hopelijk nog meer te leren!
Wat leuk dat je een reactie achterlaat Sandra, welkom als volger :). En heel veel succes met je blog!
Gretig lees ik je tips over hoe je het zou kunnen aanpakken. Echter, ik ben van alle social media afgegaan omdat ik vond dat het me teveel opslurpte. Toch vind ik bloggen een van de leukste dingen om te doen, Dat vond ik ook met social media 🙂 Van bloopers tot diepgaande dingen; schrijven is gewoon leuk. Maar nu ik nergens meer opzit en niks meer ‘deel’ merk ik ook dat ik het jammer vindt dat de interactie weg is. Het blog wordt nagenoeg niet meer gelezen. Hoe maak je nou een weloverwogen keuze? Bloggen zonder delen is (ik ben maar gewoon eerlijk) niet zo leuk als wanneer je weet en leest dat mensen het lezen. Maar om telkens van social media ‘af te gaan’ en er na een paar maanden weer ‘op’ te gaan lijkt ook niet echt professioneel… Hoe zou jij hier mee omgaan?
Hey Paulina, ik ben eigenlijk nog nooit van een social medium ‘afgegaan’, dus ik kan daar helaas niet zo goed over oordelen. Het enige advies wat ik je zou kunnen geven is; maak een keuze. Kies bijvoorbeeld voor alleen Instagram of alleen Facebook of alleen LinkedIn (of twee van de drie) en ga daar vol voor. Zet vervolgens alle notificaties uit en kijk 1 of 2x per dag, alleen wanneer het jou uitkomt. En zet dan een wekker, zodat je geen uren blijft scrollen en jezelf verliest in de digitale wereld. Misschien helpt dat?
Helder verhaal met goede tips, dankjewel. Maar eerlijk; ik vind het maar ingewikkeld dat Instagram.
Überhaupt fotografie: het lijkt alsof mijn blog veel te afhankelijk is van het beeldmateriaal, terwijl daar mijn talent niet ligt. Als je geen mooie foto’s hebt klikken mensen gewoon niet lijkt het wel.
Een plaatje met een quote uit m’n blog vind ik wel een goed idee, thanks!
Dat klopt helemaal. Foto’s zijn misschien nog wel belangrijker dan tekst geworden, al hangt het ook wel af van het onderwerp waar je over schrijft. Ik ben me er daarom maar meer in gaan verdiepen! Het hoort er nou eenmaal bij tegenwoordig…
Goede tips!
Ik ben niet zo iemand van selfies of het plaatsen van foto’s van mezelf, maar die doen het inderdaad beter op Instagram.
Het koppige kant van me plaatst toch het liefst een foto dat gerelateerd is aan de inhoud van mijn blog, maarja…
Ontzettend goede tips! Leuk om mezelf zo terug te zien 😉 Het werkte inderdaad wel. Toch blijf ik Instagram een lastig medium vinden om blogs te promoten.
Dat is het ook! Ik blijf er zelf ook enorm mee worstelen.
Precies wat ik zocht. Ik ga aan de slag met je tips eens kijken of ik er iets van kan maken.
Wow, ontzettend veel goed tips zeg!! Dank!