Hoe lang denk jij na over de titel die je boven je blog zet? Verzin je een paar varianten en kies je de beste? Doe je onderzoek naar welke blogtitel het meeste kans maakt in de zoekmachine? Of kies je vooral ‘op gevoel’? Als je wil dat jouw blog gevonden en aangeklikt wordt – in de zoekmachine, maar ook op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn – is je titelkeuze cruciaal. Een goede blogtitel bedenken, is echter nog niet zo makkelijk. Waar moet je op letten? In deze blog deel ik mijn belangrijkste tips met je!
Goede blogtitels voor mens én zoekmachine
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik over het bedenken van goede blogtitels schreef. Waarom ik er zo weinig over blog? Heel eerlijk: ik heb een soort haat-liefde-verhouding met blogtitels. Ze zijn onwíjs belangrijk, maar ik vind ze tegelijkertijd ook zó moeilijk. Ik heb altijd last van keuzestress. Sinds mijn vorige artikel over dit onderwerp van 5 jaar geleden – dat staat gelijk aan ongeveer 40 blogjaren – heb ik echter weer heel wat over geleerd over the art of crafting blog titles. En die lessen wil ik heel graag met je delen. In dit artikel ontdek je:
- aan welke eisen je blogtitel moet voldoen
- dat je elke blog drie verschillende titels mee kunt geven (en waarom dat slim is!)
- waar je titel aan moet voldoen om goed te scoren in Google
- waarom een goede werktitel je helpt een betere blog te schrijven
- hoe je snel creatieve titels bedenkt (en welke technieken je daarvoor kunt gebruiken)
Waar moet een goede blogtitel aan voldoen?
We beginnen met de eerste vraag: wat is een goede blogtitel eigenlijk? Aan welke eisen moet je voldoen? Een blogtitel moet in grote lijnen twee dingen voor je lezer doen:
- duidelijk zijn over wat hij kan verwachten en gaat leren als hij jouw blog leest;
- zijn nieuwsgierigheid prikkelen, zodat hij erop klikt.
Je merkt al gauw tijdens het bedenken van je blogtitel: die twee zaken gaan niet zo heel goed samen. Een creatieve, prikkelende titel is meestal niet zo duidelijk. En een titel die super duidelijk is over de inhoud, is weer niet zo prikkelend. Hoe kies je dan wat het meest belangrijk is? Dat heeft te maken met wie je wil bereiken.
Schrijf je een blog voor mensen die jou al volgen, gericht op je bestaande netwerk? Dan wil je je lezers vooral triggeren en prikkelen. Volledig en duidelijk zijn, is dan wat minder belangrijk. Wil je met jouw blog onbekende mensen bereiken? Mensen die jou nog niet kennen, en die jouw blog hopelijk vinden via de zoekmachine? Dan is het veel belangrijker dat je blogtitel duidelijk is.
Titel voor de zoekmachine of voor mensen?
Goede blogtitels bedenken is nog niet zo makkelijk. Je moet namelijk niet alleen op zoek naar balans tussen duidelijkheid en creativiteit. Je hebt ook te maken met de zoekmachine vs. de lezer. Mensen van vlees en bloed vinden namelijk weer andere dingen belangrijk dan het algoritme van Google. De zoekmachine leest van boven naar beneden en van links naar rechts. Woorden die Google in het begin tegenkomt, beoordeelt het algortime als belangrijker. De zoekmachine snapt dan sneller waar je tekst (of in dit geval: je titel) over gaat. Daar kun je slim op inspelen door je zoekterm vooraan in je titel te zetten. Alleen, dat oogt voor de ‘menselijke lezer’ weer niet zo natuurlijk.
Stel, ik schrijf voor mijn kerstblog Christmaholic een blog over de kersttrends dit jaar (2019). Mijn belangrijkste zoekwoordcombinatie is ‘kersttrends 2019’. Als ik een titel voor de zoekmachine maak, dan zet ik die zoekwoordcombinatie vooraan (zie de eerste titel hieronder). Maar echt lekker leest dat niet. De tweede titel is veel meer gericht op de menselijke lezer. Maar die snapt de zoekmachine weer minder goed. De zoekwoordcombinatie staat immers niet alleen achteraan, hij is ook nog eens ‘uit elkaar gehaald’.
- Kersttrends 2019: deze kleuren & stijlen zijn in dit jaar
- Dit zijn de meest opvallende kersttrends voor 2019!
Drie verschillende titels voor één blog
Is het dan een kwestie van kiezen? Deels wel, helaas. Je kunt voor de vertoning van jouw blog in Google immers maar één titel kiezen. Die moet zowel voor de lezers als de zoekmachine goed werken. Maar boven je blog zelf kun je gelukkig wel een ‘menselijkere’ titel zetten. De meeste CMS’en bieden namelijk de mogelijkheid om aan elke blogpost meerdere titels mee te geven. Heb je WordPress en gebruik je de SEO-plugin Yoast? Dan kun je aan iedere blog maar liefst 3 verschillende titels hangen:
- De eerste is je paginatitel. Dit is de titel die je boven je blog zet. Dit doe je in de editor zelf. Deze titel is bedoeld voor mensen die al op je website zijn. Hij vertelt waar je blog over gaat en mag gelukkig vrij creatief zijn. Het doel van deze kop: mensen prikkelen en zover krijgen om je blog te gaan lezen.
- De tweede titel is je SEO-titel voor de zoekmachine. Deze zet je in Yoast SEO bij de Snippetvoorvertoning. Het is de kop die Google-gebruikers zien. Deze titel optimaliseer je voor de zoekmachine, hierin komen dus ook je zoekwoorden terug. Het doel van deze titel: aansluiten bij de zoekopdracht en duidelijk zijn over wat de lezer kan verwachten.
- De derde titel is voor Facebook & LinkedIn. Deze zet je in Yoast SEO bij de Facebook voorvertoning. De socialmediakop is bedoeld voor mensen die nog niet op je website zijn, maar jou al wel volgen. Het doel van deze derde kop is vooral prikkelen, nieuwsgierig maken en verleiden om te klikken.
Natuurlijk is het wel handig als je titels enigszins op elkaar lijken. Je wil niet dat je bezoeker – na het klikken – denkt dat hij op de verkeerde pagina terecht is gekomen. Maar no worries: je kunt je best wat verschillen permitteren. Ga maar na: als jij zelf klikt op een titel in de lijst met zoekresultaten in Google, onthoud je dan precies waar je op geklikt hebt? Het gaat er vooral om dat je de bezoeker – eenmaal op jouw blog – zo snel mogelijk geruststelt. Dit is waar hij moet zijn. Dit is waar hij zijn antwoorden zal vinden.
Een werktitel voor je blog bedenken
Tijdens de workshops zakelijk bloggen die ik geef, adviseer ik deelnemers altijd een strategie uit te stippelen voor iedere blogpost die ze schrijven. Ze bepalen het inhoudelijke doel van de tekst, denken na over voor wie ze hun blog schrijven en kiezen een format (de vorm waarin ze hun blog gieten). En tot slot kiezen ze een werktitel. Zo’n werktitel bevat bij voorkeur de hoofdvraag die je wil gaan beantwoorden. Of – als je een column of betoog schrijft – de belangrijkste stelling die je wil gaan verdedigen.
De werktitel voor het artikel dat je nu leest, was bijvoorbeeld ‘Hoe bedenk je een goede titel voor je blog?’. Daaruit volgen dan direct een aantal deelvragen. Wat is een goede titel? Waar moet deze aan voldoen? Welke technieken kun je gebruiken om een creatieve titel te bedenken? Hoe zit het met Google? Een slim gekozen werktitel helpt je op die manier richting geven aan je verhaal. Je kunt sneller schrijven en – als je klaar bent met de eerste versie van je blog – checken of je je doel bereikt hebt.
De SEO-titel voor je blog optimaliseren
Je werktitel is natuurlijk niet meteen je definitieve titel. Na het schrijven van je blog volgt een korte brainstormsessie en ga je diverse mogelijke blogtitels bedenken. Zowel voor boven je blog (de paginatitel) als voor de SEO-titel. We beginnen met de SEO-titel. Let wel: ik ben geen zoekmachineoptimalisatiespecialist (leuk Galgje-woord is dat hè)! Maar ik kan je wel een paar handige tips geven op basis van mijn eigen ervaring.
Je wist vast wel dat de eerste drie resultaten in de zoekmachine de meeste kliks krijgen. Nummer één trekt gemiddeld 8%, nummer twee zo’n 5% en nummer drie iets meer dan 3% van de klikkers. Als je bovenaan wil komen, is het dus slim om zoekwoordonderzoek te doen. Begin met brainstormen. Denk als een ‘zoeker’, niet als een ‘schrijver’. Maak een lijstje van mogelijke zoekwoorden en -combinaties die mensen zouden kunnen intikken en waar jouw blog bij aansluit.
- Gebruik vervolgens Google Trends of de Google Ads Zoekwoordplanner om te kijken welke zoekwoordcombinaties het meest worden ingetikt in Google.
- Check met de Moz Keyword Explorer het percentage ‘Organic CTR’. Dat laat namelijk zien hoeveel procent van de kliks op een bepaalde zoekwoordcombinatie naar een organisch zoekresultaat gaan. Dit percentage wordt steeds minder, daarover vertel ik in deze blog met zakelijke blogtrends meer.
- Doe onderzoek naar de concurrentie. Type je zoekwoordcombinaties in op Google. Wat voor resultaten krijg je? Zijn er blogs met exact die zoekwoordcombinatie in de titel? Dan is de kans kleiner dat je met jouw blog bovenaan komt.
Een voorbeeld: voor mijn – inmiddels helaas verwaarloosde – feestblog So Celebrate, schreef ik een artikel over het decoreren van de tafel voor Pasen. Ik startte in Google Trends en vergeleek o.a. de termen ‘paastafel versieren’ ‘paastafel dekken’ en ‘paastafel decoreren’ op zoekvolume. ‘Paastafel dekken’ bleek het meest populair. Moz geeft voor alle drie de zoekwoordcombinaties een vergelijkbare score. Maar toen ik ‘paastafel dekken’ intikte in de zoekmachine, bleken er al flink wat blogs te zijn met die combinatie in de titel.
Uiteindelijk koos ik voor paastafel decoreren. Vervolgens heb ik natuurlijk de rest van de blog geoptimaliseerd voor die gekozen zoekwoordcombinatie. Kort gezegd: ik liet hem terugkomen in de url, tekst, tussenkopjes en afbeeldingen. Trouwens nog een belangrijke ontwikkeling om in de gaten te houden: Google wordt steeds beter in het begrijpen van synoniemen. Dus als je hoog scoort op de ene zoekwoordcombinatie, kan dat uiteindelijk betekenen dat je óók hoger scoort op de andere. Als je ‘paastafel versieren’ intikt, staat mijn blog bijvoorbeeld ook bovenaan. Een jaar later koos ik voor een vergelijkbare blogpost ’tafel versieren voor Pasen’ als zoekwoordcombinatie in de titel en tekst.
Een creatieve paginatitel bedenken
Oké, de SEO-titel staat en je blog is geoptimaliseerd voor je gekozen zoekwoordcombinatie. Dan volgt de moeilijkste: die mooie kop voor boven je artikel: je paginatitel. In een eerdere blog over ‘dikke titels en kekke koppen’ heb ik daarvoor een hele hoop ideeën gedeeld. Lees die blog zeker even door! Hieronder zal ik de belangrijkste tips kort samenvatten:
- Stel een vraag ‘Hoe bedenk je een goede blogtitel?’
- Stel een vraag en geef ook het antwoord ‘Een goede blogtitel bedenken? Lees deze tips!’
- Spreek de lezer persoonlijk aan ‘Goede blogtitels bedenken: welke van deze tips kende jij al?’
- Maak een lijstje ’15 succesfactoren voor het kiezen van de perfecte blogtitel’
- Gebruik deze/dit ‘Met deze tips heb je in no time de perfecte blogtitel verzonnen’
- Gebruik Waarom & Hoe ‘Waarom je voor iedere blog twee titels moet verzinnen’
- Speel met tijd ‘In 1 minuut de perfecte titel voor jouw blog!’
- Gebruik een quote “Je blogtitel is óf duidelijk, óf creatief: allebei kan niet”
- Gebruik humor ‘Zo bedenk je dikke titels & kekke koppen’
Gratis ebook
Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.
Nog meer inspiratie voor goede blogtitels
Omdat ik in een gulle bui ben *grijns*, nog een paar tips en ideeën om je titel nóg beter te maken:
- Gebruik de overtreffende trap: ‘Dit zijn de allerbeste blogs over zakelijk bloggen’
- Gooi wat bijvoeglijke naamwoorden in de strijd, om je titel smeuiiger te maken: ‘deze 10 vreemde gewoontes hebben alle bloggers’
- Speel in op gemak en snelheid, daar houden we van: ‘Zo krijg je in 3 maanden tijd 5x meer bezoekers op je blog’
- Commandeer er lustig op los: ‘Schrijf een goede titel aan de hand van deze 10 tips’
Pas bij het bedenken van je blogtitel trouwens op met het gebruik van cijfers. Je hebt misschien wel eens gehoord dat een getal in de titel het heel goed doet. Dat klopt inderdaad, maar geldt niet altijd. Ook al zegt de hoogte van het getal in je titel natuurlijk niks over de kwaliteit van de inhoud, toch schijnen mensen er wel een waarde-oordeel aan te verbinden. Is het getal lager dan 7? Zet het dan liever niet in je titel. Is het hoger? Ga dan vooral je gang!
Wat je nooit moet doen, is in je titel zaken beloven die je blog niet waarmaakt (dat wordt ook wel clickbaiten genoemd). Als jouw titel mij vertelt dat ik een methode ga leren waarmee ik in 3 maanden 5x meer bezoekers op mijn site krijg, dan schep je echt héle hoge verwachtingen. Maak je die niet waar, dan heeft dat een zeer nadelig effect op mijn beeld van jou. Laat je daar dus niet toe verleiden.
Thrive Headline Optimizer
Heb je meerdere titels voor je blog bedacht en wil je testen welke nu het beste werkt? Daarvoor is een speciale plugin voor WordPress: Thrive Headline Optimizer. Met deze plugin kun je meerdere titels A/B-testen. Dat wil zeggen: je kunt diverse blogtitels bedenken en de plugin test vervolgens welke het beste werkt. De software kijkt daarbij naar de tijd die je lezer besteedt op je blog, hoeveel hij scrolt en naar de click trough rate. Je kunt zelf instellen welke van deze metrics je het allerbelangrijkste vindt. Deze plugin is trouwens niet goedkoop, je betaalt 67 dollar per jaar. Interessant? In dit artikel vind je nog meer handige apps, plugins en tools voor bloggers.
Goede blogtitel bedenken: wat is jouw tip?
Een écht goede blogtitel bedenken is dus nog niet zo makkelijk. Zelfs als je deze blog helemaal hebt gelezen, blijft het een complex proces. Ik hoop dat je er desondanks toch wat aan hebt gehad! Natuurlijk is dit artikel niet volledig en 100% compleet. Ik roep dan ook heel graag jouw hulp in. Wat zijn jouw ervaringen en tips op het gebied van blogtitels? Welke strategieën werken voor jou goed (of juist slecht)? Ik zou heel erg waarderen als je het me in een reactie hieronder vertelt! Daar help je andere bloggers namelijk ook weer mee verder. Mocht je geen tip, maar wel een vraag hebben over het bedenken van titels voor je blog, stel deze dan ook gerust hieronder. Ik doe altijd mijn best om je te helpen! Promised.