Wat als niemand je workshop wil volgen? Wat als je geen aanmeldingen krijgt? Al een paar jaar organiseer ik workshops ‘Bloggen voor je Bedrijf‘ in Eindhoven op open inschrijving. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het proces van kaartjes verkopen & deelnemers vinden. Doodeng vond ik dat in het begin. En heel eerlijk: dat is het nog steeds! Maar ik heb inmiddels gelukkig wel de nodige ervaring opgedaan met het promoten van mijn workshops. Omdat ik nou eenmaal gek ben op kennis delen, vind je hieronder mijn beste tips om deelnemers te vinden voor je workshop of cursus!
Je workshop promoten & deelnemers werven
Voordat we beginnen aan mijn lijst met tips, eerst nog even dit: de onderstaande technieken zijn vooral gericht op het promoten van fysieke, ‘offline’ workshops & cursussen. Ik heb op dit moment (nog) geen ervaring met deelnemers vinden voor Instagram cursussen, online programma’s of andersoortige online trainingen. Toch denk ik dat veel van onderstaande tips ook van toepassing zijn als je een online cursus gaat promoten. Dus lees zeker even verder. Ok, here we go!
1. Begin met een pilotworkshop
De meest veilige manier om te starten met het organiseren van workshops en cursussen, is beginnen met een pilot tegen een lager tarief. Vraag in ruil voor deze lage prijs of mensen je uitgebreid feedback willen geven en een review willen schrijven (daarover later meer). Geef je pilot nooit gratis en bij voorkeur ook niet alleen tegen ‘kostprijs’. Waarom? Omdat jouw tijd, kennis en kunde geld waard is. En daar mogen mensen voor betalen. Bovendien is het contrast als je je workshop of cursus straks voor de ‘volle’ prijs gaat geven, dan veel te groot.
2. Denk goed na over datum + tijdstip
Met al die feestdagen en schoolvakanties is het nog niet zo makkelijk om een datum te prikken waarop veel mensen kunnen. De dag na Hemelvaart hebben bijvoorbeeld veel mensen vrij (en reisjes op de planning staan). Geen geschikt moment! In de zomervakantie is de helft op reis. Niet handig! Wanneer is het ideale moment voor jouw workshop? Dat hangt af van je doelgroep.
Denk goed na over wie je deelnemers zijn en wanneer zij de meeste tijd hebben. Wil je ondernemers werven voor jouw workshop? Dan is – uit mijn ervaring – de vrijdagmiddag vaak erg geschikt. Is je cursus specifiek voor horeca-ondernemers? Dan is de maandagochtend waarschijnlijk veel handiger dan de vrijdag. Vraag vooral aan je doelgroep welk moment hun voorkeur heeft en probeer het uit!
3. Begin op tijd met promoten
Nederlanders houden van lekker ver vooruit plannen. En we hebben het met z’n allen altijd hartstikke druk. Als je drie weken van tevoren begint met promoten, loop je het risico dat mensen wel willen komen, maar simpelweg niet meer kúnnen in verband met andere verplichtingen. Bovendien moeten mensen je promoties soms meerdere keren zien, voordat je ze over de streep trekt. Dat betekent dat je ruim op tijd moet beginnen met promoten. Hoe duurder je workshop is, hoe eerder je wil beginnen! De keren dat ik ruim op tijd begon met mijn workshop promoten (minimaal 6 weken van tevoren), was het voor mij veel makkelijker om de ruimte vol te krijgen. Zeker als ik het combineerde met een early bird korting (daarover later meer).
4. Geef je workshop niet te vaak
Iedere maand een workshop organiseren en vol krijgen, is niet te doen. Tenzij je een heel groot netwerk hebt vol mensen die ook écht in je doelgroep vallen. Maar zelfs dan is het lastig om voldoende deelnemers te vinden. Probeer tussen elke workshop of training een periode van 1,5 tot 3 maanden vrij te houden. Dat geeft je tijd om elk event apart voldoende aandacht te geven. Bovendien: als je elke maand een workshop organiseert, moet je er iedere week wel een aantal keer op je sociale kanalen over praten. Dat geeft je weinig ruimte meer om andere dingen te delen. Grote kans dat mensen na een aantal maanden knettergek van je worden ;-).
5. Maak je prijs hoog genoeg
Je prijs bepalen, is echt ontzettend lastig. Je kunt beginnen met wat je zou willen verdienen. Stel: je organiseert een workshop van 4 uur en steekt nog ongeveer 6 uur in de voorbereiding, promotie en organisatie. Je wil graag minimaal 500 euro verdienen (dat is 50 euro per uur). De kosten die je maakt voor de workshop (huur ruimte, promotie) zijn 150 euro. Dan heb je dus 650 euro nodig. Vervolgens kijk je naar het aantal deelnemers waarvoor je plek hebt. Bij een workshop waarin mensen actief aan de slag moeten, is een groepsgrootte van maximaal 7 mensen aan te raden.
Als je 100 euro per persoon vraagt, dan kun je dus MAXIMAAL 700 – 150 = 550 euro winst maken. Dat is genoeg, toch? Nope! Hoe groot is namelijk de kans dat je workshop helemaal uitverkocht raakt? Als je er vanuit gaat dat je workshop doorgaat bij 4 deelnemers, dan zou je die 500 euro eigenlijk al moeten verdienen als je 4 inschrijvingen hebt. Daarnaast wil je misschien nog kortingsacties doen. Ook daarmee moet je rekening houden in je standaardprijs. Lang verhaal kort: 100 euro per persoon is in deze situatie dus veel te laag.
De prijs zegt iets over de waarde
Als je bang bent dat je je workshop niet vol krijgt, heb je waarschijnlijk de neiging om je prijs vrij laag te houden. Maar vergeet de kracht van prijsbeleving niet! Als een workshop 25 euro kost, dan zou je denken: lage financiële drempel, dus makkelijk veel inschrijvingen. Maar dat is niet persé het geval. Want als deelnemer verwacht je van zo’n goedkope workshop niet zo veel. Mensen vragen zich dan af: is het de tijdsinvestering eigenlijk wel waard?
Van een training die 250 euro kost, verwacht je veel meer waarde. Ik heb dit zelf ondervonden toen ik zelf de prijs van mijn workshops na een aantal edities verhoogde. Het werd – verrassend genoeg – niet moeilijker, maar zelfs makkelijker om de workshop vol te krijgen. Uiteraard zit er ook een bovengrens aan. Je wil jezelf niet uit de markt prijzen! Doe vooral onderzoek naar wat concurrenten vragen. En ga daar – als je durft – net een beetje boven zitten ;-).
6. Werk met early bird korting
Het is al een aantal keer aan bod gekomen: kortingsacties. Die werken als een trein! Met name de ‘early bird korting’ wordt door veel mensen die workshops, cursussen en trainingen organiseren met succes gebruikt. Deelnemers profiteren van deze korting als ze zich op tijd inschrijven. Jij bepaalt de ‘deadline’ en communiceert die datum een aantal keer. Vooral op de laatste dag besteed je er uitgebreid aandacht aan. Je zult zien dat je vaak vlak voordat deze periode ‘afloopt’ een hele hoop inschrijvingen krijgt.
Geef geen al te grote early bird kortingen. Het moet wel in verhouding staan tot je ‘normale’ prijs. 10 tot 20% korting is echt prima. Anders vragen mensen zich af waarom je normale prijs zo hoog is. En zul je – nadat je early bird periode is afgelopen – vrijwel geen inschrijvingen meer krijgen. Natuurlijk kun je ook met ander soort kortingen werken. Speciaal voor je Instagram-volgers of nieuwsbrief-abonnees bijvoorbeeld. Of je organiseert een summer sale, geeft korting rond Kerst of werkt met een feestaanbieding.
7. Zorg voor een goede ‘salespagina’
Ergens op je website zet je – als het goed is – een pagina met informatie over je workshop. Het is de plek waar mensen zich kunnen inlezen, waar jij ze vertelt wat ze gaan leren, en waar ze zich kunnen inschrijven. Deze pagina is onwijs belangrijk! Hij moet perfect aansluiten bij de (behoeftes) van jouw potentiële deelnemers. Daarnaast is deze pagina het belangrijkste middel om potentiële klanten die via Google komen – en die jou niet kennen – te overtuigen. Zorg dat deze pagina er zowel op mobiel als op de desktop goed uit ziet en goed functioneert. En make sure dat mensen zich heel makkelijk kunnen inschrijven. Vertel op je salespagina minimaal:
- voor wie de workshop of cursus bedoeld is
- welke problemen jouw workshop of cursus helpt oplossen
- wat mensen tijdens je workshop leren en wat ze kunnen & weten na afloop
- wat de workshop kost en wat er allemaal is inbegrepen bij die prijs
- wat andere deelnemers over de workshop zeggen (reviews & testimonials)
- wanneer en waar de workshop plaatsvindt
- wie de training geeft (jij dus) en waarom jij een expert bent
8. Voeg extra’s en bonussen toe
Zoals je hierboven las, vertel je op je salespagina wat er allemaal ‘inbegrepen’ is bij de prijs. Zorg dat dat meer is dan enkel je workshop of training. Bonussen en gratis extra’s doen het onwijs goed! Ze geven jouw deelnemers het gevoel dat ze heel veel waarde krijgen voor hun geld (wat natuurlijk ook zo is). Sinds dit jaar maak ik voor iedere deelnemer een leuke goodiebag met daarin items die ze kunnen gebruiken bij het bloggen.
En verder zitten er wat leuke dingen in (zoals een notitieboekje en een kaart met toepasselijke quote). Daarnaast krijgt iedere deelnemer natuurlijk mijn Blog Checklist en ebook over Zakelijk Bloggen. Ik ben naarstig op zoek naar nog meer dingen die ik toe kan voegen (bijvoorbeeld toegang tot een online module die ik nog wil maken). Mocht jij nog leuke ideeën hebben, let me know!
9. Wees voorzichtig met adverteren
Voordat ik begon met het organiseren van workshops op open inschrijving, heb ik een aantal jaren geïnvesteerd in het opbouwen van een community. Ik stuur iedere maand 1 of 2 keer een nieuwsbrief uit aan mensen die interesse hebben in tips rondom zakelijk bloggen. Ik heb geïnvesteerd in de relatie met mijn Instagram-volgers. En ik zet mijn LinkedIn-profiel redelijk actief in. Als ik nu mijn workshops promoot via die kanalen – organisch, dus zonder er voor te betalen – levert dat steevast inschrijvingen op.
Ik heb daarnaast al diverse keren geëxperimenteerd met betaalde advertenties voor mijn workshops. Op Facebook en Instagram, bijvoorbeeld. Heel eerlijk: het heeft nog nooit tot een inschrijving geleid. Misschien doe ik gewoon iets niet goed hoor, dat kan natuurlijk ook. Heb jij andere ervaringen met adverteren voor de promotie van workshops? Deel ze dan zeker even met me in de reacties hieronder! Ben ik super benieuwd naar.
Ik zou je in ieder geval willen meegeven om terughoudend te zijn in de hoeveelheid doekoe’s die je investeert in promoties. Focus liever op het opbouwen van je community, op het werken aan die relatie. Op kennis delen en contentmarketing. En wil je toch adverteren? Probeer het dan eerst uit met een laag budget. Experimenteer met verschillende kanalen en advertentieformats. Werkt het? Gooi er dan pas écht geld tegenaan.
10. Hang posters op / leg flyers neer
Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar ongeveer de helft van de mensen die naar mijn workshops komen, woont in de buurt. Daarom is het geen gek idee om posters op te hangen of flyers neer te leggen op plekken waar je doelgroep veel komt. In mijn gebouw op Strijp-S komen heel veel ondernemers. In de hal beneden hangt een groot prikbord, waar ik af en toe een poster op prik die ik zelf gemaakt heb met Canva. En gewoon zelf geprint heb. Daarop heb ik inmiddels veel meer reacties gehad en inschrijvingen gekregen, dan op die social media advertenties! Heb ik meteen nog een extra tip voor je: vraag mensen als ze zich inschrijven waar ze voor het eerst over jouw workshop gehoord hebben. Zo ontdek je welke kanalen en middelen voor jou het beste werken.
11. Benadruk schaarste
‘We hebben nog één exemplaar op voorraad’. ‘Er zijn nog maar twee plekken vrij’. Deze zinnen werken onwijs krachtig, omdat ze schaarste benadrukken. Mensen willen niet misgrijpen. En dat werkt overtuigend, het trekt twijfelaars over de streep! Gebruik dit principe af en toe in je communicatie. Laat bijvoorbeeld op je website – bij je inschrijfpagina – zien hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn. Zorg dat dit duidelijk opvalt! Dat werkt écht.
Onlangs nog mailde iemand me: ‘ik zag op je website dat er nog maar één plek vrij was voor je workshop op 7 juni, maar ik heb nu geen tijd om het inschrijfformulier in te vullen. Kun je het plekje voor me vrij houden t/m vanavond?’ Ik mailde haar een half uur later terug dat ik de plek met veel plezier vrij zou houden. Maar in de tussentijd had ze zich al ingeschreven! Ze mailde terug “Ik wilde toch zeker weten dat ik er bij zou zijn, dus ik heb me zojuist snel ingeschreven!” Fijn, toch? Mocht je dit soort technieken interessant vinden, verdiep je dan eens in de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Naast schaarste zijn er namelijk nog meer principes waarmee je kunt experimenteren.
12. Deel je kennis & promoot eromheen
Give people a taste of your magic. De beste manier om aan geïnteresseerden te laten zien dat jouw workshop waardevol is, is door alvast wat weg te geven. Deel wat van de kennis die in jouw workshops aan bod komt. De beste plek daarvoor, is natuurlijk je blog. Ik heb al tig blogs geschreven over onderwerpen die we tijdens mijn workshops bespreken. Zoals dit nieuwe exemplaar over titels verzinnen en dit oudere blogje over dat de inhoud van je blogs nooit commercieel mag zijn.
Vervolgens deel je natuurlijk ook wat van die kennis via andere kanalen. Op LinkedIn, Instagram (stories) en Facebook bijvoorbeeld. Maar vooral ook via je nieuwsbrief! Na of tussen het het delen van je kennis door, vertel je wat meer over jouw workshop. En leg je waar mogelijk een inhoudelijke link tussen wat je net verteld hebt en wat er in jouw workshop, cursus of training allemaal aan bod komt.
13. Vraag reviews & testimonials
Testimonials of reviews zijn goud waard! Stuur je deelnemers na afloop van iedere workshop een korte enquête. En vraag ze om ook een korte review achter te laten die jij mag gebruiken in jouw communicatie. Natuurlijk vermeld je deze testimonials op je website. Ervaringen van anderen helpen altijd bij het overtuigen van potentiële nieuwe deelnemers. Zeker als je bij de review de naam van de deelnemer mag zetten. Deel deze testimonials ook zeker op social media. Met name Instagram stories zijn er een perfect kanaal voor. Maar natuurlijk kun je ze ook op Twitter, Facebook en LinkedIn delen.
14. Durf je workshop regelmatig te promoten
Ik vind het zó moeilijk om commercieel te zijn in mijn communicatie. Het zit echt niet in mijn aard. In het begin promootte ik mijn workshops maximaal 1x per maand. Wat bleek? Het gros van mijn volgers, fans & nieuwsbriefabonnees had mijn posts niet gezien. Gemist. Of wel gezien, maar alweer vergeten. Het voelt heel onnatuurlijk – ik weet het – maar je mag je event echt regelmatig onder de aandacht brengen. Je moet mensen er gewoon een paar keer aan herinneren. Belangrijke tip: doe dat wel steeds op een andere manier, zodat je steeds opnieuw de aandacht grijpt. Hieronder een aantal ideetjes:
- Deel een kortingsaanbieding. Vertel tot wanneer deze geldt!
- Vertel hoeveel plekken er nog vrij zijn.
- Laat de locatie zien waar je workshop plaatsvindt en vertel daar wat meer over.
- Deel kennis, geef alvast inhoud weg (zie tip 12) en promoot je workshop daaromheen.
- Organiseer een Insta Live (of FB / LinkedIn Live) sessie, waarin je inhoudelijke vragen en vragen over je workshop beantwoordt.
- Laat zien wat mensen gaan leren. Vertel wat ze zullen weten / kunnen na het volgen van je workshop of cursus.
- Deel testimonials van deelnemers.
- Doe een quiz of poll en betrek volgers bij de inhoud van jouw workshop.
- Deel foto’s van de vorige editie.
- Maak shareable content: deel feitjes, cijfers, weetjes, mooie plaatjes die mensen willen delen, zodat zij jouw workshop promoten.
15. Maak foto’s tijdens de workshop
Ik moet er mezelf iedere keer aan herinneren: foto’s maken! Als je druk bezig bent met het geven van een workshop en het begeleiden van deelnemers, schiet het er al gauw bij in. Foto’s van de workshop en jezelf in actie zijn zó belangrijk! Ze zijn onmisbaar voor de promotie van je volgende workshop op je website en in je social media campagnes. Je kunt er voor kiezen om deze foto’s zelf te maken, maar beter is het natuurlijk om iemand in te huren die de foto’s voor jou maakt. Dat moet ik echt nog een keertje doen! Daarnaast zou ik je aanraden om je volgers en fans tijdens het event mee te nemen ‘achter de schermen’. Zo maak je ze nóg nieuwsgieriger (voor de volgende editie). Dus deel ook op de dag zelf wat plaatjes.
16. Verander deelnemers in promotors
Vraag ook aan je deelnemers tijdens de workshop actief om foto’s te maken en hun belevenissen te delen via social media. En vraag of ze de opgedane kennis willen delen in hun Instagram stories of op Twitter bijvoorbeeld. Laat je deelnemers weten wanneer de volgende workshop plaatsvindt, zodat ze die informatie mee kunnen nemen. Vraag ze eventueel op de man af om je volgende workshop mee te helpen promoten (eventueel in ruil voor iets waardevols). Oh en nog een tip: wanneer je een plaatje deelt op social media met een testimonial van iemand die al een workshop bij jou heeft gevolgd, tag deze persoon dan! Soms deelt die persoon – uit zichzelf – jouw post dan ook weer met zijn of haar volgers.
Workshop-deelnemers vinden: bonustip!
Congratulations, you’ve reached the end of this story! Wat goed dat je al mijn 16 tips, lessons learned en best practices voor het vinden van deelnemers voor je workshop hebt gelezen. Als blijk van dank, heb ik nog één bonustip voor je. En dat is: organiseer een vervolgworkshop die zowel interessant is voor nieuwe mensen, als voor mensen die eerder een andere workshop hebben gevolgd bij je. Je kunt je ‘oude’ deelnemers dan korting geven. Handig, toch? Deze staat nog op mijn lijstje om een keer te gaan testen :).
Tot slot wil ik je graag nog één ding meegeven. ‘Kaartjes’ voor je workshop verkopen, is en blijft gewoon moeilijk. Het is een kwestie van continu over je eigen angsten en bezwaren heen stappen. De eerste keer gaat het vinden van deelnemers voor je workshop meestal nog vrij makkelijk. Dan bereik je vooral mensen uit de eerste ring – je eigen netwerk. Een tweede keer kost het al meer moeite. En soms wil het gewoon helemaal niet lukken. De ene keer ligt het aan de datum, een andere keer is er echt geen reden voor te vinden. Daar heb ik me inmiddels bij neergelegd. Het hoort er gewoon bij! Ik ben erg benieuwd of je wat aan mijn tips hebt gehad. En ook naar jouw ervaringen! Welke dingen werken voor jou heel goed, maar staan niet in deze lijst? Deel ze hieronder zeker even met me!
Dag Saskia
Net wat ik zocht, deze blogpost. Ik geef nu vaak trainingen Helder schrijven via opdrachtgevers, vooral voor organisaties, overheden en non-profit, maar wil nu in eigen beheer trainingen gaan uitwerken voor bedrijven. En ik heb veel last van die promotie-schroom waarover je schrijft. Dus ik neem je tips zeker mee.
Vriendelijke groet
Els
Wat een ge-wel-dige tips! Ik ben aan het onderzoeken hoe en of ik off-line workshops, cursussen kan (ga) geven en ik kwam per toeval op jouw blogs uit. ik ga royaal leren en pikken, dank!
Veel waardevolle info. Geen poespas en duidelijke taal, top!