Het is alweer even geleden dat ik een blog publiceerde. Tsja, ook bij deze loodgieter lekt het. Life happened. Corona, privéomstandigheden, een nieuwbouwwoning + verbouwing, verhuizing. En hier bloggen – mijn kennis delen – is er de afgelopen maanden simpelweg bij ingeschoten. Het is wat het is. Maar nog belangrijker: het is helemaal niet erg. Want ook de afgelopen maanden heeft mijn website voor bezoekers, leads én nieuwe klanten gezorgd. Hoe? Nou, doordat de blogs die ik schrijf jarenlang voor me blijven werken. Ik deel graag met je hoe die vork in zijn steel zit.
Schrijf zoekvraaggericht
Als je wil dat je blogs nog jaren voor traffic zorgen, dan is het zaak om blogs te schrijven die antwoord geven op vragen waar mensen naar zoeken. Google is immers de grootste bron van verkeer naar je website. Is dat bij jou niet het geval, dan heb je echt nog een hoop te winnen!
Afijn, het begint dus allemaal met een vraag. Als je wil dat mensen jouw blog, jouw content, nu en in de toekomst kunnen vinden, dan moet je over iets schrijven waar ze naar zoeken. Antwoord geven op een prangende vraag. Daarvoor kun je uitgebreid zoekwoordonderzoek doen. Maar je kunt ook beginnen met het beantwoorden van vragen die jouw potentiële klanten het meest aan je stellen. Dikke kans dat ze dat soort vragen namelijk ook intikken in de zoekmachine!
Schrijf evergreen content
Kies de vragen uit die het langst relevant blijven. Het is hartstikke slim om te bloggen over actuele onderwerpen en zaken die in het nieuws zijn. Maar het lastige daarvan is dat mensen over een paar weken waarschijnlijk al niet meer zo in dat topic geïnteresseerd zijn. Wil je blogs schrijven die nog jarenlang voor je werken? Schrijf dan vooral artikelen over onderwerpen die jarenlang interessant blijven. Vragen die mensen nu hebben, maar over 5 of 10 jaar waarschijnlijk nog steeds. Dat soort content noemen we evergreen content.
Een voorbeeld. Ben je jurist, dan kun je – net als Charlotte Meindersma – veel schrijven over rechtszaken en andere dingen rondom je expertise die volop in het nieuws zijn. Zoals de heisa rondom RUMAG eerder dit jaar. Daarover bloggen én vloggen levert Charlotte een hoop media-aandacht op. Het fijne is: als de media je eenmaal als expert zien, sta je in hun bestand. Dat betekent dat ze regelmatig aan de lijn hangen als ze iemand zoeken met jouw expertise. Datzelfde merk met mijn kerstblog Christmaholic.
Al bloggend inhaken op actuele onderwerpen is een hele mooie vorm van marketing. Die uiteraard óók voor klanten zorgt (zolang je dat maar blijft doen en dus zichtbaar blijft). Maar dit soort blogs zorgen meestal niet jarenlang voor verkeer naar je website. Als de hype overwaait, zal ook je blog niet meer gevonden en gelezen worden.
Hot topics vs. evergreen topics
Uiteraard heeft ook Charlotte ook een hoop ‘evergreen content’ geschreven. Google maar eens op “hoe weet je wie auteursrecht heeft?” of “wat moet je doen met copycats?”. Je kunt er vanuit gaan dat mensen dat soort vragen nog jarenlang zullen intikken in de zoekmachine. Is de ene strategie (actueel, gericht op media-aandacht) beter dan de andere (lang relevant, gericht op zoekmachineverkeer)? Nee! Een combinatie kan super krachtig zijn. Kies vooral wat bij je past. Voel je vrij om zowel over hot topics als evergreen topics te schrijven. Maar zet beide strategieën wel bewust in.
Update je goedgevonden blogs regelmatig
Dat mensen de vraag waar je in jouw blog antwoord op geeft jarenlang blijven stellen, wil niet zeggen dat het antwoord ook altijd het zelfde blijft. Plan dus één keer in de zoveel tijd een opschoonronde in. Duik in je statistieken. Welke artikelen worden het best gevonden en gelezen? Lees ze nog eens goed door. Klopt alles nog? Is je informatie up to date? Gebruik je actuele onderzoeken om je statements te ondersteunen? En hoe zit het met de voorbeelden en screenshots die je gebruikt? Doen de links het nog?
Vul en pas je stukken aan waar nodig. Zo moet ik zelf heel snel dit stuk over de ideale lengte van een blogartikel aanpassen want er zijn inmiddels heel wat nieuwe cijfer. Plus: ik heb zelf de afgelopen tijd weer nieuwe inzichten opgedaan. Hé, laten we het nou ’toevallig’ hierna over lange artikelen gaan hebben. Want ook dat is belangrijk!
Schrijf een langer artikel
Gemiddeld spendeert een lezer zo’n 37 seconden aan het lezen van je blogartikel. 37 seconden?! Waarom zou je dan in hemelsnaam uren tijd steken in het schrijven van een lang blogartikel? Ten eerste heeft dat te maken met Google. Google houdt van lange teksten. In lange teksten staat meer informatie, en dat betekent dat de zoekmachine beter kan bepalen waar jouw tekst over gaat. Bovendien zijn langere teksten over het algemeen waardevoller. En de zoekmachine zet natuurlijk het liefst waardevolle artikelen bovenaan.
Misschien nog wel belangrijker: de paar mensen die verder lezen dan de inleiding van een blog (mensen zoals jij dus) zijn vaak serieus geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. En dat zijn nu precies de high quality leads waar je naar op zoek bent als ondernemend blogger. Deze lezers zijn veel eerder geneigd om met jou in contact te komen, je te gaan volgen, zich te abonneren op je nieuwsbrief of iets te downloaden, als je echt goed antwoord hebt gegeven op hun vraag. Want als jouw artikel waardevol is, dan ben jij (en je bedrijf) dat ook.
Hoe lang moet je blogartikel zijn?
Voor die waarde heb je best wel wat lengte nodig. Hoe lang is lang genoeg? Dat hangt af van de vorm van je tekst (is het een stappenplan of een column). Maar ook van hoeveel woorden je nodig hebt om echt goed antwoord te geven op een vraag. Is het een simpele vraag (zoals ‘hoe snijd je een ananas?’), dan is een kort antwoord vaak afdoende. Is het een complex probleem? Dan heb je waarschijnlijk meer woorden nodig.
“Based on HubSpot’s data, the ideal length of a blog post intended to generate leads is 2,500 words. For a blog post intended to build your contact database, writing longer content definitely works in your favor. Longer content reinforces your knowledge and authority on a subject — particularly if it’s a keyword or a topic for a very specific audience. When your coverage is more in-depth for these ideas, you increase your chances of ranking better — and while your audience might be smaller, your chances of converting readers into leads are far greater.“
Hubspot, maart 2020
Dus hoe lang moet je blog zijn als je wil dat hij nog jarenlang verkeer naar je website én leads oplevert? Ik adviseer altijd om een minimum van 1000 woorden aan te houden. Zit je tussen de 1500 en 2500 woorden, dan is dat helemaal top!
Maak je artikel super waardevol
Wat houdt ‘écht goed antwoord geven op een zoekvraag’ nou eigenlijk in? Spoiler alert: de toegevoegde waarde zit ‘m vooral in het beantwoorden van de hoe-vraag. Ik kan je bijvoorbeeld wel vertellen dat je voor toegevoegde waarde moet zorgen in je blog. En ik kan je ook uitleggen waarom dat zo is. Maar het wordt pas écht interessant als ik je vertel hóe je dat doet. Toch?
Dat maakt het inspirerend, praktisch, begrijpelijk en vooral: toepasbaar. Daar leer je het meest van. Waardevol bloggen is dus vooral een kwestie van heel veel voorbeelden noemen en super concreet durven zijn. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Toevallig kreeg ik vorige week een reactie binnen op een artikel mijn blog So Celebrate. Een reactie op een ouder artikel over het organiseren van een bierproeverij met bijpassende hapjes, uit 2016. Met foto’s die ik nu nóóit meer online zou zetten trouwens, haha. Maar de reactie bewijst dat die slechte foto’s helemaal niet erg zijn. Het artikel is nog steeds nuttig:
“Heel erg bedankt voor deze leuke, handige en vooral concrete tips! Was lang op zoek op internet maar er staan voor m’n idee vooral veel algemene suggesties. Ik ga hier zeker gebruik van maken voor onze huisactiviteit!”
Hou je lezer vast (bied iets extra’s)
Als jij dit artikel leest en vervolgens weer wegklikt, is dat een gemiste kans voor mij. Ik wil graag dat je blijft hangen. Dat kan ik doen door je te verwijzen naar andere interessante artikelen op mijn website over dit onderwerp (zoals dit stuk met tips over hoe je meer klanten krijgt door te bloggen). Maar de beste manier om een bloglezer dichter naar je toe te trekken, is door actief je hulp aan te bieden.
Vertel concreet waar je nog meer bij kunt helpen. Bespreek voor jouw lezer herkenbare problemen die je helpt oplossen. Je kunt je services ‘terloops’ in de tekst noemen. Zo noem ik regelmatig in mijn blogs dat ik workshops & trainingen zakelijk bloggen voor ondernemers geef in Eindhoven. En je kunt ze in en rondom je blogartikelen promoten met banners bijvoorbeeld. Let wel: directe promotie werkt niet altijd.
Meestal hebben mensen iets meer tijd nodig voordat ze hun portemonnee trekken en willen ze eerst wat meer vertrouwen in jou krijgen. Dat geldt zeker voor de meeste zzp’ers en ondernemers, weet ik uit ervaring. Een manier om je lezer langer vast te houden en dieper de ‘sales funnel in te trekken’ is daarom die hulp gratis aanbieden. Bijvoorbeeld in de vorm van een gratis intakegesprek, een kennismaking, sparringssessie, focusgesprek, webinar, proefles, trial of demo. Of in de vorm van een gratis download (lead magnet). Denk aan een werkboek, checklist, whitepaper, ebook en ga zo maar door. De mijne vind je hieronder :).
Wil je meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 pagina’s vol praktische en strategische blogtips.
Verdiep je in SEO én Pinterest!
Ik heb het in dit artikel een aantal keer over Google gehad. Zoekvraaggericht schrijven, waardevol zijn en langere diepgaande artikelen publiceren die jarenlang relevant blijven, is stap één. Maar SEO gaat uiteraard verder dan dat. Je kunt je blogs volop optimaliseren om nog beter gevonden te worden. Mijn go to handleiding voor zoekmachineoptimalisatie, is die van Rutger Steenbergen. Het is een super actueel ebook waar echt alles in staat dat je moet weten over dit onderwerp. Aanrader!
En verder is er nóg een zoekmachine waarvan je de kracht zeker niet moet onderschatten: Pinterest! Zelfs voor B2B-bedrijven is dit platform reuze interessant. Eenmaal gepind, kunnen je afbeeldingen immers nog jarenlang scoren. En als mensen op die afbeelding klikken? Juist: dan gaan ze naar jouw website. Op mijn kerstblog Christmaholic.nl komt ruim 80% van het sociale verkeer via Pinterest. Veel meer dan Instagram en Facebook dus. En ik doe er niet eens mijn best voor.
Een mooi voorbeeld van iemand met een kneitergoeie zakelijke Pinterest-strategie, is fotograaf Laura Vink. Check haar account maar eens. Vraag je je af of Pinterest interessant is voor jouw blog of bedrijf? Doe dan vooral even deze gratis check van Simone van der Koelen (mijn favo Pinterest expert).
Schrijf jij blogs die jaren relevant blijven?
Congratulations, you’ve reached the end of this blogpost. Haha! Ik hoop dat je wat had aan deze tips. Ik ben erg benieuwd: schrijf jij al blogs die jarenlang relevant blijven en voor verkeer naar je website zorgen? Ik zou zeggen: duik eens in je statistieken en kijk welke artikelen de afgelopen maanden of jaren voor de meeste traffic hebben gezorgd. Laat je het me weten hieronder?
En heb je nog vragen over het schrijven van blogs die jarenlang voor verkeer naar je website, leads en zelfs nieuwe klanten zorgen? Stel ze dan ook gerust in de comments hieronder. Tot slot: mocht je samen met mij aan de slag willen met het schrijven van blogartikelen (of andere content) voor jouw bedrijf? Ik help je graag. Bijvoorbeeld met een blogworkshop, coaching of door het je uit handen te nemen! Zo, dat was dus een directe promotie. Doe ik haast nooit, maar ik dacht… ik probeer het gewoon weer eens :).