Hp’s Social Computing Research Group publiceerde gisteren de resultaten van hun onderzoek naar de achtergrond en de verklaring van de Trending Topics op Twitter. Voor dit onderzoek analyseerde HP 16,23 miljoen tweets over 3,361 verschillende trending topics tussen september en oktober 2010. HP kwam er op die manier achter dat het algoritme van Twitters Trending Topics meer belang hecht aan specifieke onderwerpen en het bereik van een tweet (retweets) dan wie het tweet en hoe vaak het getweet wordt. Rond 31% van de trending topics zijn dan ook retweets. En misschien nog belangrijker: 72% van die retweets komen af van traditionele media, waaronder kranten en gerennomeerde nieuwssites.
Wat belangrijk is bij het signaleren van trends is dus het aantal retweets door anderen, want dat is veel relevanter in relatie tot de inhoud van de tweet dan de kenmerken van de gebruiker die de tweet plaatst. HP concludeert daarnaast dat trends niet bepaald worden door de gebruikers, maar door de traditionele media. Twitter werkt daarbij als een filter, wat is belangrijk en wat leeft, en een soort vergrootglas: het nieuws verspreidt zich razendsnel. Traditionele media staan nog steeds aan de bron van het gesprek, niet andersom (zoals tegenwoordig vaak wordt aangenomen).
“We found that mainstream media play a role in most trending topics and actually act as feeders of these trends. Twitter users then seem to be acting more as filter and amplifier of traditional media in most cases.” zegt Bernardo Huberman, HP Senior Fellow and director of HP Labs’ Social Computing Research Group. Tot slot analyseerden HP’s onderzoekers ook wat bepaalt hoe lang een tweet trending blijft. Wat bleek? Heel weinig topics staan langer dan 40 minuten aan de top van de lijst.
Het volledige (Engelstalige) rapport is te vinden op de blog van HP.
Met dank aan @Arvid voor de tip.
Dus de media-agenda bepaalt helaas weer de publieke agenda..
Ik weet niet of je het zo moet zien. We hebben de traditionele media nog steeds nodig om het nieuws te verzamelen. Wat ‘wij’ als publiek vervolgens doen is daar een keuze uit maken en bepalen wat we interessant vinden. Dat sturen we door en vergroten we. En we hebben er natuurlijk een mening over.
Ik ben het met je eens dat we de media als antenne nodig hebben. Waar ‘vroeger’ (lol) het nieuws op televisie het gesprek van de dag was. Had de media (z>o) veel macht in de publieke (en politieke) agenda-setting. En ja, we maken een keuze uit wat wij interessant vinden, maar dat is een keuze uit wat de media op de agenda zette en zet (‘72% van die retweets komen af van traditionele media’). Ik zou het interessant vinden om drie verschillende trending topics te hebben voor: de media, de politiek en het publiek. Dan kan het publiek en de politiek ook als antenne fungeren voor de traditionele media. BTW: Ik volg je sinds kort met veel plezier.
De Trending Topics worden met name bepaald door ReTweet. Het overnemen van die positie is dus helemaal aan ons. Als we elkaars bronnen wat meer gaan retweeten in plaats van met name de tweets van traditionele media… Maar dat gebeurt dus niet. Daar zijn we zelf bij!
Hey Saskia,
ik ben op zoek naar een workshop social media voor ons team, maar kan geen rechtstreeks mail-adres vinden van je…
Zou je me iets willen laten weten?