Writeaholic.nl

Tieners sceptisch over social media marketing (en meer #socialmedianieuws)

Deze week in social media nieuws: tieners (12 t/m 17 jaar) zijn sceptisch over social media; Life360 app; locatieservice die bijhoudt waar je kinderen zijn; social media engagement hoger op donderdag en vrijdag en Twitter local trends op meer locaties…

Tieners en social media marketing: sceptisch en voorzichtig
Forrester onderzocht onlangs hoe Amerikaanse kinderen in de leeftijd van 12 tot 17 jaar denken over het gebruik van social media bij branding/marketing. De belangrijkste conclusie: tieners zijn sceptische consumenten. Zo bleek dat 46% niet verwacht dat bedrijven aanwezig zijn op social media en dat 75% helemaal niet ‘fan’ wil worden van je merk of organisatie.  De belangrijkste resultaten op een rij:

  • Tieners zijn altijd online. Via hun computer, maar ook via hun mobiele telefoon.
  • Ze gebruiken Facebook en Twitter om updates te plaatsen en te praten met vrienden, niet om content te creëren.
  • Tieners bloggen amper. Ze zijn niet geneigd om hun gedachten en meningen in detail te delen.
  • 75% gebruikt Facebook, 40% gebruikt Facebook & MySpace, 17% gebruikt Twitter.
  • Tieners gebruiken Twitter met name om beroemdheden te volgen.
  • Slechts 25% vertrouwt brand communities op social networking sites als Facebook.
  • Tieners vinden het niet leuk als merken social media gebruiken om zichzelf in hun sociale netwerk te forceren. Ze zien veel liever aanbevelingen voor merken of organisaties via hun vrienden.
  • Slechts 16% verwacht dat bedrijven social media gebruiken om met hen te converseren.
  • 28% verwacht dat bedrijven luisteren, vragen beantwoorden en meteen problemen oplossen wanneer zij zelf het contact met het merk zoeken. Het vertrouwen in je merk of bedrijf moet je verdienen.
  • Tieners gebruiken social media sites om producten of diensten te ‘raten’. 74% doet dat het liefst op social media platforms en niet op websites die speciaal daarvoor bedoeld zijn.
  • Tieners zijn gek op games. Spelletjes en fun zijn daarom uitermate geschikt om merken te versterken.

Lees het hele onderzoeksrapport: “Understanding The Intricate Digital Behaviors Of Young Consumers” van Forrester.

Life360: waar zijn mijn kinderen?
Life360 maakte onlangs bekend dat meer dan 2 miljoen (met name Amerikaanse) families gebruikmaken van de Family Tracking app. Life360 is een locatiedienst, die het mogelijk maakt voor ouders om in de gaten te houden waar hun kinderen zijn. Het biedt check-in-services, die het mogelijk maken voor ouders met kinderen af te spreken op een bepaald tijdstip op een bepaalde locatie in te checken, zodat ouders weten dat alles goed met ze is. Kinderen kunnen met de app ook eenvoudig een SOS-bericht sturen. Tot slot biedt de applicatie, heel Amerikaans, een overzicht van de dichtstbijzijnde ‘sexual predators’.

Al met al is Life360 een spraakmakende app. Hoewel het de Google Android Developer Challenge gewonnen heeft en technology winner is geweest van het Facebook fbfund en miljoenen families er gebruik van maken, vallen er genoeg argumenten te verzinnen tegen dit soort privacyschendende technologieën. Want in hoeverre wegen veiligheid en zekerheid op tegen het verlies van vrijheid?

Lees de rest van dit artikel op Frankwatching.

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

One comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>