Deze week weer het laatste social media nieuws: Nederland loopt wereldwijd voorop in het gebruik van social media, (social) gaming in Nederland steeds populairder en Facebook lanceert ‘send’ button en Deals.
Facebook send button: nieuwe like button?
heeft afgelopen week de send button gelanceerd, ter vervanging voor de ‘e-mail a friend’ functionaliteit en om de functionaliteiten van groepen te verbeteren. De ‘send’ button ziet er qua look en feel hetzelfde uit als de ‘like’ button en het principe is simpel: klik op een send button en je stuurt het artikel of de pagina naar vrienden, groepen (wordt op de group wall geplaatst) of naar een willekeurig e-mailadres.
Belangrijk om te weten is dat het aantal ‘sends’ van een pagina of artikel wordt meegerekend in het aantal ‘likes’. De ‘Like’ wordt nu dus berekend door het aantal likes, shares, sends, comments en inbox-messages met de URL bij elkaar op te tellen. Uiteraard is het ook mogelijk om de send button te implementeren op je website. Voor WordPress zijn er ook al een aantal plugins ontwikkeld. Het is uiteraard ook mogelijk om artikelen op Writeaholic.nl te delen via de send button bovenaan elk artikel. In onderstaande video legt Elliot Linde van Facebook Groups uit wat de gedachte is achter de send button. Lees meer over dit onderwerp op de Facebook blog.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0KYZtoQPk6U[/youtube]
Nederland loopt voorop in het gebruik van social media
Uit onderzoek van ComScore, afgelopen week gepubliceerd, blijkt dat Nederland voorop loopt in de wereld als het gaat om social media gebruik. De managing director van ComScore, Mike Read, noemde de social networking markt in Nederland zeer uniek en vol met interessante verhaallijnen. Volgens Read is Nederland een van de enige markten waar een lokaal sociaal netwerk op nummer 1 staat, hoewel het verschil met Facebook steeds kleiner wordt. Een andere interessante factor is dat Nederland de hoogste penetratie kent van Twitter en LinkedIn. Lees het persbericht op ComScore.com.
Top 10 Countries in Internet Penetration for LinkedIn.com and Twitter.com by Reach (%) March 2011 Total Internet, Age 15+, Home & Work Locations Source: comScore Media Metrix |
|||
LinkedIn.com | % Reach | Twitter.com | % Reach |
Netherlands | 26.1% | Netherlands | 26.8% |
Ireland | 21.0% | Japan | 26.6% |
United States | 17.6% | Brazil | 23.7% |
Canada | 15.6% | Indonesia | 22.0% |
United Kingdom | 14.9% | Venezuela | 21.0% |
Denmark | 14.4% | Canada | 18.0% |
Australia | 13.1% | Argentina | 18.0% |
New Zealand | 12.9% | Turkey | 16.6% |
Belgium | 12.6% | Philippines | 16.1% |
Singapore | 12.0% | Singapore | 16.0% |
Facebook lanceert Deals
In januari lanceerde Facebook checkin-deals, waarmee het mogelijk is in te checken bij bedrijven of evenementen (places). Afgelopen week heeft Facebook nog een stap verder gezet met de lancering van Deals on Facebook. Met Facebook Deals kunnen gebruikers, samen met hun vrienden, korting krijgen op bepaalde evenementen en activiteiten. De dienst wordt daarmee een concurrent van Groupon.
Voor Facebook Deals kunnen Facebook credits gebruikt worden om korting te ontvangen op evenementen en producten. De korting kan vervolgens gedeeld worden via e-mail en via de wall. Vooral dat laatste maakt Facebook Deals een geduchte concurrent van Groupon. Facebook Deals zal nu eerst in 5 Amerikaans steden (Atlanta, Austin, Dallas, San Diego en San Francisco) worden getest. Wanneer de dienst in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend.