Writeaholic.nl

Het recept voor een heerlijke log…

Als de bezoekersaantallen weer kelderen, vraag ik het me af. Zijn mijn logs niet goed genoeg?? Wat doe ik verkeerd? Schrijven kan ik. Niet onboeiend en meestal vrijwel foutloos. Maar toch, blijkbaar mist er iets. Wat maakt een log tot een goede log? Wat moet erin staan? En hoe moet ie geschreven zijn?? Wat is belangrijker, een goede eerste zin? Een goede laatste zin? Hoe kort of lang moet ie zijn??

Hebben goede tekstschrijvers eigenlijk wel een eigen stijl? Of proberen we allemaal zo te schrijven als die succesvolle ander? Een goede en veel gelezen weblog-log is bijna altijd grappig, meestal doordrenkt van zelfspot. Dat is een feit. Maar dat alleen is niet genoeg. Ik ben op zoek. Op zoek naar het recept voor een heerlijke (web)log.

Misschien leidt mijn layout teveel af. Te roze wellicht. Teveel gepriegel. Te meisjesachtig. Misschien wordt het tijd voor een omkat. Dat is in, weet u. Strak, overzichtelijk, maar toch roze. Dat past bij mij. Uw ideeën zijn meer dan welkom..

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

7 comments

  1. Tja. Ik las ergens dat er inmiddels zo’n 150 miljoen weblogs zijn waarvan er tienduizenden Nederlandstalige logs goed (lees: dagelijks) worden onderhouden. Hoe je je in die massa moet onderscheiden is niet gemakkelijk aan te geven. Gewoon jezelf blijven en een herkenbare en consequente schrijfstijl aanhouden. Blogs zijn toch vaak een kwestie van een community kweken. Een vaste groep lezers die regelmatig terugkeert, aangevuld met toevallige voorbijgangers die via Google of een site als Bloglog voorbij komen.

    Ik vind je layout niet storend. Zwarte letters lezen rustig, roze stoort niet, het is fris en strak. En over de bezoekersaantallen zou ik me niet te druk maken. Het is de afgelopen dagen warm geweest waardoor de Internetters toch meer de stranden en de BBQ’s opzochten. In de herfst zie ze wel weer oplopen.

    Belangrijkste is denk ik je afvragen waarom je wilt schrijven. Heb je als doel om zoveel mogelijk lezers te “lokken”, dan wordt het schrijven m.i. snel een geforceerde bezigheid. Vind je het echter leuk om te doen, dan werkt dat naar mijn idee het beste. Ik heb zelf ook lange tijd een blog gehad maar ben daar mee gestopt omdat de zin in schrijven ontbrak. En dan werkt het allemaal niet. Ondertussen komen de schrijfkriebels wel weer bovendrijven. Ik koester ze nog even.

    Succes met je blog!

  2. Goh wat een lange reactie.. dat vraagt om een wederreactie.
    Ik schrijf niet om zoveel mogelijk lezers te lokken, ik schrijf omdat ik het heerlijk vind. Omdat ik mijn ei kwijt kan, en om te oefenen.. Toch zou ik wel wat meer bezoekers willen. Als ik namelijk voor mezelf wilde schrijven begon ik wel aan een dagboek..
    Het is heerlijk om met woorden te spelen en zoals ik op een andere weblog heb gelezen, van elke zin een feestje te maken. Van jongs af aan schrijf ik al. Deze blog is echt vooral om te oefenen. Omdat ik het gevoel heb dat er zoveel meer in mij zit dan dat er nu uitkomt.
    Hey, weer een goed onderwerp voor een log!!

  3. Het recept voor een weblog kan alleen jij maken. Wat wil je met je log? Wil je de aandacht op je logjes of ook op de sidelines (kleintjes/smsjes). Of toch wat anderrrrs. Een log geeft een beetje je eigen persoonlijkheid weer (toch?).
    De lezers zijn vaak vaste klanten en via via komen er meer.
    Kook-ze!

  4. in de zomer zijn de stats sowieso lager. Ik ben ook niet zo getalenteerd om superaantrekkelijke iedereen aansprekende stukken te schrijven. En misschien moet je wel blij zijn dat je geen massa’s mensen aantrekt.. het kost je dan alleen maar geld!

  5. Je blind staren op bezoekers aantallen raad ik niet aan 🙂
    Persoonlijk vind ik je stukjes leuk, vlot en soms erg herkenbaar. Je schrijft leuk en daar moet je absoluut niets aan veranderen.
    Qua lay moet je maken wat jij mooi vind, wat bij jou persoontje past. Ook als dat roze is.
    Kortom gewoon jouw ding doen, doen wat je gevoel je ingeeft. (En dat zegt iemand die haar eigen postjes soms tig keer aanpast of zelfs helemaal niet publiceerd omdat er ergens een heel groot stuk onzekerheid verscholen zit)

  6. Het gaat er altijd ind om wat het beste bij jou past. Kijk eens naar flabber, een vlotte site met veel onzin en zooi. Sommige mensen houden daar van en lezen die logs dan ook met plezier, ikzelf heb er een hekel aan. Ik lees liever logs die iets zeggen over de persoon die ze geschreven heeft en niet een post die is gemaakt om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.

    Schrijf lekker door, plaats op je log wat je erop wilt plaatsen. Een dagboek zou je ook vol kliederen met je eigen zooi, dus waarom je weblog niet!

  7. Ik vind je layout er goed uitzien, leuk kleurtje roze.
    Alles is netjes ingedeeld, leuke logs, niet teveel van je bezoekers aantrekken, mischien hebben ze het druk met wat anders wardoor ze niet meer op je log komen.
    Je hebt in ieder geval meer bezoekerd dan mij, dan zal mijn log wel helemaal waardeloos zijn(knipoog)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>