Dat Google 2 weken geleden met Google+ de concurrentie aan is gegaan met Facebook, zal niemand zijn ontgaan. In deze social media update meer informatie over Google+ (voor bedrijven), Facebook lanceert video bellen, Twitter Direct Messages ontvangen zonder follow back, Google +1 button populairder dan Tweet button & een infographic over brand communities op social media.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching.
Google+ voor bedrijven
Vorige week schreef Marco Dekkers op Frankwatching dat Ford de eerste campagne op Google+ voert. Google+ roept overige bedrijven op geduld te hebben, vooral geen ‘persoonlijk profiel’ aan te maken op naam van het bedrijf. Een woordvoerder van Google zei: “De business experience die we aan het ontwikkelen zijn zal een stuk nuttiger zijn voor bedrijven dan de huidige consumentenprofielen. We vragen simpelweg om uw geduld terwijl we het bouwen. In de tussentijd ontraden we bedrijven gewone persoonlijke profielen te gebruiken. Ons beleidsteam zal actief samenwerken met profieleigenaren om niet-gebruiker profielen te verwijderen.” Google+ heeft wel een online formulier geopend waarop bedrijven die Google+ willen testen zich kunnen aanmelden.
Facebook lanceert video chat
Afgelopen week lanceerde Facebook een vernieuwde chatomgeving. Het nieuwe ontwerp van chat bevat een ‘sidebar’ met een lijst van de mensen waarmee je het vaakst berichten uitwisselt. Deze balk past zich aan de grootte van het webbrowser venster aan en komt vanzelf tevoorschijn wanneer daar ruimte voor is. Facebook introduceert ook groepschat; de mogelijkheid om met meerdere mensen tegelijk te chatten.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cqd_4KSbnJo[/youtube]
Om meer vrienden deel te laten nemen aan een gesprek, selecteer je ‘add friends to chat’. De meest bijzondere nieuwe functionaliteit is de mogelijkheid om te videobellen via Facebook (ontwikkeld met Skype). Een functionaliteit die concurreert met de ‘hangouts’ in Google+, waar tot 10 vrienden tegelijk kunnen videobellen. De komende weken zal de functionaliteit voor alle Facebook-gebruikers beschikaar komen, maar als je niet kunt wachten kun je hier al videobellen.
Twitter: Direct Messages ontvangen zonder follow back
Twitter heeft het onlangs voor Indiase telecomprovider Tata DOCOMO mogelijk gemaakt om direct messages te ontvangen van followers, zonder dat zij hen terugvolgen. Als Twitter deze functionaliteit breed uit zou rollen (wat ze voorlopig niet van plan zijn) betekent dat dat bedrijven dus niet langer hun klanten moeten ’terugvolgen’ om een direct message naar het bedrijf mogelijk te maken. Wanneer een klant nu bijvoorbeeld vragen heeft aan de klantenservice, betekent dat een proces van eerst de klant moeten volgen – privé communicatie via direct messages – en vaak weer ontvolgen (hoewel dat laatste niet altijd even logisch lijkt).
Veel bedrijven gebruiken nu software die het mogelijk maakt om automatisch alle nieuwe volgers terug te volgen. Twitter heeft nog niet bekendgemaakt of en wanneer dit mogelijk wordt gemaakt voor alle verified accounts. Deze nieuwe functionaliteit kan erg handig zijn, maar ik hoop dat het beperkt blijft tot verified accounts, of accounts die zelf voor deze functionaliteit kiezen. Niet iedereen zit op DM’s van al zijn volgers te wachten. Bron: Mashable.
Google +1 button populairder dan Tweet button
De Google +1 button is pas een maand oud, maar nu al meer verspreid dan Twitters tweet button. BrightEdge onderzocht de 10.000 grootste websites op het web op social buttons. +1 Buttons zijn nu op 4,4% van de sites te vinden, terwijl de Tweet button slechts op 3,6% van de sites een plek heeft gekregen. Niet verrassend blijven de Google +1 button en de Tweet button ver achter bij de Like button van Facebook (20%). De snelle groei van Google’s +1 button is in vergelijking met de lancering van Facebook’s Like button helemaal niet zo snel; binnen een maand was de button op 100.000 websites te vinden. Bron: Mashable.
Waarom mensen een merk volgen via social media [infographic]
Onderstaande infographic is een samenvatting van de resultaten van meerdere onderzoeken die dezelfde vraag beantwoorden: waarom worden mensen lid van een brand community op social networking sites? Enkele opvallende resultaten:
- De belangrijkste reden dat mensen lid worden van een brand community is toegang tot speciale kortingen en deals
- De meeste mensen die een merk volgen via social media geven aan eerder dat merk te kopen en aan te bevelen aan anderen
- 97% zegt dat een online ervaring met een merk invloed heeft gehad op het feit of zij een product of dienst van dat merk wel of niet aanschaffen
- Mensen volgen gemiddeld 2 tot 5 merken op Facebook.
Lees ook de andere artikelen in de serie social media nieuws.
Heldere en bondige update!
Oh wat grappig, ik was nog helemaal niet op de hoogte van Google+ om eerlijk te zijn (A)
@Caithlin wat eerlijk van je dat je dat toegeeft ;). Haha, geeft toch helemaal niets. Het is ook nog niet open voor iedereen, nog voor de ‘beta-fase’ in feite.