Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching
Facebook groter dan Hyves
In juni was Hyves nog net iets groter dan Facebook, maar vorige maand (juli 2011) heeft de internationale gigant Hyves dan eindelijk ingehaald. De laatste cijfers van comScore laten zien dat Facebook in juli meer unieke bezoekers had dan concurrent Hyves. In totaal bezochten 7.278.000 unieke bezoekers Facebook vanuit Nederland, tegenover 7.199.000 bezoekers van Hyves (79.000 minder). Het aantal bezoekers van beide social networking sites lag minder hoog dan de maand ervoor, waarschijnlijk door het groot aantal Nederlanders dat op vakantie was.
Hyvers brengen meer tijd door op de site dan Facebookbezoekers. Een Hyver spendeert gemiddeld 4 uur en 12 minuten per maand, een Facebookgebruiker heeft het na gemiddeld 2 uur en 24 minuten wel gezien. De gemiddelde tijd gespendeerd op Facebook neemt wel steeds meer toe. Bronnen: NOS & Marketingfacts
Google+ updates: de laatste statistieken & verification badges
De website bimeanalytics deed een steekproef onder een groot aantal G+ gebruikers. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat slechts 17% van de Google Plussers zijn of haar profiel ook echt actief gebruikt, de overige 83% heeft het profiel aangemaakt, maar daarna amper meer bekeken. Daarnaast blijkt dat slechts 30% van de gebruikers vrouw is en de overige 70%, inderdaad, mannelijk. Een enorm groot aantal Google Plussers is student. Verder vind je er veel engineers, ontwikkelaars, ontwerpers, schrijvers, web ontwikkelaars en artiesten.
Google+ verification badges
Je kent het wellicht al van Twitter, Google is afgelopen week gestart met het uitrollen van zogenaamde ‘verification badges’, waarmee je als bekend persoon kunt aangeven dat je ’the one and only’ bent. Wanneer je nu bijvoorbeeld naar het profiel van Sergey Brin (CEO Google) gaat, zie je naast zijn naam een grijs rondje met een V. Wanneer je daar met je muis overheen beweegt verschijnt er ‘verified name’. Dit geeft dus aan dat dit het profiel de echte Sergey Brin is. Hoe Google de accounts verifieert, is niet bekend. Bron: GooglePlusWorld
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mqAXX8Vi2g[/youtube]
LinkedIn nieuwe mobiele app voor Android, iPhone & HTML5
LinkedIn lanceert afgelopen week een nieuwe mobiele app voor Android, iPhone, maar ook een mobiele website (HTML5) zodat LinkedIn door alle telefoons via de browser te gebruiken is. Dat valt te lezen op LinkedIn’s officiële blog. De nieuwe app is twee tot tien keer sneller dan de oude en een stuk eenvoudiger. De app bevat vier belangrijke omgevingen, die allen zijn geüpdatet, waardoor ze veel gebruiksvriendelijker zijn geworden.
- Updates: de app start nu op de update stream, waar je de laatste updates van je contacten kunt zien.
- You: Je profiel, connecties, updates plaatsen en more to come
- Inbox: uitnodigingen en berichten
- Groups: de app bevat nu ook LinkedIn groups, die je kunt doorzoeken, waar je lid van kunt worden, waar je in kunt discussieren en die je kunt beheren.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q-VARh15ZJE[/youtube]
Duitsland wil af van de Facebook ‘like’
Duitsland voert actie tegen Facebook. De Duitse dienst voor de bescherming van persoonsgegevens in de deelstaat Sleeswijk-Holstein wil af van de ‘Like’-knop. De directeur, Thilo Weichert, heeft alle overheidsinstellingen de opdracht gegeven de ‘vind ik leuk’-knop te verwijderen van de website en daarnaast ook hun Facebookpagina’s te verwijderen. Volgens Weichert blijkt uit een analyse van de dienst dat Facebook persoonlijke profielen van gebruikers samenstelt, maar ook van personen die geen lid zijn van Facebook. Dit gaat overigens niet alleen in tegen de Duitse privacywetgeving, maar ook de Europese.
Thilo Weichert riep Duitsers op ‘hun vingers in bedwang te houden en niet op allerlei sociale plugins te klikken’. Daarnaast raadt men het af om überhaupt een account aan te maken op Facebook, om te voorkomen dat er profielen van je bijgehouden. Een woordvoerder van Facebook gaf toe dat het bedrijf ‘informatie zoals het IP-adres’ kan inzien van mensen die op de ‘Like’-knop klikken, maar dat deze data, zoals het hoort, binnen 90 dagen van de servers wordt verwijderd. Bron: nu.nl
Nederland telt 1 miljoen actieve twitteraars
Uit cijfers van de Nederlandse online business intelligence agent OBI4wan blijkt dat 1 op de 16 Nederlanders actief twittert. OBI4wan verzamelde in week 31 van dit jaar maar liefst ruim 15 miljoen Nederlandse tweets (dat is bijna 1 tweet per week per Nederlander). Daarnaast geven de cijfers van OBI4wan inzicht in de activiteit van Nederlandse twitteraars. Ruim 80 procent van de twitteraars tweet niet meer dan 10 berichten per week.
Op zondag slapen we uit
Slechts 2,5 procent van de accounts die in het Nederlands tweette verstuurde meer dan 100 tweets. Woensdag is de meest populaire dag om te twitteren, in het weekend twitteren we een stuk minder. Op zondag beginnen we bovendien wat later, waarschijnlijk omdat we dan eerst lekker lang uitslapen. Vreemd genoeg moeten ruim 18.242 actieve tweeps het zonder enige follower stellen. 18.393 mensen volgen zelf helemaal niemand. De meeste tweeps bevinden zich, niet verrassend, in Noord-Holland. Daarna volgen Zuid-Holland en Noord-Brabant. Zie ook onderstaande infographic. Bron: Marketingfacts
Lees ook de andere artikelen in de serie social media nieuws.