Writeaholic.nl

Functionaliteiten die Twitter mist: mijn ‘wishlist’

Elk social medium heeft z’n eigen kenmerken en z’n eigen kracht. Twitter is populair omdat het zo simpel is. 140 tekens, een hashtag en een link naar een artikel, foto of video. That’s it. Toch zijn er een aantal dingen die ik dagelijks mis. Zaken als statistieken, een completer en interessanter profiel en een uitgebreidere ‘thumbs up’ functionaliteit.

Statistieken
Het eerste punt op mijn wensenlijst is gelukkig in ontwikkeling: statistieken. Twitter kondigde enkele weken geleden officiële Twitter analytics aan. En daar snakken we met zn allen al tijden naar. Vooral real-time statistieken van het aantal retweets (en wie die retweets precies gedaan hebben) en meer informatie over de tweets met een link naar je website zijn erg wenselijk. Natuurlijk kun je die data wel verkrijgen door middel van Twitter Search en software zoals Crowdbooster, maar een pagina met absolute, kloppende, real-time statistieken van Twitter zelf is eigenlijk onmisbaar. Het is hopen dat we deze, en andere broodnodige statistieken straks kunnen opvragen via de analytics pagina.

Relevanter Twitterprofiel
Mijn tweede wens is een uitgebreider Twitterprofiel. Natuurlijk schuilt in de huidige eenvoud van Twitter de kracht. Toch denk ik dat het profiel nog veel meer waarde zou kunnen krijgen door de toevoeging van relevante zaken als ‘meest populaire tweets’ (op basis van retweets, replies en favorites). Als je wil bekijken of je iemand wil volgen, dan zijn de 10 laatste tweets niet altijd een even goede indicatie. Een lijst van de meest populaire tweets en de topics waar deze persoon over Twittert, zouden wat mij betreft echt meerwaarde hebben. Je zou daarnaast zelfs kunnen denken aan bijvoorbeeld een eigen Twitter influence score, vergelijkbaar met Klout, die aantoont wat voor invloed iemand heeft op Twitter.

Thumbs up!
Mijn laatste wens, is dat Twitter eindelijk eens iets gaat doen met de favorite. Ik vind het eeuwig zonde dat de microblogdienst de favorite geen belangrijke waarde maakt, zoals de +1 op Google+ en de like op Facebook. Ik zie dat sommigen van mijn volgers de favorite ook al zo gebruiken. Waarschijnlijk omdat ze het zo gewend zijn van Facebook. Maar een favorite geven doet nog niks. Alleen de verzender van de tweet krijgt er een melding van. Niemand anders ziet het. Het wordt hoog tijd dat de favorite een plek krijgt in de timeline. Dat je bijvoorbeeld bij elke tweet kunt zien welke mensen (in jouw netwerk) de tweet als favoriet hebben aangemerkt. En dat er, ik zeg maar iets, een ‘fav’ button komt.

Op die manier kunnen gebruikers, net als op Facebook en Google+, kiezen of ze slechts een thumbs up willen geven (like, +1), een reactie willen plaatsen (reply, comment) of het bericht willen doorsturen (share, (re)tweet) naar hun eigen contacten. Na het schrijven van dit artikel, las ik gisteren dat Twitter eindelijk is begonnen met de uitrol van de nieuwe @username en activy tabs (zie plaatje hierboven), waarin de favorites (naast de andere activiteiten van degenen die je volgt) eindelijk een plek krijgen. Wat mij betreft een flinke stap in de goede richting!

Wat zijn jouw wensen voor Twitter? Welke functionaliteiten mis jij? Of heb je geen wensen, en vind je Twitter eigenlijk wel prima zoals het is?

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

3 comments

  1. Mijn belangrijkste wens is dat er meer dan 20 karakters toe worden gestaan voor je full name! Ik kan op geen enkele manier (d.w.z. zonder rare afkortingen) m’n naam erin krijgen.

  2. Is favorite niet bedoeld om een tweet te markeren die je later nog eens terug wilt lezen? Zo gebruik ik het. Een link naar een lang artikel, dat ik niet op mijn mobiel kan of wil lezen, kan ik op deze manier eenvoudig terug vinden in mijn tweetdeck. Dan lees ik hem later nog eens als ik achter een desktop zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>