Writeaholic.nl

Het leed dat ‘WordPress themes zoeken’ heet

Ik wil een nieuw theme voor Writeaholic, maar ik kan echt helemaal niks geschikts vinden. Het is zo frustrerend! Iedere blogger en iedereen met een WordPress site herkent het wel; er zijn zoveel themes en zoveel plekken om te zoeken, dat je er na een paar uur helemaal horendol van wordt. En als je dan ook nog een beetje perfectionistisch bent en iets heel specifieks zoekt – zoals ik – wordt het helemaal een gebed zonder einde. 

Zo veel winkels, zoveel themes

Je begint natuurlijk altijd met een lijstje. Wat wil je? Wat wil je vooral niet? Wat moet het theme uitstralen en welke functionaliteiten heb je nodig. En dan begint de ellende. WordPress themes kun je grofweg indelen in vijf categorieën. Je hebt de personal/blog themes, de corporate themes, de magazine themes, de e-commercethemes voor webshops enzo en de creatieve themes met portfolio’s en showcases.

Als je iets zoekt wat precies in een van die straatjes past (met name een van de eerste vier) dan wordt het zoeken je al iets makkelijker gemaakt. Met de nadruk op iets, want in al die categorieën zijn ongelofelijk veel themes te vinden. Alleen op Themeforest al kun je je dagen “vermaken” ( in de categorie blog/magazine zijn al ruim 1000 themes te vinden). En dan heb je pas één themewinkel gehad.

wordpress themes

Ik weet niet wat ik aan moet trekken…

Misschien is het een beetje als een kast vol kleren hebben en toch niet weten wat je aan moet trekken. En toch het gevoel hebben dat je nodig moet winkelen. Je wil iets nieuws, iets anders, het moet mooi zijn en praktisch en passen bij je smaak en stijl. En na vijfenveertig demowebsites op je bed te hebben gegooid, heb je er gewoon geen zin meer in. Zie je het niet meer zitten. Er is gewoon NIKS LEUKS. En dus trek je gewoon aan wat je altijd aantrekt: dat theme wat iedereen heeft. Of degene die je al jaren hebt. Weet je, laat ook maar…

FF googelen

Wat ik ook vaak doe – vraag me niet waarom – is googelen op ‘best premium wordpress themes [maand] [jaar]’. Er zijn altijd WordPress-fans die mooie lijstjes maken met de mooiste nieuwe themes die de afgelopen maand zijn uitgekomen. Ik hoop tevergeefs daar inspiratie uit te putten. Maar ik ben meestal alleen nog maar verder van huis: nog meer themes om uit te kiezen. Nog meer themes die het toch (net) niet zijn. Zucht.

Bron: Flickr | MKH Marketing
Bron: Flickr | MKH Marketing

Onmogelijke eisen

Ik zoek voor Writeaholic een theme dat goed responsive is (deze laat nogal wat te wensen over). Een theme dat het midden houdt tussen een corporate en een personal theme. Ik hoef namelijk geen features waarmee ik mijn ’team’ aan de man breng – ik ben maar alleen. En ook geen pricelist en fancy bewegende grafiekjes waarmee ik mijn potentiële klanten laat zien welk (percentage aan) talent ik in huis heb.

Ik wil me boven de fold kunnen voorstellen, ik wil dat mensen kunnen zien wie ik ben en waar ik goed in ben, maar wil ook dat mijn laatste schrijfsels, mijn content, mijn blogs, boven de vouw zichtbaar zijn. Ik wil een soort lifestyleblog-gevoel. Maar dat kan niet dus. Het is het een of het ander. Of ik heb na vijfhonderd kliks en weet-ik-niet-hoeveel-demo’s nog steeds mijn droomtheme niet gevonden, dat kan ook natuurlijk.

En dus zoek ik verder.

Teveel functionaliteiten, varianten, demo’s.. HELP!

Elk theme bekijken kost enkele minuten. Want al die mogelijkheden! Tien varianten van de homepagina, twaalf varianten van je blogpagina… Themes worden tegenwoordig ook nog eens multipurpose; je koopt een theme en je krijgt er ontelbare mogelijke varianten bij. Die je ook weer allemaal op tien verschillende manieren kunt opmaken en inrichten (en daar is natuurlijk steeds een aparte demo voor).

Eer je van één zo’n theme (zoals Avada hier en Be) alle demovarianten en features bekeken hebt, ben je een HALF UUR VERDER. Ik bedoel maar. En wat dacht je van het Genesis Framework; een basis waarmee je tig soorten sites kunt maken en ook weer honderden child themes voor kunt kopen (in tientallen theme stores).

avada theme

Heb je nou alweer een nieuwe?

Het houdt niet op. Serieus. Ik zie door al die themes het bos niet meer. Ik KAN gewoon niet meer. Misschien moet ik maar gewoon bij dit theme blijven. Ook al ben ik er al tijden op uitgekeken en mis ik bepaalde features. Het voldoet.

Net als dat mijn spijkerbroek, topje, vestje en sneakers nog altijd voldoen. Ze zijn niet heel spannend, en eigenlijk supersaai. Maar goed, ik weet wat ik er aan heb. Misschien is het dan ook een kwestie van blij zijn met wat je hebt. Jij bent de enige die er elke dag tegenaan kijkt, jij bent de enige die erop uitgekeken raakt. Vriendinnen zeggen niet voor niets: ‘heb je nou alweer een nieuwe, de vorige had je toch pas net?’. Jah, een paar jaar. Which is, like, For-Ever!

En daarom weet ik zeker dat ik volgende week weer verder ga zoeken. Want wie weet gebeurt het dan, en vind ik dan eindelijk het theme van mijn dromen. Om er vervolgens weer supersnel op uitgekeken te raken.

And then it starts all over again… Herkenbaar?

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

8 comments

  1. Heel herkenbaar. Ik kreeg van de week ook een vraag van iemand die haar thema wel een beetje zat was, of dat nou raar was. Ik vind het heel logisch. Net zoals jij schrijft ontwikkel je jouw website steeds door. Bepaalde features waar je eerst gek op was, blijken toch nieg zo goed te werken. Daarnaast zijn er steeds nieuwe ontwikkelingen en daar wil je ook wel een beetje in meegaan. Als webdesigner heb ik dan het voordeel dat ik elk thema naar mijn eigen hand kan zetten. Heb ik ineens een nieuw idee, dan ga ik het maken. Scheelt heel wat zoekwerk. Misschien een idee om iemand te zoeken die jouw wensen kan interpreteren en dan iets moois maakt? Kun jij die tijd weer ergens anders voor gebruiken.

    1. Daar heb je zeker een punt Rieneke! Als zzp’er is mijn tijd natuurlijk ook gewoon kostbaar, en dat geld kan ik eveneens uitgeven aan een webdesigner. Maar dan heb je nog steeds een basistheme nodig :). Anders – als iemand het from scratch moet bouwen – wordt het sowieso veel te duur. Gelukkig ken ik ook een beetje html en css en werk ik al jaren met WordPress, dus het uiteindelijk customizen kan ik voor een groot deel inmiddels zelf. Mijn probleem blijft helaas toch het vinden van een theme waarbij ik denk ‘ja, dat is het!’.

  2. Zeer herkenbaar inderdaad. Ik weet niet hoe handig je zelf bent op gebied van ontwikkeling, maar je kunt bijvoorbeeld ook een theme als Quarktheme pakken en dan zelf (laten) ontwikkelen. Misschien dat je dan ook, uiteindelijk, een theme hebt waarbij je alleen maar features toevoegt die je goed vindt. Terwijl je er nu misschien af en toe eentje kwijt raakt, bij het switchen naar een ander theme.

  3. Misschien is een Framework dan een idee? Bijvoorbeeld Genesis. Met een beetje kennis van HTML & CSS kom je dan een heel eind. Er zijn ook verschillende child themes waar je mee kunt werken.

    Er komen ook steeds meer Drag & Drop themes en themes met andere mogelijkheden om visueel zonder code je website in elkaar te knutselen. Kijk maar eens naar Divi, Headway Themes of Themify.

    Ik ben benieuwd of je iets gaat vinden wat beter past!

    1. Haha Genesis noem ik ook in m’n artikel ;-). Ik neig er inderdaad naar, omdat je er zoveel mee kunt, maar vind het dan weer zo’n gedoe om al die frameworks met elkaar te vergelijken…

  4. Ook alweer zo herkenbaar! Weet je hoeveel themes ik al heb gekocht op themeforest? Ik heb ze even geteld, het zijn er 34… Niet allemaal tegelijk natuurlijk maar in de loop der tijd. En… het mooie is… ik gebruik er geen een. Nou ja dat is niet helemaal waar, maar Simone’s Kitchen is custom designed. Precies om die reden. Ik werd er stapelgek van. Kocht er weer eentje omdat ie leuk leek, bleek het toch weer een rotding te zijn. En nu wil ik weer dat Simone’s kitchen veranderd wordt omdat er meer travel content op komt. Dus meer een magazine uitstraling maar ja, als het dan een custom dingetje is betekent dat ook… custom veel geld bij elke verandering. Plus ik heb een hele populaire ontwerpster dus die is altijd druk en dingen gaan dus noooit zo snel als ik wil.
    Zo… Ik zie hierboven Rieneke’s antwoord… Ik denk wel eens dat ik maar webdesigner moet worden/studeren. Kan ik het teminste allemaal zelf!

    1. Wow jij bent nog erger dan ik haha, 34 themes!! Dat zijn er echt enorm veel. Misschien zit er nog wel eentje voor mij tussen? 😉

      En ik voel je, custom geld bij elke verandering is echt poep. Bovendien houdt het je ook op, dat is ook een van de redenen waarom ik het liever zelf wil kunnen doen en niet door een webbouwer of ontwerper wil laten aanpassen. Dan ben je daar ook weer steeds van afhankelijk en duurt alles veel langer, zeker als het – zoals bij jou – zo’n drukke ontwerpster is!

      Ach ja, we moeten altijd wat te zeuren overhouden hahaha 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>