Writeaholic.nl

Advertenties voor je blog verkopen: hoe doe je dat?

Advertenties op je blog, samenwerken met bedrijven, adverteerders werven, advertorials verkopen… Hoe krijg je dat als blogger voor elkaar? Een aantal jaar geleden schreef ik een blog met tips om geld te verdienen met je blog op basis van mijn ervaringen met kerstblog Christmaholic.nl. Die wordt nog altijd goed gelezen. Maar het is hoog tijd voor een update! Want er is nog zoveel meer te vertellen over geld verdienen met bloggen.

Advertenties op je blog verkopen: hoe doe je dat?

Deze blog gaat niet over wat voor advertentiemogelijkheden (zoals banners en advertorials) er allemaal zijn. En ook niet over affiliatemarketing of Google AdSense; tools & technieken die je zelf in kunt zetten om geld te verdienen met je blog (en die zeker een leuk zakcentje opleveren).

Waar het wel over gaat? Over je eigen sales doen. Over zelf advertenties voor je blog verkopen. Daar verdien ik namelijk het meest mee. Hoe krijg je bedrijven zover dat ze op je blog willen adverteren? En hoe pak je zo’n samenwerking slim aan?

Mediabureau of gewoon zelf doen?

Veel bloggers zijn aangesloten bij een mediaburea. Zo’n bureau neemt je het vinden van adverteerders en het complete onderhandelingsproces uit handen. Voorbeelden van dit soort bureaus zijn Femmefab en Hot Pink Media.

Mediabureaus vragen meestal een percentage van de opbrengsten in ruil voor het harde werk dat ze voor je doen. Ze hebben vaak een groot netwerk opgebouwd van organisaties die graag met bloggers en influencers samenwerken. En dat scheelt je een hoop werk!

“Het fijne van een mediabureau is dat ze grotere merken bereiken en dat ze deals kunnen maken voor een combinatie van bloggers die ze vertegenwoordigen. Daarnaast serveren ze banners ook ‘premium’ uit, ze worden dan speciaal bij mij ingekocht. Daar verdien ik heel goed aan!”
Aranka Haverkamp (ByAranka.nl)

Zelf advertenties verkopen voor je blog, keispannend!

Christmaholic is voor dit soort partijen niet zo interessant. Niet omdat de site te klein is, maar omdat Kerst maar een paar maanden per jaar relevant is. Ik heb het een paar jaar geleden meerdere keren geprobeerd, maar helaas zagen de mediabureaus er destijds geen brood in. Daarom ben ik het uiteindelijk zelf maar gaan doen.

In het begin vond ik het heel lastig. Zonder gevoel voor de verkoop van advertenties of enig verstand van sales, deed ik eigenlijk maar wat. Ik vond het super moeilijk om mijn tarieven te bepalen en eraan vast te houden. Maar ik ben er steeds beter in geworden. Sinds een paar jaar kan ik het laatste kwartaal van het jaar leven van Christmaholic. En ben ik de sales zelfs een klein beetje leuk gaan vinden. Echt een heeeeel klein beetje dan hè ;-).

In dit blogartikel deel ik graag mijn 12 best practices met je, op basis van mijn persoonlijke ervaring met Christmaholic. Plus enkele tips, ervaringen & quotes van andere bloggers over hoe zij omgaan met het verkopen van advertenties. Here we go!

1. Schrijf over je passie

Voor mij is geld nooit de belangrijkste drijfveer geweest. Wat ik verdien met Christmaholic is geen vetpot. Maar dat hoeft ook niet! Het ging en gaat me nog altijd om het delen van inspiratie op het gebied van Kerst. Mijn passie!

En dat is denk ik ook de allerbelangrijkste tip. Schrijf over dingen die je écht heel erg leuk vindt. Die passie lees je, voel je, merk je continu. En dat enthousiasme is wat niet alleen je lezers aan zal spreken, maar ook potentiële adverteerders.

2. Ga voor kwaliteit

Natuurlijk is ook de kwaliteit van je blogs essentieel. En daarmee bedoel ik: inhoud. Inspireer je je lezers? Vertel je iets nieuws wat mensen nergens anders kunnen vinden? Bied je echt waardevolle informatie of tips? Dan ben je goed op weg. En dan weten adverteerders je ook te vinden.

Hoge kwaliteit is overigens niet alleen een voorwaarde voor de tekst en inhoud van je blogs, maar ook voor de plaatjes, foto’s en video’s die je gebruikt. Mooi, eigen en uniek beeldmateriaal gebruiken, is minstens zo belangrijk. Niet jatten van Pinterest of andere bloggers dus, zoals veel – ook grotere – platformen helaas nog altijd doen.

“Ik heb nog nooit zelf aan acquisitie gedaan en toch komen de adverteerders vanzelf. Ik ben er van overtuigd dat je vanzelf zichtbaar wordt als je hoogwaardige artikelen en unieke content maakt.”
Ingeborg Lentjes (Secretaressenet)

3. Durf jezelf te zijn (en te laten zien)

Zorg dat je blogs authentiek zijn. Echt zijn. Probeer niet te doen wat andere succesvolle bloggers doen, maar wees jezelf. Schrijf zoals je bent. Laat jezelf ook zien: in foto’s, video’s en deel een kijkje achter de schermen. Vertel over je leven, maak mensen deelgenoot van wie je bent en wat je drijft, deel je onzekerheden.

Jezelf laten zien, dat is iets waar ik echt aan heb moeten wennen. En ik worstel er nog altijd mee. Waar de nieuwe generatie Instagram influencers dit als vanzelf doet, was het voor mij altijd heerlijk om achter de schermen te blijven en vooral lekker inspiratie te delen. Veilig, vanachter mijn computerscherm. Dat ik geen ‘maatje model’ heb en geen picture perfect instagrammable leven, draagt daar ook aan bij.

Maar ik ben het toch gaan doen. In dagboekblogs, door wekelijks te gaan vloggen (al weet ik nog niet of ik dat blijf doen) en meer foto’s van mezelf te delen op Instagram enzo. En het werkt verdorie erg goed zeg, haha!

Eigenlijk is dat ook best logisch. Mensen volgen jou om jou, om de persoon die je bent. Hoe meer zichtbaar je bent, hoe meer verbinding je creëert. En datzelfde geldt verrassend genoeg voor mogelijke adverteerders. Mensen die besluiten of ze met jou willen samenwerken, zijn immers precies dat; mensen.

4. Ga voor een niche

Het is slim om een onderwerp of een insteek te kiezen waar nog niet zoveel over geblogd wordt, maar waar wel veel mensen in geïnteresseerd zijn. Een niche dus. Christmaholic is een van de weinige kerstblogs in Nederland en België, en dat maakt de site en de community uniek.

Er zijn bijvoorbeeld al zoveel blogs over food, beauty en het moederschap. Het wordt steeds moeilijker om op te vallen als je in die zelfde vijver wil vissen. Hoe unieker jouw blogonderwerp, de insteek die je kiest of de manier waarop je blogt, hoe groter de kans dat mensen je gaan volgen. En hoe groter de kans dat je opvalt bij potentiële adverteerders.

“Relevantie is key! Als je een specifieke niche hebt, is het makkelijker adverteerdes vinden die naadloos aansluiten bij je blog. En bij affiliatemarketing is de kans op een aankoop groter. Dubbel winst!”
Laura Vlaanderen (blogexpert)

5. Werk aan een betrokken community

Natuurlijk is het aantal bezoekers dat je blog trekt heel belangrijk voor adverteerders. Dat Christmaholic afgelopen december 550.000 unieke bezoekers (en ruim een miljoen pageviews) heeft mogen ontvangen, betekent bijvoorbeeld ook dat ik de prijzen weer iets kan opschroeven. Maar bezoekersaantallen zijn vaak niet het belangrijkste criterium voor potentiële adverteerders.

Een betrokken community is meestal van grotere waarde voor bedrijven, wanneer ze overwegen om bij jou een advertorial, social media advertentie, banner of andere promotie af te nemen. Daarom probeer ik veel tijd en energie in te investeren in het opbouwen en betrokken houden van die community.

Door zo vaak mogelijk te reageren op vragen op social media, op reacties onder de blog en op e-mails die mensen sturen. Door persoonlijk te zijn in die reacties en interesse te tonen. Door vragen te stellen, het gesprek op gang te houden. Kost je wat tijd, maar dat verdien je echt weer terug.


Gratis ebook

Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.


6. Ontwikkel een mediakit voor adverteerders

Een mediakit is een handige tool om adverteerders te informeren over wat je te bieden hebt. In je mediakit vertel je waar jouw blog over gaat. Je deelt cijfers over je community en je bereik. Ook noem je welke promotiemogelijkheden er allemaal zijn, welke advertenties op je blog mensen kunnen afnemen en wat de tarieven zijn.

Een mediakit ‘staat’ heel professioneel. Het laat zien dat je adverteerders wat te bieden hebt en dat je tijd & moeite hebt geïnvesteerd in het ontwikkelen van een interessant aanbod. Bovendien help je bedrijven ook op weg. Je helpt ze een goede keuze maken.

Je mediakit aanbieden

Je kunt je mediakit op je website aanbieden als download. Eventueel vraag je eerst om contactgegevens, en mail je de mediakit (geautomatiseerd) na, zoals Frankwatching bijvoorbeeld doet. Ik denk dat ik dat voor 2018 ook maar ga doen. Het is toch een stukje leadgeneratie.

Je mediakit (laten) maken

Je mediakit hoeft geen 10 pagina’s tellende brochure te zijn, zoals die van mij. Maak een mediakit die bij jou en bij je blog past. Soms zijn één of twee A4tjes al genoeg. Zo’n mediakit kun je makkelijk zelf maken met tools als Canva. Wil je echt iets speciaals en unieks? Besteed het dan uit aan een vormgever. Zo maakte Marco Janssen van Mazaa die van mij. Iedere zomer geven we de mediakit samen een update.

“Hoewel adverteerders nog steeds vaak voor een zo hoog mogelijk bereik gaan, raad ik je aan om in je mediakit ook in te spelen op engagement. Hoe trouw zijn je volgers, hoeveel reacties krijg je? Neem ook gerust een voorbeeldcase op (uiteraard met toestemming van de betreffende adverteerder).”
Laura Vlaanderen (blogexpert)

7. Maak het adverteerders makkelijk

Een adverteerder weet vaak niet wat hij zoekt of nodig heeft. Hij wil jouw doelgroep bereiken, maar niemand kent jouw community zo goed als jij. Hij vindt je Mediakit hartstikke fijn, maar heeft vaak geen zin om hem voor tot achteren door te lezen. Maak het hem daarom extra makkelijk. Ik doe dat op drie manieren:

  • Ik heb een losse prijslijst gemaakt voor een duidelijk overzicht van alle mogelijkheden en bijbehorende tarieven. Deze verstuur ik altijd samen met de Mediakit naar geïnteresseerde partijen.
  • Daarnaast bied ik sinds een paar jaar drie voordelige promotiepakketten aan met een mix aan advertenties die elkaar versterken. Het resultaat? 90% van wat ik verkoop zijn die standaard pakketten en bedrijven nemen in verhouding meer af dan voorheen.
  • Tot slot doe ik in de mail waar mogelijk een persoonlijk voorstel, met inhoudelijke ideeën voor de samenwerking. Bijvoorbeeld: een originele insteek voor een gesponsord artikel. Meedenken, en je verdiepen in de adverteerder en zijn doelgroep, wordt altijd gewaardeerd.

8. Werk aan de relatie met potentiële adverteerders

Onderschat de kracht van netwerken niet! Doe het stap voor stap en investeer in nieuwe relaties met potentiële adverteerders. Ik hou er zelf niet van om meteen ‘koud’ een voorstel doen wanneer ik iemand benader. Ik geef liever eerst gratis iets weg.

Ik ga bijvoorbeeld ieder jaar langs bij een voor mij onbekend tuincentrum om op eigen initiatief verslag te doen van hun kerstshow. Ik vind het super om ieder jaar nieuwe plekken te ontdekken en kerstshows te bezoeken waar ik nog niet eerder geweest ben. En zo’n tuincentrum vindt het keileuk als ik langskom en in feite gratis promotie voor ze maak. Win-win dus.

Regelmatig benadert zo’n bedrijf me het jaar erna (of twee jaar later) en vragen ze of ik nog eens langs wil komen om een verslag te maken. Op dat moment ga ik pas praten over de advertentiemogelijkheden. Ze weten inmiddels wat ze aan me hebben, wat de waarde is van mijn product en zijn bijna altijd bereid om me dan te betalen voor mijn tijd en het bereik dat ik voor ze kan realiseren.

9. Hou relaties warm en doe iets extra’s

Ook de relatie met bestaande adverteerders is natuurlijk super belangrijk. Je wilt immers dat ze volgend jaar weer terugkomen! Zorg dat bedrijven enthousiast over jou, je blog en de samenwerking zijn en blijven. De ladies van Chickslovefood omschrijven het goed op hun blog:

“Wees altijd vriendelijk in je communicatie en kom je afspraken na. Houd je aan deadlines, reageer op tijd op mailtjes. Doe er alles aan om je klanten tevreden te houden. Zodat ze een half jaar later denken: ‘hey, we hebben weer een klein reclamebudgetje, laten we haar weer vragen, dat was zo fijn samenwerken’!”

Wat ook super goed werkt voor de relatie met adverteerders, is iets extra’s doen. Meer doen dan je belooft. Een extra Instagram-post of post op je Insta story bijvoorbeeld. De relatie warm houden betekent ook: namailen met de vraag of de samenwerking is bevallen. Of ze een paar maanden of een jaar later een persoonlijk aanbod doen als ‘vaste klant’ (een leuke korting ofzo).

10. Ga barteren

Natuurlijk wil je brood op de plank. Maar investeren in relaties met potentiële adverteerders betekent ook dat je meedenkt. Het komt regelmatig voor dat startende bedrijven (of organisaties die een beginnetje willen maken op het vlak van influencer marketing) nog amper budget beschikbaar hebben.

Wat ze wel in de aanbieding hebben, zijn producten. Soms stel ik dan een barteldeal voor. In ruil voor een aantal producten, krijgen zij een promotie die ongeveer evenveel waard is. Natuurlijk moet ik dan wel een doel hebben voor die producten. Ik doe ze bijvoorbeeld in een goodiebag voor een evenement dat ik organiseer. Een review schrijven kan natuurlijk ook; maar vraag je dan wel af of jouw review in verhouding staat tot de waarde van het product dat je gaat testen.

11. Organiseer samen een winactie

Een andere optie: zet samen een winactie op touw. Een winactie kun je ook gebruiken om interessante bedrijven voor het eerst te benaderen. Bedrijven die je ooit graag als klant zou willen, bijvoorbeeld. Meestal vinden ze het alleen maar leuk als je een winactie wil organiseren.

advertenties op je blog - winacties

Ik hanteer daarbij altijd wel enkele richtlijnen, zoals een minimale consumentenwaarde van de prijs. Ook spreek ik af dat zij de prijs versturen naar de winnaar(s). Bij Christmaholic werk ik met wekelijkse winacties, en de planning daarvan zit meestal in september al vol! En ja, eens in de zoveel tijd heeft zo’n bedrijf waar ik een winactie mee organiseer een jaar later wél budget voor of zin in een betaalde samenwerking.

12. Werk alleen samen met relevante partijen

Soms bieden bedrijven smakken geld om met je samen te werken. Tempting! Totdat je er achter komt dat het om een online casino gaat. Of een bedrijf waar je zelf helemaal niets mee hebt. Als ik ergens een hekel aan heb, zijn het influencers die samenwerken met bedrijven puur om het geld. Van die dames die een product aanbevelen waarvan je bijna zeker weet dat ze het zelf niet gebruiken.

Ik geloof ook niet dat dat op de lange termijn werkt. Geld zou nooit leidend moeten zijn, je geloofwaardigheid is daar te belangrijk voor. Werk daarom alleen samen met partijen die passen bij jou, bij je blog en bij je community. Plaats alleen advertenties op je blog waar je achter staat. Dan zal zo’n samenwerking ook het meeste opleveren voor alle betrokken partijen. Volg je gevoel en wees niet bang om samenwerkingen af te wijzen. Geld is niet alles. Uiteindelijk blijft de keuze altijd aan jou.

advertenties op je blog - volg je gevoel

Advertenties op je blog? Doe vooral wat bij jou past!

Ik prijs mezelf echt gelukkig dat ik geld verdien met mijn blog. Het zorgt ervoor dat ik veel tijd in mijn blog kan steken, steeds hogere kwaliteit kan leveren en kan investeren. Je kunt dat geld immers niet alleen gebruiken om van te leven, maar ook om je blog beter te maken.

De tips hierboven geef ik je op basis van mijn eigen ervaring. Maar wat voor mij werkt, hoeft niet persé ook voor jou te werken. Test daarom vooral eens wat dingen uit, en doe vooral wat bij je past. Wil je nog meer interessant leesvoer over advertenties op je blog en geld verdienen met bloggen? Lees deze artikelen dan zeker eens:

Mocht jij – op basis van jouw ervaring – nog een handige tip hebben (die niet in dit rijtje staat), laat het me dan zéker even weten! En mocht je nog prangende vragen hebben over advertenties verkopen op je site, stel ze gerust hieronder. Ik zal mijn best doen om je zo goed mogelijk te helpen!

Saskia de Laat
Saskia de Laat is blogtrainer & content coach voor ondernemers, experts en bedrijven. Ze geeft workshops & trainingen en coacht experts één-op-één. Als tekstschrijver verzorgt Saskia inhoudelijke blogartikelen, klantcases en whitepapers.

4 comments

  1. Hoi Saskia,

    Interessant artikel! Leuk om te lezen. Dank voor het delen van deze informatie. Vanaf welk moment zou je hier mee kunnen starten? Pas vanaf een x aantal bezoekers op je pagina? Of als je community voldoende groot is? Wat denk jij? Ik kan me ook zo voorstellen dat als een samenwerking al eerder lukt dat dit ook weer bijdraagt aan een grotere community…

    Groetjes, Janneke

    1. Oeh, goede vraag Janneke! Ik denk de mogelijkheid om op je blog te adverteren vanaf dag 1 in feite kunt aanbieden, als je dat wil. Maar waarschijnlijk word je pas interessant voor adverteerders als je een behoorlijk bereik en een kleine community van volgers/lezers hebt opgebouwd.

      Hoe groot dat bereik/die community moet zijn, hangt ook heel erg af van je niche en de concurrentie in jouw niche. Heb je iets heel unieks (bijvoorbeeld een blog over pizza), dan kun je met 1000 unieke bezoekers per maand bijvoorbeeld al heel interessant zijn voor adverteerders.

      Maar zijn er veel bloggers die over hetzelfde schrijven als jij (bijvoorbeeld food/recepten in het algemeen), dan denk ik dat je eerder aan 5.000 – 10.000 unieke bezoekers per maand moet denken. Heb je nog weinig bezoekers maar wel een hele actieve, betrokken community, dan ben je ook weer eerder interessant.

      Het blijft koffiedik kijken hoor! Ik zou zeggen: bied de mogelijkheid aan, maak een mediakit, focus je op die niche, het schrijven van waardevolle blogs en het opbouwen van je community en dan zie je vanzelf wel wanneer je interessant wordt voor adverteerders!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi, ik ben Saskia!

Blogtrainer & contentcoach. Ik geef workshops, trainingen & advies op het gebied van zakelijk bloggen en contentmarketing. Ook schrijf ik inhoudelijke teksten zoals blogs, whitepapers en klantcases. Koffie drinken? Neem even contact met me op!
Workshop Agenda

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Locatie: Eindhoven
Datum: 7 augustus
Duur: hele dag
Vrij: nog 2 plekken

TRAINING
‘Bloggen voor je bedrijf’
Datum: 18 september
Locatie: Eindhoven
Duur: hele dag
Vrij: VOL!!

Meer informatie >>