Ga je zakelijk bloggen, dan doe je dat waarschijnlijk met een commercieel doel. Je wil nieuwe mensen – potentiële klanten – bereiken. Je wil dat de juiste mensen jouw bedrijf zien en vinden. En je wil je bloglezers als het even kan converteren in betalende klanten. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? In deze blog vind je 12 beproefde technieken, plus een aantal inspirerende voorbeelden!
1. Schrijf voor je doelgroep, niet over jezelf
Om bloglezers te veranderen in betalende klanten, heb je natuurlijk eerst bloglezers nodig! En die krijg je het snelst door doelgroepgericht te schrijven. Veel bloggende ondernemers schrijven over zichzelf. Ze delen informatie over hun bedrijf en producten. Ze vertellen wat ze meemaken, delen hun visie op het vak, vertellen hoe ze hun klanten geholpen hebben. En daar is op zich helemaal niks mis mee.
Het is zelfs een uitstekende manier om te zorgen dat mensen in jouw bestaande netwerk jou en je bedrijf beter leren kennen. En misschien wel overgaan tot een (herhaal)aankoop. Dus blijf dat vooral doen. Maar het is helaas erg moeilijk om met die strategie nieuwe klanten te werven. Met nieuwe klanten bedoel ik mensen die jou nog níet kennen. Zij vinden je meestal niet via dat soort blogs.
Het vraagstuk van je lezer staat centraal
Als je onbekende mensen wil bereiken, en dus wil bloggen voor meer klanten, dan schrijf je bij voorkeur niet over jezelf en de dingen waar jij mee zit. Je schrijft juist over die ander. Je deelt oplossingen voor problemen waar je ideale klant mee worstelt. Natuurlijk mag je in je blogartikelen je visie op je vak delen, eigen ervaringen & voorbeelden noemen, lekker persoonlijk zijn en foto’s van jezelf laten zien.
Heel graag zelfs! Daar wordt je verhaal immers unieker, geloofwaardiger en dus sterker van. Plus: je lezers leren jou wat beter kennen en dat versterkt jullie band. Maar onthoud wel: blog je om compleet nieuwe mensen te bereiken? Dan moet de vraag van je potentiële klant (en jouw antwoord daarop) altijd centraal staan.
2. Sta stil bij de latente behoeftes
Als je meer klanten wil binnenhalen door te bloggen, moet je heel goed weten met welke problemen jouw doelgroep worstelt. En ook welke latente behoeftes er zijn. Stel, je verkoopt blogworkshops aan ondernemers & bedrijven, net als ik. Dan weet je vast dat maar weinig van jouw potentiële klanten actief op zoek zijn naar een workshop. Ook al zouden ze er wel allemaal wat aan hebben!
Ze weten misschien niet eens wat het nut is van bloggen. Of geloven niet dat het wat voor ze is. Laat staan dat ze concrete interesse hebben in jouw workshop. Maar dat wil niet zeggen dat de latente behoefte er niet is. Of beter gezegd: dat het probleem dat je met jouw workshops helpt oplossen, niet bij ze speelt. Misschien googelt zo’n ondernemer bijvoorbeeld op ‘hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?’. Of ‘hoe krijg ik meer abonnees voor mijn nieuwsbrief’?
Welke problemen help jij oplossen?
In beide gevallen kan een zakelijke blog hem daarbij helpen. Best een kans dat hij dat nog niet wist! En verder kun je natuurlijk ook andere tips delen. Voor vragen & problemen die aansluiten bij dit soort latente behoeftes, moet je dus ook content produceren. Dat geldt eigenlijk voor iedere fase in de customer journey.
Als een ondernemer bijvoorbeeld al wel actief blogt, maar helaas nog weinig resultaat boekt, dan zoekt hij misschien wel op de vraag ‘hoe maak ik van bloglezers klanten?’ of ‘hoe krijg ik meer klanten door te bloggen?’. Precies daarvoor schrijf ik dus dit artikel! Verderop in dit stuk deel ik trouwens een voorbeeld van een bedrijf dat dit principe supergoed weet toe te passen.
3. Schrijf blogs rondom pijnpunten
De beste blogs haken in op pijnpunten. Met pijnpunten bedoel ik geen letterlijke pijn trouwens, maar wel iets waar mensen écht mee worstelen. Denk aan de behoefte om meer geld te verdienen, meer rust te ervaren, tijd of kosten te besparen. Of de behoefte om je gezonder te voelen, gelukkiger of zelfverzekerder te zijn.
Blogs die ingaan op dit soort pijnpunten werken als een tierelier en leveren meer klanten op. Waarom? Omdat je heel veel waarde toevoegt als je dit soort pijn wegneemt. En omdat mensen dus ook veel eerder bereid zijn om daar voor te betalen! Wil je van je bloglezers klanten maken? Focus je dan op de pijnpunten van je potentiële klanten.
4. Hou je lezer nieuwsgierig
Geef niet meteen alles weg. Deze tip vind ik zelf nog altijd lastig toepassen. Ik hou ervan om in mijn artikelen uitgebreid antwoord te geven op vragen en heel veel praktische tips & voorbeelden te noemen. Maar wil je bloggen voor meer klanten, dan moet er natuurlijk nog wel wat ‘overblijven’ om te verkopen.
Leg in je blogs gedetailleerd uit wat je lezer moet doen om zijn probleem op te lossen en hoe hij dat aanpakt. Maar geef tegelijkertijd niet zomaar ál je kennis weg. Anders is de behoefte naar informatie bevredigd en zijn je bloglezers zo weer weg. Sta er heel bewust bij stil welke informatie je gratis weggeeft en welke ‘geheimen’ je bewaart. Zodat je lezer altijd nieuwsgierig blijft naar meer.
5. Bied nog meer (gratis) hulp aan
De beste manier om je bloglezer vervolgens dichter naar je toe te trekken, is door actief je hulp aan te bieden. Vertel concreet waar je nog meer bij kunt helpen. Noem voor jouw lezer herkenbare problemen die je helpt oplossen. Je kunt je services ’terloops’ in de tekst noemen en je kunt ze rondom je blogartikelen promoten.
Maar let wel; directe promotie voor een product dat geld kost, werkt niet altijd. Meestal hebben mensen iets meer tijd nodig voordat ze hun portemonnee trekken. Dat geldt zeker voor zzp’ers en ondernemers, weet ik uit ervaring ;-). Een manier om je lezer langer vast te houden en dieper de ‘sales funnel in te trekken’ is nog meer ‘gratis’ hulp aanbieden. Bijvoorbeeld in de vorm van een gratis intakegesprek, een kennismaking, focusgesprek, webinar, proefles, trial of demo.
6. Maak praktische downloads (freebies)
Wil je meer klanten krijgen door je blogs? Investeer dan in het maken van een gratis download (een freebie). Ook dit werkt erg goed om je potentiële klant dichter naar je toe te trekken. Denk daarbij aan een whitepaper of een (mini) ebook, een checklist, een stappenplan of gids. Kortom; een document dat nóg meer waarde toevoegt dan jouw blogpost al deed.
Een document waar de lezer maar al te graag zijn gegevens voor achterlaat. Zorg dat je freebie – net als je blogs – antwoord geeft op prangende vragen van je potentiële klant en weer ingaat op die belangrijke pijnpunten. In deze blog vind je nog wat tips voor het schrijven van goede whitepapers.
Gratis ebook
Meer weten over zakelijk bloggen? Lees mijn gratis ebook met meer dan 40 tips voor het schrijven van pakkende inhoudelijke blogartikelen.
7. Hou je leads warm
Oké, en wat doe je vervolgens als mensen je freebie hebben gedownload? Je kunt je leads natuurlijk persoonlijk benaderen, door ze te mailen met een vraag of voorstel. Of misschien zelfs te bellen. Het hangt een beetje af van je business en je klanten of dat werkt. Vaak wordt het als te commercieel ervaren.
Maar het is een kwestie van uitproberen. De meeste bedrijven kiezen ervoor om mensen – in ruil voor die waardevolle download – op hun e-maillijst te zetten. En om daar verder te gaan met het opbouwen van die belangrijke band, hun autoriteit te claimen en hun waarde te bewijzen.
E-mailmarketing
Mijn nieuwsbrieflezers heb ik ook allemaal binnengehaald met dit principe. Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief, krijg je namelijk mijn gratis ebook Zakelijk Bloggen met maar liefst 25 praktische tips. Of mijn gratis ‘Blog Checklist’ voor het schrijven van écht goede zakelijke blogs. Het is maar net waar je je inschrijft.
Het voordeel van deze techniek, is dat er enkel mensen op je mailinglist staan die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de oplossingen die jij biedt. Ik mail mijn abonnees iedere maand met nóg meer waardevolle tips over bloggen, zodat ze zich hopelijk nooit meer uitschrijven. En in die mails deel ik uiteraard niet alleen kennis, maar promoot ik ook mijn diensten.
8. Wees niet té promotioneel
Je diensten promoten in je blogs mag dus wel. Maar pas op, wees niet té promotioneel. Jij weet dat het doel van jouw blogpost commercieel is. Ik weet dat als lezer uiteraard ook. Maar toch moet het er niet té dik bovenop liggen. Het gros van de tekst moet echt waarde toevoegen. De inhoud van je verhaal is dus NIET commercieel.
Mensen kopen immers van bedrijven die ze vertrouwen. En dat vertrouwen wek je juist door je kennis en advies gratis weg te geven. Je laat daarmee zien dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied. En dat je bereid bent om jouw kennis te delen. Waardoor mensen – als ze er eenmaal aan toe zijn – eerder naar jou toegaan voor hulp of het kopen van je product, dan naar je concurrent.
Goed voorbeeld: Knab
Een bedrijf dat de bovenstaande principes goed onder de knie heeft, is online bank Knab. Knab verkoopt hypotheken, en heeft dan ook super waardevolle blogs geschreven over het vinden en afsluiten van je hypotheek. Maar ze gaan nog een stapje verder.
Want voordat je toe bent aan een hypotheek, moet je als huizenzoeker eerst heel wat huizen bezichtigen, op het huis van je keuze bieden en het dan ook nog eens zien te krijgen. Ook voor al die fases vind je in de online bibliotheek van Knab handige content. Er zijn blogs die antwoord geven op vragen als:
- Waar moet ik op letten als ik een huis bezichtig?
- Wil ik liever een bestaand huis of een nieuwbouwwoning?
- Waar moet ik op letten als ik boven de vraagprijs bied?
- Hoe gaat een taxatie in z’n werk?
- Wat zijn de voordelen van een aankoopmakelaar?
Tijdens onze zoektocht naar een nieuw huis, zijn we regelmatig op de site van Knab terecht gekomen. Waarom? Omdat we dit soort vragen intikten op Google. En daarna omdat Knab écht goede antwoorden geeft. Verder promoot Knab in en rondom deze blogs diverse handige downloads die je in je mailbox ontvangt als je je gegevens achterlaat.
Zoals een super handige checklist voor het bezichtigen van huizen. Daar hebben wij erg veel aan gehad! En wat me ook opviel: ze gaan je pas bellen of mailen over hun hypotheken als je bij het achterlaten van je gegevens aangeeft dat je aan het bieden bent op een huis. Eerder niet! Logisch ook: want eerder heb jij als huizenzoeker nog geen behoefte aan een hypotheek.
Supersterk staaltje contentmarketing
Toen ik uiteindelijk gebeld werd, voelde het telefoongesprek trouwens helemaal niet commercieel of pushy. Ik kon al mijn vragen stellen, kreeg echt goede antwoorden en ze drongen me niks op. Geen interesse? Dan laten ze je met rust. Supersterk staaltje contentmarketing dus!
Kleine kanttekening: we zijn uiteindelijk geen klant geworden van Knab, want zaten toch wel enigszins vast aan onze huidige bank. En zijn daar overigens ook tevreden mee. Maar mocht dat ooit veranderen, dan staat Knab bovenaan mijn lijstje!
9. Schrijf écht goede, zakelijke blogs
Het klinkt vanzelfsprekend, maar ik zie nog veel te vaak slechte zakelijke blogs langskomen. Snel geschreven artikelen met heel veel kromme zinnen, waardoor de boodschap niet goed overkomt. Of blogs die niet goed zijn vormgegeven en daardoor praktisch onleesbaar zijn. En wat te denken van super korte blogjes met enkel open deuren, die weinig waarde toevoegen.
Zonde, want je bereikt echt het tegenovergestelde van wat je wilde! Wil je meer klanten krijgen met bloggen? Neem dan alsjeblieft de tijd voor het schrijven van je artikelen. Schrijf liever één goede waardevolle blog per maand, dan 4 liflafjes. Als je stukken niet kwalitatief & waardevol zijn, dan word jij ook niet als kwalitatief of waardevol gezien. En dan is dus al je werk voor niks geweest!
Wil je klanten maken van je bloglezers, zorg dan dat je artikelen goed geschreven en goed leesbaar zijn, écht waarde toevoegen, voldoende diepgang bieden en praktisch toepasbaar zijn. In deze handleiding voor het schrijven van goede zakelijke blogs, lees je hoe je dat doet.
Training Zakelijk Bloggen
Leren hoe je met succes zakelijk blogt? Wellicht is mijn training ‘Bloggen voor je Bedrijf’ iets voor jou! Je gaat in een kleine groep actief aan de slag met het ontwikkelen van jouw blogstrategie. Op 20 maart vindt de voorlopig LAATSTE training in Eindhoven plaats.
10. Maak ook andere content (zoals video)
Voor mij als tekstschrijver is dit wel een aandachtspuntje. Ik schrijf en ik lees graag! Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige mensen zijn geen lezers. Zorg er daarom voor dat je blog goed scanbaar is, en dat de belangrijkste punten makkelijk terug te vinden zijn.
Zodat de ‘scanners’ je boodschap ook snappen. Dat doe je o.a. door goede tussenkoppen te schrijven die al best veel informatie geven. Maar ook door je zinnen en je alinea’s niet te lang te maken. En door plaatjes met tekst te gebruiken tussen je alinea’s. Want die tekstjes op plaatjes lezen de niet-lezers gek genoeg vaak wel.
Bloggen helpt dus zeker om meer klanten te krijgen. Maar het is geen gek idee om in je kennis ook eens in andere vormen van content aan te bieden. Maak bijvoorbeeld een podcast, zodat mensen naar je verhaal kunnen luisteren terwijl ze in de auto zitten of op de fiets. Of neem een korte video op waarin je de belangrijkste punten uit je blog uit de doeken doet (en natuurlijk jouw product of dienst nog even promoot op het einde). Die video kun je in je blog embedden, als je wil.
11. Retargeting op Facebook & Instagram
Ik heb het in dit artikel al vaker gezegd; de kans dat iemand na het lezen van één van je blogs meteen een betalende klant wordt, is vrij klein. Hoe vaker ze met je in contact komen, hoe groter die kans wordt. Je wil je bloglezers dus bij voorkeur vaker benaderen. Dat kan o.a. met e-mailmarketing, maar er zijn nog meer manieren! Wist je bijvoorbeeld dat je advertenties kunt tonen op Facebook en Instagram aan precies díe mensen die jouw blogs gelezen hebben?
Retargeting heet dat. Als je een zogenaamde tracking pixel op jouw site plaatst, kan Facebook jouw advertenties laten zien aan mensen die bijvoorbeeld gedurende de afgelopen 30 dagen op jouw site zijn geweest. Zo kun je bloglezers – mensen die jou al kennen – opnieuw benaderen en vragen je te gaan volgen bijvoorbeeld. Of je probeert ze opnieuw te overtuigen van (de meerwaarde van) jouw dienst of product. Handig hè?
12. Verdiep je in browsernotificaties
Een andere techniek die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt, is de zogenaamde browsernotificatie. Als mensen op je site komen, krijgen ze een pop-up te zien met de vraag of jij ze meldingen mag sturen. Als je lezers daar mee akkoord gaan, dan krijgen ze – iedere keer als er een nieuwe blog live gaat – een pop-up te zien in hun browser. Klikken ze daarop, dan gaan ze naar je blog.
Deze pop-up melding kun je zelf ‘vormgeven’. Je kunt de titel aanpassen en zelfs een plaatje toevoegen voor sommige browsers. Voor mijn kerstblog Christmaholic heb ik deze methodiek uitgeprobeerd met behulp van de gratis plugin OneSignal. Ik was in eerste instantie bang dat mensen de notificaties een beetje spammy zouden vinden, maar dat viel reuze mee. Hieronder wat cijfers & ervaringen op een rij!
Browsernotificaties voor je blog: cijfers & ervaringen
Na twee maanden hadden 6500 mensen zich ingeschreven voor de notificaties, waarvan slechts 150 mensen zich weer uitschreven. De gemiddelde click trough rate was 3,3%. In november postte ik bijvoorbeeld 44 berichten, dus dat vertaalt zich naar bijna 10.000 terugkerende bezoekers in één maand.
Ik heb in totaal 15 klachten gekregen van mensen die niet snapten hoe de notificaties werkten en hoe ze zich moesten uitschrijven. Je kunt mensen met OneSignal trouwens ook meldingen sturen als je bijvoorbeeld een aanbieding hebt of een nieuw product. Daarmee kun je je bloglezers misschien direct omzetten in klanten. Hartstikke interessant! Deze techniek wil ik het komende kerstseizoen gaan testen.
Zakelijk bloggen voor meer klanten
Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen. Heb jij een freebie gemaakt voor je klanten en wordt-ie goed gedownload (of juist niet)? Of bied je bijvoorbeeld gratis telefoongesprekken aan en werkt dat voor je? Misschien pas jij nog een andere techniek toe waarmee je van je bloglezers klanten maakt? Deel jouw ervaringen please hieronder in een reactie. Ik leer namelijk ook weer heel graag van jou!
Zo, en meer heb ik even niet te vertellen vandaag. Binnenkort heb ik vást weer een nieuwe lijst met tips of een praktisch stappenplan voor je. Niks missen? Volg me dan op Instagram. Daar deel ik al mijn blogs, ook de persoonlijke niet-kennisblogs die ik af en toe schrijf. Of meld je aan voor mijn maandelijkse mail met blogtips. Krijg je meteen dat gratis ebook in je digitale brievenbus :-).
Ik hou van je standpunt. Heeft me echt aan het denken gezet!