Elke week zet ik op Frankwatching het laatste nationale en internationale nieuws op het gebied van social media en online marketing op een rij. Dit keer Europa 2010: Digital Year Review, Google Person Finder, LinkedIn Year in Review en Twitter-cijfers van februari 2011.
Europa 2010: Digital Year Review
Afgelopen week publiceerde ComScore het rapport Digital Year Review over Europa. Meest opvallende resultaat uit het onderzoek is dat Nederland bovenaan staat als het gaat om internetgebruik. Wij Nederlanders spenderen ruim 31 uur per maand op internet. Dat is ruim 25 procent meer dan het Europees gemiddelde. De Britten staan op de 2e plaats, met ruim 30 uur per maand.
De belangrijkste conclusies
- Europeanen besteden online de meeste tijd aan zoeken en navigeren (91%) en het gebruik van sociale netwerken (84%). Facebook is het populairste netwerk onder Europeanen; gemiddeld gebruiken we Facebook 11,7 % van onze tijd.
- In 15 van de 18 landen is Facebook het grootste sociale netwerk. In Nederland is Hyves nog steeds het meest populair. Polen (Nasza Klasa) en Rusland (Vkontakte) hebben daarnaast ook hun eigen nationale sociale netwerk dat de meeste populariteit geniet.
- Het gebruik van IM, zoals MSN Messenger, is het afgelopen jaar sterk afgenomen (met 39% ten opzichte van 2009).
- Het delen van foto’s (bijvoorbeeld met Flickr en Facebook Photos) groeide het hardst.
- De jonge generatie (t/m 35 jaar) gaat steeds meer gebruikmaken van sociale netwerken om te communiceren. De oudere generatie (35+) probeert social media steeds meer uit, maar blijft nog steeds fan van het traditionele e-mail.
- De penetratiegraad van Europeanen op sociale netwerken steeg in 2010 met ruim 10,9%, daarmee stijgt Europa van alle continenten het