Nichecontent: wat is jouw niche?
Blogs, sites, e-mailnieuwsbrieven en Facebook-pagina’s duikelen over elkaar heen. In een overvol internet, waar iedereen met SEO-technieken, social strategieën en Google ads strijdt om de aandacht van de bezoeker, is het kiezen van een goede niche de ultieme successtrategie. Maar hoe doe je dat?
Kies je niche & val op!
De term ‘niche’ komt uit de marketing. Een nichemarkt is, zo vertelt Wikipedia, een specifiek en bewerkbaar deel van een markt dat minder concurrentie kent dan de hoofdmarkt. En daar zit meteen ook het belangrijkste voordeel: ga je voor een niche, dan heb je minder concurrenten. En ben je speciaal, anders dan anderen plus val je veel makkelijker op. Kortom: meer groeikansen!
Mijn twee nicheblogs: Christmaholic & So Celebrate!
Sinds 2010 ben ik actief als nicheblogger. In dat jaar richtte ik mijn kerstblog Christmaholic op. Inmiddels mag de site de decembermaand bijna 300.000 unieke bezoekers verwelkomen. Het geheim? Een duidelijke niche (kerst), kwalitatief goede content waar mensen ook echt naar op zoek zijn én aandacht voor de community; de trouwe volgers en fans.
In juli 2015 ben ik daarnaast gestart met nog een nicheblog: So Celebrate! Ook daar heb ik weer gekozen voor een herkenbaar concept en onderwerpen waar in Nederland nog niet veel over geschreven wordt. Op So Celebrate! vind je alles over feestkoken, feestjes vieren en van elk moment een feestje maken.
Wil je meer weten over mijn sites? Hier lees je alles over Christmaholic en So Celebrate!
Durf te kiezen
Veel bloggers en bedrijven kiezen ervoor om op hun kanalen een breed scala aan onderwerpen te bespreken. Meestal omdat ze veel onderwerpen interessant vinden of allerlei zaken goed kunnen. En natuurlijk in de hoop een zo groot en breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Maar is dat wel slim?
Als je de enige bent die doet wat jij doet, dan kan dat uitstekend werken. Maar ben je de zoveelste foodblogger, schoonheidsspecialist of kledingwinkel, waarom ga je dan niet voor een niche? Dat betekent wel: durven kiezen.
Je kunt niet alles wat je interesseert in je concept stoppen. Je kiest voor een thema en insteek die uniek is, waar veel mensen in geïnteresseerd zijn, weinig over geschreven wordt en die goed bij jou (en je bedrijf) past. Zo bouw je aan een actieve community (lees: trouwe groep lezers/klanten) van mensen die jouw passie delen.
Hulp nodig bij het vinden van je niche? Ik ben er voor je!
Overweeg jij voor jezelf of je bedrijf een blog te starten? Wil je een Facebook-pagina, e-mailnieuwsbrief of ander contentconcept beginnen, maar weet je niet zo goed welke insteek je nou het beste kunt kiezen? Dan help ik je graag. Dat kan bijvoorbeeld in een coachingsessie, maar we kunnen ook in een workshop aan de slag.
[one_half][teaser img=”http://www.writeaholic.nl/wp-content/uploads/2014/05/niche815.jpg”]
Blogworkshop ‘Vind je niche’
Ben je op zoek naar een niche, een thema, dat perfect bij jou of je bedrijf past? Weet je niet goed hoe je je thema in moet vullen? In deze workshop gaan we samen aan de slag!
[/teaser][/one_half]
[one_half_last][teaser img=”http://www.writeaholic.nl/wp-content/uploads/2015/06/keyboard-815.jpg”]
Contentcoaching
Heb je specifieke vragen over jouw blog of contentconcept? Wil je toetsen of je idee kans van slagen heeft? Samen sparren en brainstormen kan al een hoop opleveren!
[/teaser][/one_half_last]
Meer weten? Bel of mail me even voor een vrijblijvende kennismaking. Onder het genot van een kopje koffie of virtueel via Skype of Google Hangout. Wat jij wil!
[button link=”http://www.writeaholic.nl/contact/” size=”medium” target=”_blank or _self” icon=”arrow-right” color=”alternative-1″ lightbox=”false”]Neem contact met me op![/button]